Nu är det fritt fram att förlänga besök

thaikonsult

Medlem
Nu är det fritt fram att förlänga besök utan att få problem med framtida visum

Migrationsöverdomstolen har sagt i en dom sagt att Viseringskodexen innehåller alltså bestämmelser som gör det möjligt att förlänga en vistelse i en medlemsstat utöver den tid som beviljats i ett beslut om visering. Även den svenska nationella lagstiftningen innehåller sådana möjligheter. Migrationsöverdomstolen anser mot denna bakgrund att en förlängning av en pågående vistelse med stöd av ett nationellt uppehållstillstånd inte i sig kan anses innebära att utlänningens avsikt att vid nästa vistelse lämna medlemsstaternas territorium måste ifrågasättas.

Läs om domen här: http://www.thaikonsult.se/overdomstolen.pdf

bra att de tog sitt förnuft till fånga, verkade ju helt uppåt väggarna!

Nu är det fritt fram att förlänga besök utan att få problem med framtida visum

Migrationsöverdomstolen har sagt i en dom sagt att Viseringskodexen innehåller alltså bestämmelser som gör det möjligt att förlänga en vistelse i en medlemsstat utöver den tid som beviljats i ett beslut om visering. Även den svenska nationella lagstiftningen innehåller sådana möjligheter. Migrationsöverdomstolen anser mot denna bakgrund att en förlängning av en pågående vistelse med stöd av ett nationellt uppehållstillstånd inte i sig kan anses innebära att utlänningens avsikt att vid nästa vistelse lämna medlemsstaternas territorium måste ifrågasättas.

Läs om domen här: http://www.thaikonsult.se/overdomstolen.pdf[/QUOTE
Hej
Betyder detta att en person inte nekas turistvisum pga misstro att personen ska förlänga i Sverige ?

Har man för avsikt redan vid en ansökan av visum att man vill förlänga besöket i Sverige ska man söka ett uppehållstillstånd för besök istället för visum, enligt reglerna. Ambassaden kan ringa och fråga flickvännen om hon har för avsikt att förlänga sitt besök så det gäller att vara på sin vakt.

Med vänlig hälsning Thaikonuslt

Har man för avsikt redan vid en ansökan av visum att man vill förlänga besöket i Sverige ska man söka ett uppehållstillstånd för besök istället för visum, enligt reglerna. Ambassaden kan ringa och fråga flickvännen om hon har för avsikt att förlänga sitt besök så det gäller att vara på sin vakt.

Med vänlig hälsning Thaikonuslt

Ja det lämnar ju mycket obesvarat och om hon säger att hon inte ämnar att förlänga och får sitt visum men i Sverige då ändå ansöker om förlängning, kommer hon att få det då? För det är ju det rubriken här handlar om "Fritt fram att förlänga... I så fall kan de ju spara in det samtalet!

Inte för att det jag upplevt = regel, men sist jag pratade med migrationsverket så uppmanade kundtjänsten där att vi skulle ansöka om UT för besök medan min tjej är i Sverige eftersom hon då får stanna i Sverige medan ansökan behandlas.

Nog klokt att svara nej på ett sådant samtal från ambassaden dock.

(vet att jag svarar på gammal tråd)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp