När köper Du elbil?

Ja vet att jag får låna av dej för du betalar ingen skatt, ok i Sverige men
det var bara nån miljard så får väl leta i ladan

Det är det som är fördelen med att inte betala skatt. Man kan ha lite extra att elda med när det blir kallt.
Fast nu har man stulit tillräckligt med miljarder från dig tycker jag. Det får vara stopp med att stjäla brasbränslet från dig.

"Någon" låter lite löst , du vet inte eller hur bara spekulerar
Jag håller tyvärr inte koll på vad de olika svenska pensionsfonderna investerar i normalt men detta var på nyheterna i samband med Nothvolts eventuella konkurs på något som kallas TV, jag har fått känslan att du inte har någon sådan eller så är den du har trasig.

1735970177124.jpeg

Varför inte atomdrivet, det finns ju redan till olika fartyg. Tänka att köra ett containerfartyg i årtionden utan att tanka :unsure:

Varför inte atomdrivet, det finns ju redan till olika fartyg. Tänka att köra ett containerfartyg i årtionden utan att tanka :unsure:

Ingen skulle ha råd att operera ett handelsfartyg med den typen av reaktor som drivs att höganrikat vapenklassat uran som du åsyftar på

Bara personalsidan skulle vara enorm med tekniker etc för att inte tala om riskerna. Den skulle nog inte ens få förtöja i de flesta hamnar.

Funkar på hangarfartyg (med den budget dom har) och kanske någon enorm rysk statsisbrytare men inte annars

Sjöfarten tittar även på andra alternativ än fossila bränslen och el

Detta låter ju perfekt för dig, IL och andra bakåtsträvare:

”- Vi ser det som en revolution av marinbranschen. Ett vingsegel kan innebära 1200 ton mindre koldioxid per år i utsläpp, säger Jonas Alván, senior product manager på Oceanbird.

Oceanbird är ett av flera företag runt om i världen som utvecklar liknande teknologi, men det är inte utan svårigheter.

– Det kommer vara en ny resa för besättningen ombord. Nu ska de anpassa sig efter vinden istället för att undvika den, säger han.”

”- Vi ser det som en revolution av marinbranschen. Ett vingsegel kan innebära 1200 ton mindre koldioxid per år i utsläpp, säger Jonas Alván, senior product manager på Oceanbird.

Oceanbird är ett av flera företag runt om i världen som utvecklar liknande teknologi, men det är inte utan svårigheter.

– Det kommer vara en ny resa för besättningen ombord. Nu ska de anpassa sig efter vinden istället för att undvika den, säger han.”
Varför är det perfekt för Talviking och IL ska dom ut och segla nått fraktfartyg

"Det är hårda segel som monteras vertikalt och ska underlätta fartygets framfart när vinden är gynnsam och minska bränsleförbrukningen."

Det är det här som är det intressanta, och varför är det bakåtsträvande? Vinden är gratis medans bränsle kostar.

"Det är hårda segel som monteras vertikalt och ska underlätta fartygets framfart när vinden är gynnsam och minska bränsleförbrukningen."

Det är det här som är det intressanta, och varför är det bakåtsträvande? Vinden är gratis medans bränsle kostar.
Exakt, mitt gamla rederi satsar stort på detta nu. Djärvt men dom har lyckats med sina satsningar hittills. Och det hoppas jag innerligt att dom gör denna gången också.

Ja denna var jag titta på I Charlston SC.
Ett påtagligt resultat av ”Atoms for peace” var det atomdrivna fartyget NS Savannah. Fartyget finansierades av staten och sjösattes 1959. Ångturbinerna, som var av De Lavals fabrikat, drevs av en tryckvattenreaktor på 74 MW. Räckvidden på en bränsleladdning var 300 000 sjömil vid en fart av 20 knop. Savannah var ett kombinerat last- och passagerarfartyg som användes för att demonstrera kärnteknikens förträfflighet. Namnet var en hyllning till SS Savannah som år 1819 blivit första ångfartyg att korsa Atlanten.

Besökte Malmö den 4/9/64

11926561283_96dfafbd71_b.jpg

Tillbaka
Topp