När köper Du elbil?

1727863818481.jpeg

Leveranserna uppgick till 463.000 av Model 3 och Model Y, vilket var något lägre än estimat på 464.000 som flera medier refererade till.

Av övriga modeller levererades 23.000, mot väntade 26.000.

486.000 Teslor förra kvartalet.

Tyskarna verkar vela. På fredag kanske det blir mer tydlighet om vägen framåt för EU efter omröstningen

”Germany hasn’t decided yet if it would support the EU’s plans to officially introduce tariffs on electric vehicles imported from China, the chief economic adviser of German Chancellor Olaf Scholz told Bloomberg TV on Tuesday.”

Hamnen i Yantai i östra Kina. Kina beräknas producera 3 miljoner fler elbilar i år än vad den inhemska marknaden behöver. Foto: TT

I dag är Kina världsledande. Runt 10 miljoner elbilar kommer att säljas på hemmaplan 2024, mer än hälften av alla elbilar som säljs i världen. Produktionen ligger på 3 miljoner fler elbilar än vad hemmamarknaden behöver. Ungefär lika många som väntas säljas i EU i år.

Hamnen i Yantai i östra Kina. Kina beräknas producera 3 miljoner fler elbilar i år än vad den inhemska marknaden behöver. Foto: TT

I dag är Kina världsledande. Runt 10 miljoner elbilar kommer att säljas på hemmaplan 2024, mer än hälften av alla elbilar som säljs i världen. Produktionen ligger på 3 miljoner fler elbilar än vad hemmamarknaden behöver. Ungefär lika många som väntas säljas i EU i år.
Det är precis vad alla tillverkare av bilar gör.
Producerar för den globala marknaden och inte bara inhemska marknaden.

Toyota, Honda, Kia, Nissan, Hyundai, Volvo, Tesla, BMW, Mercedes, Audi,VW, Ford, GM mfl säljer alla mer på globala marknaden än hemma.

Nu har den viktiga och köpstarka ryska marknaden satts ur spel och slagit hårt mot främst de tyska tillverkarna genom sanktioner.
Den minskade volymen verkar man inte hanterat bra.

Det är precis vad alla tillverkare av bilar gör.
Producerar för den globala marknaden och inte bara inhemska marknaden.

Toyota, Honda, Kia, Nissan, Hyundai, Volvo, Tesla, BMW, Mercedes, Audi,VW, Ford, GM mfl säljer alla mer på globala marknaden än hemma.

Nu har den viktiga och köpstarka ryska marknaden satts ur spel och slagit hårt mot främst de tyska tillverkarna genom sanktioner.
Den minskade volymen verkar man inte hanterat bra.
Det intressanta är hur många elbilar som faktiskt tillverkas och säljes.

Det intressanta är hur många elbilar som faktiskt tillverkas och säljes.
Den bilden börjar klarna.

Nu är det kraftig obalans.
Tillverkning överstiger efterfrågan.

Man kan välja att rea ut sina lager eller skrotning.
Rear man ut befintliga modeller köper ingen de senaste tillverkade till fullt pris.

Tror att många tillverkare satsat på dyra premium-modeller som inte matchar kundernas ekonomi.

Den bilden börjar klarna.

Nu är det kraftig obalans.
Tillverkning överstiger efterfrågan.

Man kan välja att rea ut sina lager eller skrotning.
Rear man ut befintliga modeller köper ingen de senaste tillverkade till fullt pris.

Tror att många tillverkare satsat på dyra premium-modeller som inte matchar kundernas ekonomi.
Tesla har väl endast Premium modeller. Visst har deras försäljning minskat något, men 486 tusen sålda förra kvartalet....

Tesla har väl endast Premium modeller. Visst har deras försäljning minskat något, men 486 tusen sålda förra kvartalet....
Inte som BMW mfl tror jag.
Inte samma status mm.

Men Tesla rear ju ut bilar för fullt med noll procent ränta på kreditköp.

Där snodde dom marknadsandelar snabbt.
Skickligt även om det blir förluster, men mindre än alternativen.

Inte som BMW mfl tror jag.
Inte samma status mm.

Men Tesla rear ju ut bilar för fullt med noll procent ränta på kreditköp.

Där snodde dom marknadsandelar snabbt.
Skickligt även om det blir förluster, men mindre än alternativen.
Bland elbilar har Tesla högst status. De säljer bilar tillskillnad från Européerna.

Kinesike bilar får kritikk

Som min tidigare SingaporeKines chef alltid påtalade.. "Never ever trust a mainland chinese, they always sooner or later cheat You"

Kinesike bilar får kritikk

Har kollat på många provkörningar på Björn Nyland kanal på Youtube men detta med hur förbrukningen registreras i de flesta kinesiska bilar relativt andra var nått nytt för mig. När han provkör kinesiska bilar är han oftast mycket irriterad på hur bilarna blingar högt och varnar hela tiden med röstmeddelanden för ditt och datt på ett väldigt påträngande vis. Adaptiva farthållare och system som skall vara till hjälp mot att undvika en kollision eller avkörning ballar ur. Vad ännu värre är att bilen kan stängas av så att den inte går starta eller köra alls längre vilket redan har hänt i Kina. Krockkuddar i bilar som krockat har inte löst ut! Stort antal oförklarliga bränder i batterierna som mörkas etc.

Men det är svårt att konkurrera för icke kinesiska biltillverkare med de priser som kinesiska bilar säljs för. Vill personligen inte ha kinesisk bil av ideologiska skäl men än viktigare är att jag tror det blir en mycket dålig affär att äga en sådan. I nuläget finns knappt några verkstäder och även om man köper någon av de största märkena som t.ex. BYD eller MG så är tillgången på reservdelar urusel och hur går det när en model har fått några år på nacken? Värdeminskningen på elbilar (inte bara kinesiska) är skrämmande högt och ofta även försäkringspremierna.

Men utvecklingen går framåt och tvingande åtgärder att få enbart sälja eller köra elbilar är på gång även om det kan sluta med att det kan bli senare än sagt misstänker jag. Som det ser ut så tycker jag det ser förnuftigast för privatpersoner att Leasa så att man kan t.ex. lätt bli av med en omodern elbil efter kanske 3 år. Vad det gäller tjänstebilar så har jag dålig koll på då det aldrig varit aktuellt för mig att ha någon sådan.

Vill personligen inte ha kinesisk bil av ideologiska skäl men än viktigare är att jag tror det blir en mycket dålig affär att äga en sådan
Inte lätt att veta vad som är en kinesisk elbil.
Volvos elbilar är byggda i Kina och VW har tillverkning i Kina.
Om något år ska man börja bygga Volvos elbilar i Europa.
Gent, Göteborg och Polen?
Skulle tro att även i Europa tillverkas bilar med komponenter tillverkade i Kina.

Jag tror inte heller att BYD och MG har svårt med reservdelar på de marknader där dom etablerat sig.
I vår lilla stad finns båda och har verkstäder och lager.

Inte lätt att veta vad som är en kinesisk elbil.
Volvos elbilar är byggda i Kina och VW har tillverkning i Kina.
Om något år ska man börja bygga Volvos elbilar i Europa.
Gent, Göteborg och Polen?
Skulle tro att även i Europa tillverkas bilar med komponenter tillverkade i Kina.

Jag tror inte heller att BYD och MG har svårt med reservdelar på de marknader där dom etablerat sig.
I vår lilla stad finns båda och har verkstäder och lager.
Tesla har också tillverkning i Kina och både bilar och komponenter importeras därifrån.

Tillbaka
Topp