När köper Du elbil?

 
Vem köper ett eget vindkraftverk för att ladda sin elbil?
Problemet med vindkraft uppstår då vindkraften levererar för litet eller för mycket i förhållande till efterfrågan.
Man kan inte planera sina resor om man enbart har tillgång okontrollerbar energi.
Nu utreder man möjligheten att ansluta ”alla elbilar” som står inkopplade till elnätet för laddning.
De som har 80% laddning påverkas inte utan bara de som har mer än 40% laddning. Slumpen avgör om bilen är laddad till 80% på morgonen.
Hur är det med elpriset i varje ögonblick?
Kanske har man under en resa laddat bilen med billig el som samhället ”tar hand om” och som de ersätter med dyr el.
Ytterligare en varning till dem som tror att det är läge att köpa en elbil.

pedal.jpg
 
Vem köper ett eget vindkraftverk för att ladda sin elbil?
Problemet med vindkraft uppstår då vindkraften levererar för litet eller för mycket i förhållande till efterfrågan.
Man kan inte planera sina resor om man enbart har tillgång okontrollerbar energi.
Nu utreder man möjligheten att ansluta ”alla elbilar” som står inkopplade till elnätet för laddning.
De som har 80% laddning påverkas inte utan bara de som har mer än 40% laddning. Slumpen avgör om bilen är laddad till 80% på morgonen.
Hur är det med elpriset i varje ögonblick?
Kanske har man under en resa laddat bilen med billig el som samhället ”tar hand om” och som de ersätter med dyr el.
Ytterligare en varning till dem som tror att det är läge att köpa en elbil.

pedal.jpg

Elbil är ok om man bor i villa, har varmgarage och laddar hemma.
Stockholmare som har svårt att hitta en parkeringsplats lär ha ännu svårare att ladda hemma.
 
:offtopic:

Elbilar är ju inte bara ett transportfordon utan även i sig ett inlägg i klimatfrågan och därmed politik. Nog inte bara Lennart Bengtsson som tycker att det lätt blir stolligt:


LENNART BENGTSSON: Västvärlden har målat in sig i ett hörn​



Kina kontrollerar nu mer eller mindre marknaden för elektriska bilar. Västvärlden har målat in sig i ett hörn. Klimatrörelsen har drivit fram ett behov som endast Kina kan klara. De har idag ett överskott på billiga elektriska bilar. Kina har också sett till att de kan producera batterier till en kostnad som bilproducenterna har råd med.
I stället för att köpa elektriska bilar som uppenbarligen är vad man kraftigt har pläderat för så söker nu Västvärlden att förhindra detta med väldiga skyddstullar. De egna batterifabrikerna kan inte hävda sig och är mer eller mindre dömda till undergång såvida de inte helt förstatligas.
Varför i himmelens namn skall Sverige bygga batterifabriker på en marknad som är totalt övermättat och där man vidare uppenbarligen saknar den kompetens som behövs för att konkurrera med den kinesiska produktionen? Kan situationen bli mer absurd än så? Kan det politiska samhället som drivit fram detta bli mera inkompetent?
 
:offtopic:

Elbilar är ju inte bara ett transportfordon utan även i sig ett inlägg i klimatfrågan och därmed politik. Nog inte bara Lennart Bengtsson som tycker att det lätt blir stolligt:


LENNART BENGTSSON: Västvärlden har målat in sig i ett hörn​



Kina kontrollerar nu mer eller mindre marknaden för elektriska bilar. Västvärlden har målat in sig i ett hörn. Klimatrörelsen har drivit fram ett behov som endast Kina kan klara. De har idag ett överskott på billiga elektriska bilar. Kina har också sett till att de kan producera batterier till en kostnad som bilproducenterna har råd med.
I stället för att köpa elektriska bilar som uppenbarligen är vad man kraftigt har pläderat för så söker nu Västvärlden att förhindra detta med väldiga skyddstullar. De egna batterifabrikerna kan inte hävda sig och är mer eller mindre dömda till undergång såvida de inte helt förstatligas.
Varför i himmelens namn skall Sverige bygga batterifabriker på en marknad som är totalt övermättat och där man vidare uppenbarligen saknar den kompetens som behövs för att konkurrera med den kinesiska produktionen? Kan situationen bli mer absurd än så? Kan det politiska samhället som drivit fram detta bli mera inkompetent?
Du glömmer att den kinesiska staten subventionerar kraftigt de kinesiska elbils producenterna så konkurrensen snedvrids. EU:s skyddstullar kom till för att korrigera detta.
 
Du glömmer att den kinesiska staten subventionerar kraftigt de kinesiska elbils producenterna så konkurrensen snedvrids. EU:s skyddstullar kom till för att korrigera detta.
Men vi måste ju byta till elbilar annars kommer Jorden att brinna upp och vi kommer alla att gå under!:eek: Så vi borde ju vara tacksamma över att kineserna subventionerar bilarna? :xmas_smiley: :xmas_smiley: :xmas_smiley:

Bättre att deras skattebetalare står för notan. :cool:
 
Men vi måste ju byta till elbilar annars kommer Jorden att brinna upp och vi kommer alla att gå under!:eek: Så vi borde ju vara tacksamma över att kineserna subventionerar bilarna? :xmas_smiley: :xmas_smiley: :xmas_smiley:

Bättre att deras skattebetalare står för notan. :cool:
Så är det med de flesta branscher. Kina subventionerar kraftigt, stor inhemsk marknad (världens största i många avseenden och branscher) och exporterar världen runt.
För att göra sig mindre beroende av Kina så måste väst subventionera / införa tullar. Mindre beroende av Kina = mer arbeten på hemmaplan. Kina är världens största marknad för elbilar.
 
Men vi måste ju byta till elbilar annars kommer Jorden att brinna upp och vi kommer alla att gå under!:eek: Så vi borde ju vara tacksamma över att kineserna subventionerar bilarna? :xmas_smiley: :xmas_smiley: :xmas_smiley:

Bättre att deras skattebetalare står för notan. :cool:
Går europeiska biltillverkare i konken för att de konkurreras ut av kinesiska subventionerade biltillverkare lär skattebetalarna få betala väldigt mycket mer. Statsfinansierad handel är inget som accepteras på en öppen och fri konkurrens styrd marknad. Företag kan liksom inte överleva den typen av obalans i marknaden. Samma sak skedde med kinesiska cyklar tidigare och har även genomförts på flera andra områden. Och det har fungerat när kinesiska producenter helt plötsligt utsätts för konkurrens på lika villkor.
 
Men vi måste ju byta till elbilar annars kommer Jorden att brinna upp och vi kommer alla att gå under!:eek: Så vi borde ju vara tacksamma över att kineserna subventionerar bilarna? :xmas_smiley: :xmas_smiley: :xmas_smiley:

Bättre att deras skattebetalare står för notan. :cool:
Javisst, Kina har släppt ut mest, förorenat och förstört klimatet.

Inte mer än rätt att Kina får betala medans vi räddar jorden med deras elbilar.

Hur nån kan bara emot det är en gåta.
 
Javisst, Kina har släppt ut mest, förorenat och förstört klimatet.

Inte mer än rätt att Kina får betala medans vi räddar jorden med deras elbilar.

Hur nån kan bara emot det är en gåta.

Kanske för att det är orealistiskt med tanke på befolkningsmängd att jämföra absoluta utsläpp för olika länder? Länder som Kina, Indien och Indonesien har lite andra förutsättningar än Cypern, Malta och Luxemburg…

Kina har faktiskt hållit CO2/capita rätt konstant de senaste 10 åren och varje kines släpper i genomsnitt ut mindre än hälften av varje amerikan och är nästan på samma nivå som varje dansk.


Lägger man till att Kina lär genomföra sin övergång till elbilar fullt ut och inte gå tillbaka till ICE som biltillverkarna gör här när det blir jobbigt så lär det se ännu bättre ut för Kina om 10 år och värre här.

Tyvärr har västvärlden fallit på eget grepp när det gäller klimatpolitiken och klarar inte av den förändring det kräver. Det är inte så konstigt heller när vissa på fullt allvar i andra trådar förordar lagstiftade arbetstidsförkortningar i offentlig sektor med bibehållna löner och tror att det fortfarande finns gratisluncher. Man tar sig för pannan.
 
Ja, ibland måste man helt enkelt förhålla sig till verkligheten. :rolleyes:

9788269182002_200px_olof-palme-med-verkligheten-som-fiende_haftad.jpg
 
Ja, ibland måste man helt enkelt förhålla sig till verkligheten. :rolleyes:

9788269182002_200px_olof-palme-med-verkligheten-som-fiende_haftad.jpg

Ytterligare ett exempel på det.

 
Men vi måste ju byta till elbilar annars kommer Jorden att brinna upp och vi kommer alla att gå under!:eek: Så vi borde ju vara tacksamma över att kineserna subventionerar bilarna? :xmas_smiley: :xmas_smiley: :xmas_smiley:

Bättre att deras skattebetalare står för notan. :cool:
Du står för notan.. Deras skattebetalare bidrar inte med en cent...
Du tror inte att det förekommer i Europa att stater stödjer sina företag?
Inte i närheten av hur Kina stöder sin industri med ett klart mål.. Om du söker på "Made in China 2025" så blir det mer klart..

Kina har som mål att ta över allt och alla, och har i vissa fall redan "tagit över" en del länder och industri, för se hur lyckliga våra barn kommer bli ett Kina styrt samhälle.
 
Du står för notan.. Deras skattebetalare bidrar inte med en cent...

Inte i närheten av hur Kina stöder sin industri med ett klart mål.. Om du söker på "Made in China 2025" så blir det mer klart..

Kina har som mål att ta över allt och alla, och har i vissa fall redan "tagit över" en del länder och industri, för se hur lyckliga våra barn kommer bli ett Kina styrt samhälle.
Kina får problemer snart når EU og USA inforer 50 % toll på alle varer som produkserer i Kina , Og kinesiske varer blir så dyr att ingen kjoper dei . Og stor arbeidsledighet i Kina , vent og se .
 
Du står för notan.. Deras skattebetalare bidrar inte med en cent...

Inte i närheten av hur Kina stöder sin industri med ett klart mål.. Om du söker på "Made in China 2025" så blir det mer klart..

Kina har som mål att ta över allt och alla, och har i vissa fall redan "tagit över" en del länder och industri, för se hur lyckliga våra barn kommer bli ett Kina styrt samhälle.
Ja Thailand har börjat få stora problem nu med arbetslösheten pga billig kinesisk import stänger andra utländska fabriker ner.

"Thai economy faces upheaval due to factory closures and cheap Chinese imports"

 
Elbiler produksert i Kina får problemer nå med hoy toll på bilane sine . Jeg tror det blir store forandringer fremover , India har opp til 40 % toll på mange inportvarer . India produkserer også Elbiler , men til eget bruk . Norge har nett ingott en frihandelsavtale med India , og skal byga opp mange fabrikker i landet .
India har 1,4 miljarder inbyggere , det er eitt stort market .


 
Du står för notan.. Deras skattebetalare bidrar inte med en cent...

Inte i närheten av hur Kina stöder sin industri med ett klart mål.. Om du söker på "Made in China 2025" så blir det mer klart..

Kina har som mål att ta över allt och alla, och har i vissa fall redan "tagit över" en del länder och industri, för se hur lyckliga våra barn kommer bli ett Kina styrt samhälle.
Det blir svårt att stå emot Kina och dess industrier när det mesta tillverkas där.
Till stor del av västerländska företag som tillverkar sina komponenter och varor där.
När man får samma kvalitet till betydligt lägre pris är konkurrensen svår.

Varuhus som Biltema skulle nog bara ha korv med bröd kvar om man tog bort Made in China.
 
 
 
Tillbaka
Topp