Nekad ombordstigning pga inget visum

Vad gäller inresa landvägen på 30 dagars VISA undantag(inget VISA ALLS) är det fortfarande många som nekas fler in resor än två.
Flyger man in verkar det inte nekas. Har man VISA med multipel inresor, inga problem.
Har man SETV, dvs Single Entry Tourist VISA och de ser flertalet inresor, stämplas först varning och nekas sedan.
De försöker tvinga att använda rätt VISA för vistelsen.

Som svensk så kör man väl knappast med SETV.

För min del så flög jag bara in och det var inga Visa Runs...vilket jag tror är avsikten med begränsningarna via land, även om man kan göra visa runs med flyg.

Som svensk så kör man väl knappast med SETV.

För min del så flög jag bara in och det var inga Visa Runs...vilket jag tror är avsikten med begränsningarna via land, även om man kan göra visa runs med flyg.
Jo, om man vill ha 60 dagar uppehållstillstånd vid ankomst med möjlighet förlänga 30 dagar till på uppehållstillståndet för 1900 bath.
När du kommer utan VISA får du bara 30+30 inkl förlängningen på uppehållstillståndet. SETV kostar bara 300:- och det kan det vara värt.
Tänker man sig flera längre vistelser och varken är gift med thai, eller är pensionär, är METV ett bättre val.

Jo, om man vill ha 60 dagar uppehållstillstånd vid ankomst med möjlighet förlänga 30 dagar till på uppehållstillståndet för 1900 bath.
När du kommer utan VISA får du bara 30+30 inkl förlängningen på uppehållstillståndet. SETV kostar bara 300:- och det kan det vara värt.
Tänker man sig flera längre vistelser och varken är gift med thai, eller är pensionär, är METV ett bättre val.

Ja, visum söker man ju efter behov och vistelselängd.
För min del som inte stannar mer än 60 dagar utan att resa ut, så är det tämligen bortkastat.

Om man försöker undgå lagar och regler så får man väl skylla sig själv. Att använda sig av egna improviserade visumregler bör man väl undgå i de flesta länder.

Ja, visum söker man ju efter behov och vistelselängd.
För min del som inte stannar mer än 60 dagar utan att resa ut, så är det tämligen bortkastat.

Om man försöker undgå lagar och regler så får man väl skylla sig själv. Att använda sig av egna improviserade visumregler bör man väl undgå i de flesta länder.
Med SETV för 60 dagar a 300kr, slipper man besöka immigration i Thailand för att förlänga de 30 dagar man fick vid ankomsten utan ett VISA och slipper därmed också betala de 1900 bath.
Att använda rätt VISA för vistelsen rekommenderas starkt. Speciellt nu när polisen aktivt jagar de med fel eller utgågna VISA/uppehållstillstånd

Med SETV för 60 dagar a 300kr, slipper man besöka immigration i Thailand för att förlänga de 30 dagar man fick vid ankomsten utan ett VISA och slipper därmed också betala de 1900 bath.
Att använda rätt VISA för vistelsen rekommenderas starkt. Speciellt nu när polisen aktivt jagar de med fel eller utgågna VISA/uppehållstillstånd

Funkar utmärkt om man bor i Stockholm eller Göteborg där man kan söka visumet. För alla andra som antingen skall använda en dyr visumservice eller lägga tid på att åka själva. Då är 1900bath i Thai enklare och billigare.

Funkar utmärkt om man bor i Stockholm eller Göteborg där man kan söka visumet. För alla andra som antingen skall använda en dyr visumservice eller lägga tid på att åka själva. Då är 1900bath i Thai enklare och billigare.
Bor man centralt har man alltid lättare oavsett vart man är. Vissa får åka rätt många mil i Thailand också.
Jag önskar också man skulle kunna posta till konsulaten, trots vi förr bodde hyfsat nära ambassaden med Dalarna. En snabb sextimmarstur så var det klart.
Bor man längre bort i Sverige eller Thailand är det bökigt.

När man använder "fel" VISA rekommenderas också att man har 20 000bath kontant på sig vid gränsen. Duger varken med bankbok eller att man kan hämta på ATM.
Enligt Thai lag måste man kunna visa motsvarande den summan i kontanter för att få komma in i landet.
På senare tid har immigrationspolisen börjat kräva se dessa kontanter om man har för många VISA undantag eller för många SETV. Misstanken är att man jobbar i Thailand och det ses som motbevis.
Eftersom de vet av erfarenhet att få har den summan används det som svepskäl för att neka personer med för många inresor utan rätt VISA.
Bra att veta.
Också bra veta att de faktiskt läser sociala medier som Facebook.
Har kommit många rapporter personer som på Facebook angett de bor i Thailand och jobbar. Kommer till gränsen med Turist-VISA eller försöker få VISA undantag, de utsätts för förhör. Antingen nekas direkt, eller ges utrymme bevisa det är fel.
Detta enligt rapporter på VISA hjälpforumen.
Polisen jagar aktivt.

Ja, om det visumet passar ens syfte så är det väl bra.
Om det inte passar ens syfte så känns det väldigt onödigt.

Såhär står det på Thaiambassadens hemsida, samma sida jag länka till tidigare.

You shall also check with your airline for other requirement.

flygbolagen har egna krav, Qatar airways tex som har ännu striktare regler så dom undviker jag.

Qatar kan välja att stoppa dej om du inte har returbiljett men jag har åkt utan visa med mer än 30 dagar innan returresan.

Nu blir det Oman air för mig på Torsdag. Får se vad dom säger. Nu har jag iaf plan B atg köpa bussbiljett ut. Så inge panik

Vad jag hörde när jag var i HH nyligen så gick det att flyga mycket billigt till Malaysia därifrån så det kanske kan vara lönt att kolla på en avbokningsbar biljett HH-KL.

Tillbaka
Topp