Nokia är sakta på väg mot marknadsledande igen... (No-kia)

Vilken är din?..


  • Totala väljare
    38
 
Undrar när No och Kia börjar samarbeta? ;)
Gammal men ganska rolig:)
1689278638829.jpeg
 
@Krister
Fortfarande finska, har aldrig lämnat landet.
hmd global är ett finskt företag de äger bara namnet och står för design och utveckling av mobilerna.
Nokia mobile. oy är kvar och står för tillverkning av mobilerna men är utlämnat till typ Kina och andra lågkostnad länder...

@JBK.Ltd.


 
Min första Nokia...

Mobira-Cityman-100-a.jpg


Nokia Mobira Cityman 100(NMT900)
Hade gått som "valtelefon" under Riksdagsvalet i början av 90talet.
Fick den till halva priset(11,000Kr) p.g.a. den var använd, den var också den första Nokian som garanterade 20tim. batteritid och 1,5-2,0tim. samtalstid, avancerade siffror för sin tid.
Men det var så jäkla kul att kunna använda den oavsett var i Norden du var, i Finland, Sverige, Norge eller Danmark, men det gällde också att inte ringa allt för många gånger på den, det kunde garanterat bli dyra räkningar...


@JBK.Ltd.
 
Första mobilen för mig Nmt 450 som kostade drygt 10000 kr.

Om man glömde stänga av den så startade bilen inte efter några timmar.

Men det var status att ha tre antenner på bilen. Den vanliga, polisradio och den riktiga status symbolen mobilen.
Screenshot_2023-08-13-01-20-16-246_com.duckduckgo.mobile.android.jpg

@rowa

Andra delen av din text, den där med att bilen inte startar, råkade jag utför efter en hård kväll hos polarn.
Märkte på luren att batteri nivån var låg och gick ut till bilen(hade inte laddaren med mig, endast den i bilen) på kvällen för att ladda på ett par staplar på luren, gick tillbaka för att fortsätta inmundiga goa drycker och som ett brev på posten glömde bort luren, vilket i sin tur laddade ur bilbatteri så jag inte starta bilen och ta mig hem...

@JBK.Ltd.
 
@rowa

Andra delen av din text, den där med att bilen inte startar, råkade jag utför efter en hård kväll hos polarn.
Märkte på luren att batteri nivån var låg och gick ut till bilen(hade inte laddaren med mig, endast den i bilen) på kvällen för att ladda på ett par staplar på luren, gick tillbaka för att fortsätta inmundiga goa drycker och som ett brev på posten glömde bort luren, vilket i sin tur laddade ur bilbatteri så jag inte starta bilen och ta mig hem...

@JBK.Ltd.
Ja det var fan tider det!
 
Min första Nokia...

Mobira-Cityman-100-a.jpg


Nokia Mobira Cityman 100(NMT900)
Hade gått som "valtelefon" under Riksdagsvalet i början av 90talet.
Fick den till halva priset(11,000Kr) p.g.a. den var använd, den var också den första Nokian som garanterade 20tim. batteritid och 1,5-2,0tim. samtalstid, avancerade siffror för sin tid.
Men det var så jäkla kul att kunna använda den oavsett var i Norden du var, i Finland, Sverige, Norge eller Danmark, men det gällde också att inte ringa allt för många gånger på den, det kunde garanterat bli dyra räkningar...


@JBK.Ltd.
Mobira Cityman var en grym lur för sin tid. Jag monterade många sådana i bilar när jag var mek. Hade aldrig råd att köpa någon själv tyvärr. Min första mobil var en Siemens GSM som köptes billigt på typ ONOFF (visst hette kedjan så?)
 
NMT gick att lyssna på via polisradion som jag hade.

Rätt kul att lyssna på framåt kvällen när det ringdes till damer för att boka möten på hotellet.
 
Mobira Cityman var en grym lur för sin tid. Jag monterade många sådana i bilar när jag var mek. Hade aldrig råd att köpa någon själv tyvärr. Min första mobil var en Siemens GSM som köptes billigt på typ ONOFF (visst hette kedjan så?)
Tror någon har köpt rätten till namnet On Off!
 

Själv, så köpte jag nyligen Nokia G42:an och frun fick förra året en Nokia G50 och straxt där efter började dottern gny eftersom hennes "Oppo" började krångla, så till henne införskaffades Nokia G60, det tog väl för henne 4-5 mån. så hade hon fyllt upp upp minnet och krävde ytterligare en större minnesbank(SDkort 256Gb)på luren.
I slutänden är vi en glad Nokia familj... :D

@JBK.Ltd.
 
Senast ändrad:
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp