När köper Du elbil?

Inte lätt att veta vad som är en kinesisk elbil.
Volvos elbilar är byggda i Kina och VW har tillverkning i Kina.
Om något år ska man börja bygga Volvos elbilar i Europa.
Gent, Göteborg och Polen?
Skulle tro att även i Europa tillverkas bilar med komponenter tillverkade i Kina.

Jag tror inte heller att BYD och MG har svårt med reservdelar på de marknader där dom etablerat sig.
I vår lilla stad finns båda och har verkstäder och lager.
Tror mig ha rätt bra koll som följer detta väldigt mycket och inte minst tekniken då det ligger i min natur att göra så ingående.

Hur något ser ut idag kan dock ha förändrats om vi tittar bara några år framåt och t.o.m. bilmärken kan ha slutat existera i den mördande konkurrensen.

Tror mig ha rätt bra koll som följer detta väldigt mycket och inte minst tekniken då det ligger i min natur att göra så ingående.

Hur något ser ut idag kan dock ha förändrats om vi tittar bara några år framåt och t.o.m. bilmärken kan ha slutat existera i den mördande konkurrensen.
Ja och många nya gör entré på elbilsmarknaden.
Huawei och Xiaomi är kanske redan igång. Xiaomi SU7 finns redan.
Andra bilmärken är uppköpta bara för varumärket.
Sammangående och uppköp sker hela tiden.

På tio år har 97 Chinese domestic brands and 43 joint venture (JV) brands

Det var inga enhetliga strafftullar.

Några har rabatter...

Screenshot_20241005_090349_Chrome.jpg

Det var inga enhetliga strafftullar.

Några har rabatter...

Screenshot_20241005_090349_Chrome.jpg
Japp jag såg detta och SAIC = MG (fast som alla nog vet om att SAIC bara köpt rättigheterna att få använda MG som namn på bilarna)

Får nu se vad Kina kontrar med?

Volvo (Geely) hoppas på att komma undan. Men?

VW koncernen ligger dock allra mest illa till med alla sina fabriker i Kina.

Japp jag såg detta och SAIC = MG (fast som alla nog vet om att SAIC bara köpt rättigheterna att få använda MG som namn på bilarna)

Får nu se vad Kina kontrar med?

Volvo (Geely) hoppas på att komma undan. Men?

VW koncernen ligger dock allra mest illa till med alla sina fabriker i Kina.
Ja och motdragen från Kina kan bli att straffa helt andra branscher.
Griskött, Cognac, champange, olivolja har varit på tapeten.
Värdet av motåtgärder kommer att bli minst lika kostsamma för EU.

Men extra strafftullar/importskatt på bilar tillverkade i Väst för export till Kina är möjligt.

Det som skulle slå hårt är totalt exportförbud av sk kritiska metaller och råvaror som Kina nästan är ensamma om.
Då faller tillverkning av batterier och elektroniska kretsar kraftigt i Väst.

Nu är det kunderna i Europa som får ta smällen med strafftullar, inte exportörerna.

Själv tror jag att bilköpare väljer nya fossildrivna fordon istället som inte drabbas av nya tullar.

En bakslag för den gröna omställningen.

Jag fick en idé om att med sol-el försörja TV´n på kvällen då solen gått ner och priset är som högst.
Jag beställde ett batteri från Kina. 12V, 100Ah. Batteriet var litet och vägde inte mycket.
Det kan bero på att det markerats som 100 Ah men har innehöll 18 Ah.
Ärligt talat lita jag inte på Kina. Tur att det inte var en elbil!

CFG.png

Jag fick en idé om att med sol-el försörja TV´n på kvällen då solen gått ner och priset är som högst.
Jag beställde ett batteri från Kina. 12V, 100Ah. Batteriet var litet och vägde inte mycket.
Det kan bero på att det markerats som 100 Ah men har innehöll 18 Ah.
Ärligt talat lita jag inte på Kina. Tur att det inte var en elbil!

CFG.png

Kolla upp vad du köper nästa gång så går det nog bättre.

IMG_6634.jpeg

Alternativt, köp ett dyrare batteri från en västerländsk leverantör inom EU.

Undrar just om Northvolt ens klarar året ut utan att kursa? :unsure:

”Kronofogden ska utreda om något går att utmäta hos Northvolt, rapporterar DN.

Samtidigt har skulderna fördubblats på mindre än en månad – nu finns över 120 miljoner kronor i betalningsförelägganden hos Kronofogden.”

Kolla upp vad du köper nästa gång så går det nog bättre.

IMG_6634.jpeg

Alternativt, köp ett dyrare batteri från en västerländsk leverantör inom EU.
Tack för det! Jag köpte 12V och 100 Ah. Det blir 1200 Wh
Självklart utgick jag ifrån den spänning som jag får mellan polerna och inte hur batteriet ser ut på insidan.
Lyckligtvis kan jag använda batteriet till ett annat projekt.

Industrisvenska?? Vad är ens det? :laugh:

Kan nästan garantera att ingen annan än de kontrakterade kineserna på Northvolt kan kinesiska och fattat ett smack av vad som föregått i den kritiskt viktiga katodproduktionen. Inte verkar Skellefteå kommun fatta att det nog är viktigare med andra kunskaper än någon ”industrisvenska” heller.

”Frågetecknen på Campus utbildningar är fortfarande många efter beskedet att tusen personer tvingas sluta på Northvolt i Skellefteå: Hur många får direkt nya jobb? Vilka behöver nya utbildningar? Kan de svenska då det officiella jobb-språket på Northvolt är engelska?

– Det kanske är industrisvenska som efterfrågas? säger Simon Dahlgren, ansvarig för utbildningsomvandling vid Skellefteå kommun.”

Industrisvenska?? Vad är ens det? :laugh:

Kan nästan garantera att ingen annan än de kontrakterade kineserna på Northvolt kan kinesiska och fattat ett smack av vad som föregått i den kritiskt viktiga katodproduktionen. Inte verkar Skellefteå kommun fatta att det nog är viktigare med andra kunskaper än någon ”industrisvenska” heller.

”Frågetecknen på Campus utbildningar är fortfarande många efter beskedet att tusen personer tvingas sluta på Northvolt i Skellefteå: Hur många får direkt nya jobb? Vilka behöver nya utbildningar? Kan de svenska då det officiella jobb-språket på Northvolt är engelska?

– Det kanske är industrisvenska som efterfrågas? säger Simon Dahlgren, ansvarig för utbildningsomvandling vid Skellefteå kommun.”
Ganska vanligt att man inte kan köra de maskiner som man köper direkt.
Även om man beställer via ett tyskt företag så lägger dom i sin tur beställningar i Kina och när installationen och leverans är färdiga förstår man inte menyer och manualer.
Mång-miljardsatsningen hos SCA Obbola har kantats av inkörningsproblem när tyskarna anlitat underentreprenörer från Kina för att hålla kostnaderna och marginalerna på rätt sida.

Det påstås att material i lager och i valsarna inte håller den kravspecifikation som gjordes vid kontraktet.
Men även den avancerade elektroniska styrningen via datorer och sensorer går inte att översätta med Google Translate.

Ganska vanligt att man inte kan köra de maskiner som man köper direkt.
Även om man beställer via ett tyskt företag så lägger dom i sin tur beställningar i Kina och när installationen och leverans är färdiga förstår man inte menyer och manualer.
Mång-miljardsatsningen hos SCA Obbola har kantats av inkörningsproblem när tyskarna anlitat underentreprenörer från Kina för att hålla kostnaderna och marginalerna på rätt sida.

Det påstås att material i lager och i valsarna inte håller den kravspecifikation som gjordes vid kontraktet.
Men även den avancerade elektroniska styrningen via datorer och sensorer går inte att översätta med Google Translate.
Lika bra barnen lär sig kinesiska redan från första klass till sista året på gymnasiet.

Lika bra barnen lär sig kinesiska redan från första klass till sista året på gymnasiet.
Alternativt att de europeiska företagen satsar på den kvalitet som rådde förr än att bara med produktutveckling och administration jaga vinster aktiekurser och lägga tillverkning där det är billigare.

Nästan med en tår i ögat när man ser anrika svenska företag som SKF, Husqvarna, Sandvik, Alfa Laval, Tetra, Electrolux, Volvo, Volvo Cars blir uppköpta eller lägger sin produktion i låglöneländer och svenska industrin köper där det är billigare men inte bäst.
Rostfritt rostar....

Hela bygghandeln är inte svensk numera.

Tillbaka
Topp