Jobba eller inte pga semester.

Vi reviderade det som fanns i kalendern varje vecka tillsammans med chefen på ett driftsmöte.

Det fanns mycket som innebar frånvaro i kalendern utöver semester och ledighet.
Kurser, planering av arbetsuppgifter inför kommande månad, driftstopp hos kunder mm.

Eftersom vår enhet var ansvarig för all administrativ verksamhet och var person hade ansvar för var sin fuktion och alla funktioner var tvungna att fungera varje dag hade vi alla både andra och tredjehansuppgifter. Vissa veckor på sommaren (jag jobbade alltid hela sommaren och var ledig på vintern) var jag IT-Chef, Huvudregistrator, Administrativ chef och Fastighetsansvarig.

Som tråden lyder, vad är viktigast?
Du ansöker om semester/ledighet men blir inte beviljad. Vad gör du? Accepterar avslaget eller säger upp dig?
Hej

Jag hade sagt upp mig.

Jag har även gett frugan samma råd flera gånger när olika chefer har nekat henne tre månader ledigt över vintern för att vistas i Thailand.

Varje gång har det slutat med att hon har fått ledigt.

Mvh utan lover

Hej

Jag hade sagt upp mig.

Jag har även gett frugan samma råd flera gånger när olika chefer har nekat henne tre månader ledigt över vintern för att vistas i Thailand.

Varje gång har det slutat med att hon har fått ledigt.

Mvh utan lover
Det går väl an att vara kaxig när man sitter på en stor förmögenhet i Isaan och en make som har goda kontakter bland sossarna när det gäller tolkbehov och bemanning bland undersköterskor.

Jag skulle i tysthet söka nytt jobb. Hittar du ett som lockar mer så ta det men hittar du inget sitter du ju i rävsaxen om du hotat med att säga upp dig eller sagt upp dig redan.
Håller med här.
Hotar man med att säga upp sig bör man vara redo att göra det också. Annars har man satt sig i en väldigt dålig sits framöver om "hotet" inte lyckas.

Japp. Hotet om uppsägning ska bara användas om man i princip har ett nytt jobb (eller har tillräckligt med FU-pengar). Och sen får man dessutom hoppas att den ev nya arbetsgivaren inte är kompis med den gamla.

Risken finns ju att det nya jobbet man söker kräver referenser från tidigare arbetsgivare och är det stället det enda man arbetat på i många år får man ju kanske problem att få ett bra vitsord om man hotat och haft sig.

Jag skulle i tysthet söka nytt jobb. Hittar du ett som lockar mer så ta det men hittar du inget sitter du ju i rävsaxen om du hotat med att säga upp dig eller sagt upp dig redan.
Hej

Jag hade gott om jobberbjudande från flera olika företag i flera länder och i olika världsdelar så det hade varit lätt att byta och dessutom få dubbelt eller tredubbelt betalat, men själv ställdes jag aldrig inför den situationen, jag jobbade på sommaren när alla andra ville vara lediga och nekades aldrig långa ledigheter på vintern

Vad det gäller frugan så handlade det om jobb i vården och där är läget som bekant krisartat, hon hade kunnat byta jobb till grannkommunen med ungefär samma avstånd till jobb, alternativt ta jobb i ett bemanningsföretag.

Mvh isan lover

Håller med här.
Hotar man med att säga upp sig bör man vara redo att göra det också. Annars har man satt sig i en väldigt dålig sits framöver om "hotet" inte lyckas.
Hej

Det är ju självklart att man ska mena allvar och ha alternativ klara innan man tar ett beslut att vara beredd att säga upp sig.

Mvh isan lover

Hej

Jag hade gott om jobberbjudande från flera olika företag i flera länder och i olika världsdelar så det hade varit lätt att byta och dessutom få dubbelt eller tredubbelt betalat, men själv ställdes jag aldrig inför den situationen, jag jobbade på sommaren när alla andra ville vara lediga och nekades aldrig långa ledigheter på vintern

Vad det gäller frugan så handlade det om jobb i vården och där är läget som bekant krisartat, hon hade kunnat byta jobb till grannkommunen med ungefär samma avstånd till jobb, alternativt ta jobb i ett bemanningsföretag.

Mvh isan lover
Har du inte blivit erbjuden jobb i Iran efter dina kontakter?

Aldrig blivit nekad, chefen säger åt oss lös sem sinsemellan i gruppen, kom till mig om ni blir osams.

Fungerat i nära 30 år, samt så vet chefen att att jag ändå brukar jobba på semestern ändå.

Men skulle jag bli nekad så får man väl ta sem vid något annat tillfälle. Konstigare än så är det väl inte

/ Enis
Samma här + att man fick 4 extra semesterveckor om man skippade sommarsemester och åkte till Thailand på vintern :)

Jag har aldrig haft problem att få semester när jag vill.
Kan bero på att jag tog mest semester under vintern och åkte till värmen.
En vecka ledigt på sommaren och vistas i skärgården var ok för mig.
Och blev det något problem för arbetsgivarn så var jag flexibel med ledighet.
Har man ett bra jobb så ska man vara rädd om det.

Liknande trådar

N
Svar
0
Visningar
963
N
A
Svar
3
Visningar
2 K