Nekad ombordstigning pga inget visum

Nä jag tänkte just det. Jag har aldrig behövt visa returbiljett då jag anlänt till Thailand. Eller kollar dom på annat sätt?
IM i Thailand räknar nog med att flygbolagen har gjort den kollen som krävs och frågar mycket sällan.
I alla fall med prydliga européer, misstänker att resande från vissa länder och regioner granskas oftare.
Sen ser dom ju din in- och utresehistoria när ditt pass scannas, är det fläckfritt så finns ingen anledning att störa dig.

På avreseflygplatsen ser dom om du har en returresa, det kommer upp på skärmen när dom checkar in dig. (bokningsreferens och/eller passnummer)
Åker du med två enkelbiljetter och olika bolag kommer nog frågan automatiskt.

IM i Thailand räknar nog med att flygbolagen har gjort den kollen som krävs och frågar mycket sällan.
I alla fall med prydliga européer, misstänker att resande från vissa länder och regioner granskas oftare.
Sen ser dom ju din in- och utresehistoria när ditt pass scannas, är det fläckfritt så finns ingen anledning att störa dig.

På avreseflygplatsen ser dom om du har en returresa, det kommer upp på skärmen när dom checkar in dig. (bokningsreferens och/eller passnummer)

Jo vid incheckning förstår jag men funderade över vilken information IM satt på. Jo jag har inga ”prickar” vad gäller in och utresor till Thailand. :) duktig pojke vettu ;)

Jo vid incheckning förstår jag men funderade över vilken information IM satt på. Jo jag har inga ”prickar” vad gäller in och utresor till Thailand. :) duktig pojke vettu ;)
Tror inte IM får någon information från flygbolagen, möjligen från Thai A men det är nog inte rumsrent med internationell lagstiftning på området.

Kan inte hålla med om att den kommer automatiskt.
Jag har rest på enkelbiljett i 8 år, fått frågan 4 gånger nu och första gången av Thai airways sist, därför jag funderar på om dom blivit striktare efter årsskiftet?
Är det någon mer som flygit på enkelbiljett efter nyår och fått frågan om returbiljett som jag och Krister har fått?
Eller tvärtom, flygit på enkelbiljett utan att fått frågan?
Efter nyår då alltså.

Thaiairways frågade mig sist, jag sa att jag skulle till immigration och fixa extension of stay med 90 dagars rapportering när jag kom fram, så fick komma ombord.
Quatar kan vara problematiska även om man har visum.
Står på Thailändska ambassaden i Sveriges hemsida nu att reser man utan visum skall man kunna visa upp returbiljett annars kan man även bli nekad inträde vid passkontrollen när man ankommer Thailand.

• According to immigration law, you must be able to present an exit ticket within 30 days of your arrival if you travel without a visa (60 days if you wish to extend your stay at immigration office). The immigration officer has the right to deny you entry if you fail to show an exit ticket.
General Information – Royal Thai Embassy Stockholm
Så om man tillex flyttar ner permanent så kan de kräva en returbiljett likförbannat , verkar ju helt snurrigt måste jag säga

Tror inte IM får någon information från flygbolagen, möjligen från Thai A men det är nog inte rumsrent med internationell lagstiftning på området.
Det påstås att bla. Thai Air och i mitt fall Finnair i oktober rapporterar ,och skall rapportera till IM immigrationen på Suwan om ankommande resenärer Jag har fyllt i Passuppgifter för hos Finnair vid biljett köpet ,enligt dem med anledning av rapporteringsplikt till Immigrationen

Nä jag tänkte just det. Jag har aldrig behövt visa returbiljett då jag anlänt till Thailand. Eller kollar dom på annat sätt?

Nästan varje gång jag går igenom immigration ser jag några killar från nåt mellanösternland eller indien som drar ut på tiden.
Det kan ju vara så att Oman Air som flyger in mycket folk från dessa länder fått problem med folk som stannar o arbetar illegalt. Inte många Svenskar som jag känner som gör så.

Kan inte hålla med om att den kommer automatiskt.
Jag har rest på enkelbiljett i 8 år, fått frågan 4 gånger nu och första gången av Thai airways sist, därför jag funderar på om dom blivit striktare efter årsskiftet?
Är det någon mer som flygit på enkelbiljett efter nyår och fått frågan om returbiljett som jag och Krister har fått?
Eller tvärtom, flygit på enkelbiljett utan att fått frågan?
Efter nyår då alltså.
Hur ofta har du flugit med Thai A de sista 8 åren?
Dom har väl alltid varit kinkiga med enkelbiljett utan visum genom åren om man ska tro vad som skrivits i olika forum och resegrupper.
Baggarna kollar nog minst av alla. Kanske ändring där också nyligen.

Så om man tillex flyttar ner permanent så kan de kräva en returbiljett likförbannat , verkar ju helt snurrigt måste jag säga
Då har du ju oftast någon typ av visum.
30 days on arrival står det, kravet gäller folk som reser utan visum.
Står ju
Men flygbolaget kan ha eget krav.

Dom har väl alltid varit kinkiga med enkelbiljett utan visum genom åren om man ska tro vad som skrivits i olika forum och resegrupper.
Har nog rest med Thai 10 tal gånger utan att fått fråga om visum.
Baggarna flyger jag aldrig med vid av/påmönstring, dom har inte sjömansbiljetter, bara flygit med baggarna par gånger till och från kurs.
Sen flyger Baggarna sällan till dom länder vi oftast går till.

Jo blir ju konstigt i vissa fall. Mina svärföräldrar var på besök i Sverige. Enligt visumet hade jag intygat att jag står för alla eventuella övriga kostnader. Bra så långt. När dom skall checka in i BKK så blir det stopp. Jag var tvungen att köpa returbiljett fast jag inte visste när dom skulle åka tillbaka. När dom sedan skulle åka tillbaka fick jag betsla igen för att boka om den returbiljett jag köpt inte passade med datumet dom behövde åka hem. Att jag intygat på IM Sverige förmedlas ju inte till något flygbolag. Och där ligger väl problemet.

Såhär står det på Thaiambassadens hemsida, samma sida jag länka till tidigare.

You shall also check with your airline for other requirement.

flygbolagen har egna krav, Qatar airways tex som har ännu striktare regler så dom undviker jag.

Det påstås att bla. Thai Air och i mitt fall Finnair i oktober rapporterar ,och skall rapportera till IM immigrationen på Suwan om ankommande resenärer Jag har fyllt i Passuppgifter för hos Finnair vid biljett köpet ,enligt dem med anledning av rapporteringsplikt till Immigrationen
Passnummer följer alltid med en resenärs biljetter och bokningar vid internationella flygningar, har du gjort registreringen vid köp av biljetten som är vanligt idag finns det redan i systemet.
Annars fyller dom i det i incheckningen. Vet att det är internationella krav från Interpool mm, men inte hört att pass- och biljettuppgifter skickas till olika länders IM. Tvivlar om det är tillåtet, dessutom får dom alla uppgifter om dig när passet registreras av IM.
Däremot måste flygbolagen spara alla uppgifter.
Inrikes verkar det inte vara så noga, vanligt ID duger.

Verkar som om Thailand inför något liknande som USA. Där har sedan flera år tillbaka funnits krav på information om vilka som är på flyg till USA

Verkar som om Thailand inför något liknande som USA. Där har sedan flera år tillbaka funnits krav på information om vilka som är på flyg till USA
Detta har ju funnits ett tag men det går inte att finna att fler läder infört detta.

Amerikanska myndigheter har ålagt alla flygbolag att samla in uppgifter om resenärens namn (måste vara samma som i passet), kön och födelsedatum. Detta gäller alla flygresor till USA och alla resor genom amerikanskt luftrum, inklusive mellanlandningar i USA. Uppgifterna ska vara resebyrån/ flygbolaget tillhanda vid betalning av flygbiljett.

APIS: Advance Passenger Information System (APIS) är ett system för att förbättra passagerarsäkerheten.
Många länder kräver av flygbolagen att de ska samla in passuppgifter av sina passagerare innan avresa. I vissa fall kan du spara tid genom att registrera dessa uppgifter i förväg på flygbolagets hemsida, annars lämnas de på flygplatsen eller tas direkt från bokningen.

Nej, den gränsen som eventuellt fanns togs bort, som PanPan skriver.
Jag kommer inte ihåg hur många inresor jag hade 2017, men det var en hel del av dessa. Närmare 20 än 10 skulle jag tro.
Vad gäller inresa landvägen på 30 dagars VISA undantag(inget VISA ALLS) är det fortfarande många som nekas fler in resor än två.
Flyger man in verkar det inte nekas. Har man VISA med multipel inresor, inga problem.
Har man SETV, dvs Single Entry Tourist VISA och de ser flertalet inresor, stämplas först varning och nekas sedan.
De försöker tvinga att använda rätt VISA för vistelsen.

Tillbaka
Topp