Nyårstrafiken.

 
Här är annan data och statistik.
Det finns mycket fordon i landet.

20181229_145247.jpg

Hej

I Sverige är siffran ca 3 per 100 000 innevånare mot Thailands 38 per 100 000 så skillnade är väldigt stor, det EU land som har mest omkomna i trafiken är Polen som kommer upp i närmare 10 omkomna per 100 000.

Mvh isan lover
 
90% av dom som omkommer sitter väl på moppe?
Skulle vara intressant att veta olyckstatistik om man räknar bort scotrar, är ju här Thailand har ett överflöd, mycket mer scotrar i Bangkok än Manila eller Thailand än Laos m.m.

Hej

Just nu under nyårstrafiken är mc inblandade i 76.7% av alla inrapporterade olyckor.

Mvh isan lover
 
90% av dom som omkommer sitter väl på moppe?
Skulle vara intressant att veta olyckstatistik om man räknar bort scotrar, är ju här Thailand har ett överflöd, mycket mer scotrar i Bangkok än Manila eller Thailand än Laos m.m.
De mesta moppar jag sett är i Saigon och Hanoi, mycket fler än Bangkok men trafikregler följs mycket bättre där.
Manila har inte så mycket, men andra ställen i Filippinerna har massor med moppar.
Extremt många moppar men mycket mindre av bilar.

I Filippinerna är antalet oförsäkrade fordon högre än i Thailand.
 
Antalet fordon per kapita är rätt lika som i Sverige.

Hej

Det finns säkert viss skillnad där, men det känns ändå inte som om det är den avgörande faktorn här, själv är jag mer inne på att 50% uppges sakna körkort, många kör berusade, många som framför fordon är barn, det är accepterad praxis att köra mot trafiken på fel sida av vägen om man vill, köra om när man har möte o.s.v i kombination med att viljan att följa trafikregler är näst intill obefintlig, sen spelar även saker som hjälm, folk på flaket på pick ups och liknande naturligtvis också in.

Mvh isan lover
 
Hej

Det finns säkert viss skillnad där, men det känns ändå inte som om det är den avgörande faktorn här, själv är jag mer inne på att 50% uppges sakna körkort, många kör berusade, många som framför fordon är barn, det är accepterad praxis att köra mot trafiken på fel sida av vägen om man vill, köra om när man har möte o.s.v i kombination med att viljan att följa trafikregler är näst intill obefintlig, sen spelar även saker som hjälm, folk på flaket på pick ups och liknande naturligtvis också in.

Mvh isan lover
Helt rätt, det är beteende i trafiken som dödar, eller bristen på beteende.
Allt du räknar upp är orsaken till de höga dödstalen.
Inte att förglömma att minst lika många får livslånga handikapp men överlever.
 
Det här med livförsäkring känns något olustigt, verkar som många i Thailand tecknar försäkringar i ren spekulation, för att göra sig en hacka.
Inte bara känns så för mig , jag VET att detta görs regelmässigt av massor , man har en försäkring på sin gamla mamma eller pappa , när denna dör så anser de att de skall bli rika, så ånga önskar nog livet ur sina gamla här ,, Är detta den vänliga omtänksamma Buddhistiska läran som styr detta tro ;)
 
Inte bara känns så för mig , jag VET att detta görs regelmässigt av massor , man har en försäkring på sin gamla mamma eller pappa , när denna dör så anser de att de skall bli rika, så ånga önskar nog livet ur sina gamla här ,, Är detta den vänliga omtänksamma Buddhistiska läran som styr detta tro ;)

Hej

Visst finns det folk som har satt i system att försökta andra och berika sig själva på detta, men många försäkrar ju ex.vis sina föräldrar och då är det ju oftast tänkt att försäkringspengarna ska täcka begravning och Tamboon o.s.v, då är det ju egentligen både vettigt och bra gjort, tidigare innebar ju ett dödsfall att en familj fick ta stora lån alternativt sälja av mark eller boskap för att kunna finansiera en begravning som håller på i nästan en vecks och med hela byn som gäster.

Men när man medvetet siktar in sig på folk i byn som missköter sin hälsa, är alkoholister, kör fulla och tar mer risker än vanligt känns det helt klart olustigt, hela affärsidén går ju ut på att välja dom personer som man gör bedömningen löper störst risk att förolyvkas eller avlida av sjukdom.

Att sen sitta och vänta på att en allvarlig olycka ska inträffa eller sjukdomen ska ta den försäkrades liv är att gå lite väl långt i sin iver att tjäna pengar tycker jag, men det finns dom som saknar den spärren och satsar rejält på detta.

Jag tror att avkastningen blir väldigt stor, vi har ett exempel på detta i en grannby, där en bybo med pengsr började försäkra folk, när npgon dog satsade han sen dessa pengar på stt försäkra ännu fler, till slut hade han så många försäkrade att flera av dom dog om året, han satar sen dessa pengar på ännu fler o.s.v, nu räcker inte ens hans egen by längre utan han har börjat försäkra folk i riskgrupperna i grannbyarna också, han får ju ihop miljoner baht om året på detta.

Själv undrar jag hur försäkringsbolagen resonerar som låter vem som helst försäkra vem som helst, kan detta verkligen löna sig för bolagen när man medvetet sätter i system att försäkra dom som löper störst riska att gå bort i ett område.

Mvh isan lover
 
De mesta moppar jag sett är i Saigon och Hanoi, mycket fler än Bangkok men trafikregler följs mycket bättre där.
Manila har inte så mycket, men andra ställen i Filippinerna har massor med moppar.
Extremt många moppar men mycket mindre av bilar.

I Filippinerna är antalet oförsäkrade fordon högre än i Thailand.
55555555 skall man skratta eller gråta åt ditt skämt att trafikreglerna efterföljs i Vietnam, ja den var bra 555555555.
 
Fortfarande är Thailand sämre än jämförbara länder i världen eller i regionen.
Har jag aldrig varit i Indien men syrran bodde ju där i 3 år.
När hon kom till Thailand förvånades hon över hur bra trafiken var, kändes som hon kunde slänga ut ungarna på motorvägen att leka i jämförelse med Indien.
Där var det olyckor hela tiden och regler existera inte men hon sa att det var så otroligt mycket fordon så trafiken gick så sakta så folk dog inte i olyckorna, blev bara skadade för livet.
Så man kanske inte alltid skall kolla blint på statistik om antal döda för att bedömma vilka som är sämre trafikanter.

download.jpeg


OF.JPG


images.jpeg
 
Har jag aldrig varit i Indien men syrran bodde ju där i 3 år.
När hon kom till Thailand förvånades hon över hur bra trafiken var, kändes som hon kunde slänga ut ungarna på motorvägen att leka i jämförelse med Indien.
Där var det olyckor hela tiden och regler existera inte men hon sa att det var så otroligt mycket fordon så trafiken gick så sakta så folk dog inte i olyckorna, blev bara skadade för livet.
Så man kanske inte alltid skall kolla blint på statistik om antal döda för att bedömma vilka som är sämre trafikanter.

download.jpeg


OF.JPG


images.jpeg
en vanlig trampcykel vore det bästa här
 
Förstår inte hur jag kan köra 400 mil på hoj i detta land under 2,5 månader utan en incident , utan att se någon allvarlig olycka ,, i ett land som är sååå djäkla farligt ,, kanske för att jag är nykter och tråkig ,, kan det vara så ;). Men förbannat kul har jag haft det , sist i Udon Thani , skrattar bara jag tänker på de sista tre dagarna där uppe :)
 
 
 
Tillbaka
Topp