När köper Du elbil?

 

Riktigt sevärd och intressant intervju och skönt att slippa all pk-dynga om vad som gått fel och vad som borde gjorts.

Men svårt att komma undan att slutsatsen är att Europa är helt körda i EV racet och det nu blir att hanka sig fram så länge det nu går med ICE tills dess den gamla tekniken är helt godnatt. Inget som blir billigt för skattebetalarna heller med betydligt mindre volymer för Europeiska biltillverkare när övriga världen konverterar till EV och export av ICE utanför Europa blir mindre och mindre relevant.

150 år av biltillverkningsdominans i Europa på väg mot graven.
 
Riktigt sevärd och intressant intervju och skönt att slippa all pk-dynga om vad som gått fel och vad som borde gjorts.

Men svårt att komma undan att slutsatsen är att Europa är helt körda i EV racet och det nu blir att hanka sig fram så länge det nu går med ICE tills dess den gamla tekniken är helt godnatt. Inget som blir billigt för skattebetalarna heller med betydligt mindre volymer för Europeiska biltillverkare när övriga världen konverterar till EV och export av ICE utanför Europa blir mindre och mindre relevant.

150 år av biltillverkningsdominans i Europa på väg mot graven.
Ja, Tesla och Kina kommer att dominera framöver.
GE, FORD och de Europeiska biltillverkarna hänger inte riktigt med.
 
Detta låter ju inte jättebra direkt:


”Vi har heller inte kunnat klarlägga vad som orsakat händelserna”, skriver polisen i ett pressmeddelande.

Polisen skriver också att ytterligare ett dödsfall samt ett akut sjukdomsfall kommit till myndighetens kännedom.”
 
Riktigt sevärd och intressant intervju och skönt att slippa all pk-dynga om vad som gått fel och vad som borde gjorts.

Men svårt att komma undan att slutsatsen är att Europa är helt körda i EV racet och det nu blir att hanka sig fram så länge det nu går med ICE tills dess den gamla tekniken är helt godnatt. Inget som blir billigt för skattebetalarna heller med betydligt mindre volymer för Europeiska biltillverkare när övriga världen konverterar till EV och export av ICE utanför Europa blir mindre och mindre relevant.

150 år av biltillverkningsdominans i Europa på väg mot graven.

Kollade förresten upp denne Lars Carlström som kändes väl förlåtande mot alla stackars batterientreprenörer i den intervjun. Ingen rök utan eld…


 
Verkar vara en och annan tveksam startup i den här branschen. :unsure:

Denna kom idag:

 
Verkar vara en och annan tveksam startup i den här branschen. :unsure:

Denna kom idag:

Tesla med underleverantörer och Kineserna är världsledande. Svenska startups göre sig icke besvär för de kommer att gå i konkurs.
 
:offtopic:

Någon som funderat på elcykel och att ta med sig batteriet inomhus för att ladda det? :eek:


Sedan undrar man ju hur tjejen med mobiltelefonen, c:a 25 sekunder in i filmen, ser på verkligheten utanför skärmen?!
 
:offtopic:

Någon som funderat på elcykel och att ta med sig batteriet inomhus för att ladda det? :eek:


Sedan undrar man ju hur tjejen med mobiltelefonen, c:a 25 sekunder in i filmen, ser på verkligheten utanför skärmen?!
Jag jobbade sista åren av mitt arbeeliv som husansvarig på soc i umeå, köpte in 2 el cykiar vilken succe, dom som på
somaren skule besöka nus eller ett äldreboende var inte svettig när dom kom fram, El cykel är bra
 
Jag jobbade sista åren av mitt arbeeliv som husansvarig på soc i umeå, köpte in 2 el cykiar vilken succe, dom som på
somaren skule besöka nus eller ett äldreboende var inte svettig när dom kom fram, El cykel är bra
Vi brukade säga att 1 km går man, 10 km cyklar man…Längre än 10 km är nog en elcykel ett bra alternativ.
När passar elbilen?
Jag såg ett intressant program igår: Riks bilspecial: Vad är elbilens framtid?


Just att inte kunna ladda bilen hemma är nog den största bromsen för elbilens framtid. Ett annat hot för elbilens framtid är Toyotas nya förbränningsmotor.
 
Jag jobbade sista åren av mitt arbeeliv som husansvarig på soc i umeå, köpte in 2 el cykiar vilken succe, dom som på
somaren skule besöka nus eller ett äldreboende var inte svettig när dom kom fram, El cykel är bra
Ta du och titta på klippet så kanske du inte tycker att det är en bra idé att ta med sig batteriet inomhus!

Det där är något av det mest fruktansvärda jag har sett!
 

Danskar fyndar när svensk laddbilsexport rusar
Exporten av begagnade bilar når nya rekordnivåer, där laddbara bilar är extra eftertraktade. Svag krona ligger delvis bakom utvecklingen – men också det stora utbudet av privatleasade bilar som nu kommit tillbaka till marknaden

Under 2023 slog den svenska exporten av begagnade personbilar rekord med 153.000 fordon, en ökning med 40 procent jämfört med 2022. Nu visar halvårssiffror att exporten fortsätter att öka och ligger 3 procent högre än under samma period ifjol, enligt bilanalysföretaget Vroom.

Framför allt är det laddhybrider yngre än fem år som efterfrågas, där Volvo V60 toppar listan över den mest exporterade laddhybriden. Även Volvos rena elbil Volvo XC40 är populär, konstaterar Ali Avcu, Vrooms specialist inom begagnathandeln.

”Att efterfrågan på el-bilar i Europa skulle ha dött ut verkar inte stämma om man ser till den svenska exporten. Samtidigt är det synd att möjligheten minskar för svenska privatpersoner att gå över till rena elbilar som det inte finns jättemånga av. För våra klimatmål är utvecklingen såklart inte bra”, säger han.

Den svaga kronan har drivit på utvecklingen där Danmark har blivit en storköpare av begagnade elbilar, berättar Peter Lundberg, affärsområdeschef för BCA Vehicle Remarketing, som säljer bilar på auktion och är den största exportören av begagnade bilar.

Majoriteten av bilarna som exporteras av BCA är inte ens två år, säger han. Ju nyare desto mer attraktiva på exportmarknaden. Under det första halvåret exporterade företaget närmare 6.000 bilar som var max fem år gamla.

”Mycket påverkas av den svaga kronan, men det är inte hela bilden. Sverige har mer bilar än vad man kan sälja. Det ramlar in privatleasingbilar hela tiden och vi sväljer inte hela den biten själva”, säger Peter Lundberg.

De senaste åren har priserna på begagnade bilar ökat samtidigt som nybilsförsäljningen mattats av. Nu har priserna stabiliserats – men hålls uppe av exporten, menar Peter Lundberg.

”Hade vi inte haft exporten så hade vi nog haft fallande priser. Vi har en högre produktionstakt än konsumtionstakt, samtidigt ser vi ingen avmattning när det gäller exporten framöver.”
 
Vi brukade säga att 1 km går man, 10 km cyklar man…Längre än 10 km är nog en elcykel ett bra alternativ.
När passar elbilen?
Jag såg ett intressant program igår: Riks bilspecial: Vad är elbilens framtid?


Just att inte kunna ladda bilen hemma är nog den största bromsen för elbilens framtid. Ett annat hot för elbilens framtid är Toyotas nya förbränningsmotor.
beror väl på om det är arbete eller fritid, arbete har man tider att passa så det får inte ta 1 timme för förflyttning mellan A till B
 
 
 
Tillbaka
Topp