När köper Du elbil?

Ja Svenskar ligger väl med Thailand i topp i världen på mest belånade folk och när det tom lånas till utlandsresor så lånas det definitivt till bil.
Väl blivit lite för lätt att ta lån idag i vissa fall och kan gå ut över den nationella ekonomin i slutändan.
Tom skrivits en bok om svenskars skulder ;)

Svenskars skuldberg växer: "Vem som helst kan få lån”​

Svenskarna tillhör världens mest belånade folk, och rekordmånga har hamnat i en hopplös skuldspiral som kommer att vara livet ut.
Orsaken är en giftig cocktail av reformer som har gynnat kreditgivarna och lämnat låntagarna i sticket, anser Lena Pettersson som har skrivit en bok om svenskarnas skulder.

Har väl blivit åtstramningar nu i alla fall på vanliga banker. Under tiden med nästan 0 i bolåneränta och stigande priset på bostäder så har ju folk lockats till att låna billigt. En hel del av dessa lånade pengar har garanterat gått till konsumtion.

Låna till en ny elbil idag måste ju vara ett riktigt nedköp med tanke på andrahandsvärdet, dock verkar det vara så lågt så kanske går att cascha.
Den dagen jag blir ”tvungen” att köra elbil så kommer jag att leasa. Just pga andrahandsvärdet på en elbil. När tekniken i elbilar ständigt går framåt och dyra batterier som slits snabbt så blir, tror jag, andrahandsvärdet lågt. I det fallet känns leasing säkrare.

Bilar har garanterat blivit dyrare idag. Inget konstigt just med tanke på hur avancerade dom är både tekniskt men också säkerhetsmässigt. Att ens tro att en ny bil idag skulle kosta lika mycket eller tom mindre än 1969 är ju befängt. Ägandet är också dyrare. Större krav på utrustning och verkstäder för att utföra service och reparationer har drivit upp priserna.

Nej, någon statistiker har ju sagt att det inte är någon skillnad.
Jag undrar vem som har beställt den statistiken.

Om man tar hänsyn vad en dubbelkopplingslåda och navigation med färgskärm hade kostat 1969 eller 1980 så är ju bilen riktigt billig idag.

Elektronik är däremot riktigt billigt med tanke på prestanda per krona

Om man tar hänsyn vad en dubbelkopplingslåda och navigation med färgskärm hade kostat 1969 eller 1980 så är ju bilen riktigt billig idag.

Ja så är det ju. Kommer ihåg vad en PC kostade i begynnelsen. Datorerna i dagens bilar är ju rena rymdfarkosterna jämfört med tex en 486a så på det sättet så kanske man får mycket teknik för pengarna men det driver kostnader.

I år går vi till EU-val och EU-Komissionärerna säger att om 11 år får vi inte längre köpa bilar som släpper ut livets gas. Billiga elbilar skall tillverkas i Kina som har god tillgång till kolkraftverk och mineraler för batteritillverkning.
Hur skall dessa fordon laddas i Europa?

Finns det något parti som kan stoppa Europas förfall?
Hur kan livets gas ha en så mentalt skadligt effekt på blockerade hjärnor?

Komm.jpg

”Varje månad samlar SCB in prisuppgifter på ett stort antal varor och tjänster som konsumeras i Sverige. Dessa varor och tjänster är de som SCB bedömer ingå i en representativ konsumtionskorg, det vill säga den avspeglar vad en genomsnittlig svensk konsumerar. En vara eller tjänst som det köps mycket av har stor vikt i mätningen, medan en vara eller tjänst som det köps lite av har liten vikt. Vad konsumenter köper förändras över tid och en gång om året uppdaterar SCB vilka varor och tjänster som ska ingå i mätningen. Det SCB försöker mäta är priset på samma varor och tjänster över tiden. Därför bedömer SCB också hur mycket av prisändringarna som beror på att kvaliteten förbättras, som till exempel när en dators prestanda blir allt bättre, och räknar bort detta. När priserna är sammanställda får man fram ett index för prisnivån som visar hur mycket det kostar att leva i Sverige – det är det som är konsumentprisindex (KPI). För att undvika att få med effekter som beror på att det är en viss säsong, till exempel jul- eller sommarreakampanjer, beräknas vanligtvis sedan inflationen som förändringen av KPI en viss månad jämfört med samma månad året innan.”

Norge var forst i verden etter 2000 år skifte , til å produksera EL biler
Her på bilde Think City med en rekkevidde på 20 mil , med Bly - svåvelsyre batteri , som var svert tonge . Her måtte dei bygga en billig og lett bil ,som fall i smak til arbeisdkjoring , og handletur i byen . Fordel med EL bil i Norge - Ingen bompenger - kjor i bussfil . fri parkering m m Norge produkserte 3 forskjellige sorterpå EL bil .
1024px-Think_City_2007.jpg

Ja så är det ju. Kommer ihåg vad en PC kostade i begynnelsen. Datorerna i dagens bilar är ju rena rymdfarkosterna jämfört med tex en 486a så på det sättet så kanske man får mycket teknik för pengarna men det driver kostnader.

Det driver inte kostnader mer nu än det gjorde då tack vare ren teknikutveckling.

När det gäller datorer och chip har den teknikutvecklingen dessutom varit och är väldigt förutsägbar över tid.

En Norman berättade för mig att tyngdpunkten på "gamla bussar" gjorde att de kunde köras när det var snö och is. Batterierna på elbussarna var inte placerade för norska väderföhållanden. Spårvagnar från Italien var inte gjorda för fukt.

Köpte folk nya bilar cash 1980 då?
Var jag inte så gammal men det är inte min erfarenhet där jag växte upp men kanske klasskillnad och din verklighetsuppfattning är lite skev?
Detta är faktiskt den första bilen jag äger som jag har belånat, 50 kkr. Bortsett från två leasingbilar före denna. Cash var King tidigare. Min första bil inhandlades 1978, en SAAB 96 V4 med 2900 mil på mätaren. Pris 16.700 kronor.

Fukt....det är kaliumklorid spädd med etsvätska som ligger till grund...skapar både svartis och dödsolyckor. Även potthålen är ett resultat av detta :mad: . Refererar till mitt tidigare inlägg om uppsvälld och sprucken powerbank....Elbil, ja hemma hos Björn i Storuman men inte runt Skellefteå o söderut:thumbsup:. Som dom sej i Sorsele, bar o skruv på plogen o sand om behövligt. Entrepenad verksamheten och trafikverket är dom som skor sig i förebyggande "syfte":mad:
Lösning: salta inte i förebyggande syfte samt under - 6 grader. Ploga ut gamla snöbollar in i diken så in't det rinn in på vägbanan och skapar ett incitament för mer vägsalt. Låt vägbanan få torka upp i solsken istället för tjuv åk tidig morgon för att få skicka faktura till Svevia:mad:.
Elbil...nej för I he****e så länge detta pågår:xmas_smiley:

Fukt....det är kaliumklorid spädd med etsvätska som ligger till grund...skapar både svartis och dödsolyckor. Även potthålen är ett resultat av detta :mad: . Refererar till mitt tidigare inlägg om uppsvälld och sprucken powerbank....Elbil, ja hemma hos Björn i Storuman men inte runt Skellefteå o söderut:thumbsup:. Som dom sej i Sorsele, bar o skruv på plogen o sand om behövligt. Entrepenad verksamheten och trafikverket är dom som skor sig i förebyggande "syfte":mad:
Lösning: salta inte i förebyggande syfte samt under - 6 grader. Ploga ut gamla snöbollar in i diken så in't det rinn in på vägbanan och skapar ett incitament för mer vägsalt. Låt vägbanan få torka upp i solsken istället för tjuv åk tidig morgon för att få skicka faktura till Svevia:mad:.
Elbil...nej för I he****e så länge detta pågår:xmas_smiley:
Potthål förresten, varför måste allt komma från engelskan? Fenomenet har förekommit i alla tider, förr kallades det tjälskador. Dessa dök upp varje vår.

Potthål förresten, varför måste allt komma från engelskan? Fenomenet har förekommit i alla tider, förr kallades det tjälskador. Dessa dök upp varje vår.
Du tänker nog på "putt hål" ;) tjälskador är i större omfattning och har sitt ursprung i underbyggnaden o i vissa fall senare hur marken är dränerad. Dagens putt hål har uppstått i vägunderhållet och avsaknad av budget i den loop man skapat...

Tillbaka
Topp