Nyårstrafiken.

Hej

Nu är det 236 döda och 2265 skadade i 2194 inrapporterade olyckor.

Tydligen är Chiang Mai värst drabbat som vi var inne på tidigare i tråden.

Senaste statistiken om olyckorna i nyårstrafiken.
1546240187607.jpeg

Chiang Mai tops New Year traffic casualties

Mvh isan lover

90% av dom som omkommer sitter väl på moppe?
Skulle vara intressant att veta olyckstatistik om man räknar bort scotrar, är ju här Thailand har ett överflöd, mycket mer scotrar i Bangkok än Manila eller Thailand än Laos m.m.
Läste att 80%
en vanlig trampcykel vore det bästa här
Jag trampar sådär hundra mil i månaden med cykel och kan säga att den är inte det bästa fordonet. :p

Läste att 80%

Jag trampar sådär hundra mil i månaden med cykel och kan säga att den är inte det bästa fordonet. :p

Hej

Är nog beredd att hålla med, det är störst går först som gäller och då står vare sig moppar eller cykel sig särskilt bra, man får nog räkna med att bli både trängd ifrån passerande fordon bakifrån och att man helt plötsligt inte har något körfält kvar när mötande fordon kör om trots att dom har möte.

Läste nyligen om en känd Jspansk marathon löpare som har sprungit många lopp runt om i världen, bl.a kust till kust i USA, han hann inte långt i Thailand, bara 2 mil sen var han överkörd, hänsyn mot sämre skyddade eller helt oskyddade på vägarna är i princip obefintlig.

Mvh isan lover

Hej

Polisen uppger att antalet alkoholpåverkade förare inblandade i olyckor har ökat med 30% hittills nu under årets nyårsfirande, polisen har 6000 alkotestapparater ute i kontroller längs vägarna.

30% rise in drink driving incidents
December 31, 2018
By The Thaiger
0e854afcd718f42dcc5e8b412cf7b99c.jpeg

Despite all the hoopla, promises, checkpoints on all major roads and extensive media campaign, drink driving remains the leading cause of accidents over the first three days of the New Year holiday road safety period – aka. The Seven Days of Danger.Police report a 30% rise in drink-driving arrests up to last Saturday. 6,000 breathalysers and radar guns have been put into service around the country to help curb the road toll – officially the ninth worst in the world, according to the WHO.

Läs hela artikeln här: 30% rise in drink driving incidents

Mvh isan lover

Det är ganska mening löst och tråkigt, att läsa angående vad som händer i Thailand och trafiken. jag kom till detta område där Jag bor nu första gången 1981. Det som gällde redan då, var att dricka och köra MC och bil? Som man brukar säga: Försvinner ränderna på en Zebra? Ser jag och min fru någon förbättring angående detta? Enligt min fru: NEJ. Det tillhör uppenbarligen den Thailändska kulturen att kröka lite, samt köra!! Jag har noll tolerans, för skulle det hända en olycka, och jag som utlänning, har alkohol i blodet, då blir det inte kul. Har varit med om en olycka, där jag fick genomgå både Alko och Drog test. men jag var grön.

Det är ganska mening löst och tråkigt, att läsa angående vad som händer i Thailand och trafiken. jag kom till detta område där Jag bor nu första gången 1981. Det som gällde redan då, var att dricka och köra MC och bil? Som man brukar säga: Försvinner ränderna på en Zebra? Ser jag och min fru någon förbättring angående detta? Enligt min fru: NEJ. Det tillhör uppenbarligen den Thailändska kulturen att kröka lite, samt köra!! Jag har noll tolerans, för skulle det hända en olycka, och jag som utlänning, har alkohol i blodet, då blir det inte kul. Har varit med om en olycka, där jag fick genomgå både Alko och Drog test. men jag var grön.

Hej

Själv tycker jag mig allt ha märkt vissa förändringar sedan min första resa 1985, då drack ju nästan chaufföre i princip alla typer av fordon mer eller mindre dagligen och ibland även vid ratten, tänker då speciellt på dom som körde turistbussar och bussar i linjetrafik, numera är det väl ganska sällan som man ser en berusad busschaufför, så här har det nog ändrat sig lite, det finns väl inte heller så många bussar som serverar och säljer alkohol ombord längre.

Sen tycker jag att polisen är nyktrare nu än förr, då kunde man se poliser stappla omkring för att sen kliva in och sätta sig vid ratten på polisbilen eller ta sin mc och åka iväg, ibland kunde dom nästan inte köra och vinglade hit och dit, kommer ihåg en polischef som gillade att åka på en stor tung mc med sin skärmössa, han var ofta full och glömde då att fälla ut stödet när han skulle parkera och ramlade med sin mc, nu tar dom ju fortfarande lite whiskey eller öl, men oftast inte mer än att dom klarar av stt köra bil och mc utan att ramla och ställa till det.

Men i stort sett håller jag med dig och din fru, någon större och genomgripande förändring är det dock inte då jämfört med nu, man ses nog fortfarande som lite udda, märklig och omanlig om man inte klarar av eller vågar köra bil eller moppe efter några öl eller groggar, enligt den rådande normen är ju detta helt normalt och ofarligt.

Men som utlänning kan man nog komma undan med detta eftersom alla vet att utlänningar är lite konstiga och rädda för allt, att utlänningar beter sig underligt, inte tänker och uppför sig som alla andra gäller ju i dom flesta sammanhang. ;)

Mvh isan lover

Frugan köper både livförsäkring och diverse personförsäkringar på/åt sig själv. Det är ett sätt att pensionsspara/skatteplanera då de är avdragsgilla..

/ SatanG
Jag hade ju samma men du och @Atom skrev ju att lägg ner dom så snabbt som möjligt, dålig deal? Eller va det bara atom som skrev det för mig du med?
Får mer ut av en index fond.

Frugan köper både livförsäkring och diverse personförsäkringar på/åt sig själv. Det är ett sätt att pensionsspara/skatteplanera då de är avdragsgilla..

/ SatanG
Har förstått detta, vi har en del med:rolleyes:frugan är affärskvinnan i huset;)tycker ändå att det är makabert att spekulera i andras liv:oops:vissa saker lägger jag mig inte i, speciellt om jag inte kan vinna:afro:

Jag hade ju samma men du och @Atom skrev ju att lägg ner dom så snabbt som möjligt, dålig deal? Eller va det bara atom som skrev det för mig du med?
Får mer ut av en index fond.

Jag har nog aldrig rekat dig att göra dig av med några försäkringar även om jag tycker de är en dålig deal för dig.
Vad som gör dom förmånliga är inte värdeutvecklingen på dom utan att de som betalar skatt i Thailand får dra av dessa och därmed sänker sin skatt. Eftersom du inte betalar skatt till Thailand så är de långt ifrån ett bra alternativ för dig.

/ SatanG

Har förstått detta, vi har en del med:rolleyes:frugan är affärskvinnan i huset;)tycker ändå att det är makabert att spekulera i andras liv:oops:vissa saker lägger jag mig inte i, speciellt om jag inte kan vinna:afro:

Det är inga försäkringsspekulationer på andras hälsa frugan investerar försäkringar i utan enbart på och för sig själv.
Här kan man se avdragsmöjligheter för thailändska skattebetalare. De jag talar om är Life/Provident/Retirement Allowances/LTF
Thailand Personal Tax Deductions and Allowances

/ SatanG

Det är inga försäkringsspekulationer på andras hälsa frugan investerar försäkringar i utan enbart på och för sig själv.
Här kan man se avdragsmöjligheter för thailändska skattebetalare. De jag talar om är Life/Provident/Retirement Allowances/LTF
Thailand Personal Tax Deductions and Allowances

/ SatanG
Ok, då missuppfattade jag. Jag menade försäkringar man tar på släkt och annat folk, som jag uppfattar är vanligt.

Jag har nog aldrig rekat dig att göra dig av med några försäkringar även om jag tycker de är en dålig deal för dig.
Vad som gör dom förmånliga är inte värdeutvecklingen på dom utan att de som betalar skatt i Thailand får dra av dessa och därmed sänker sin skatt. Eftersom du inte betalar skatt till Thailand så är de långt ifrån ett bra alternativ för dig.

/ SatanG
Nu är ju skatteavdraget väldigt lågt, inte ens en halv månadslön om året så det gör ju inte så mycket.

Nu är ju skatteavdraget väldigt lågt, inte ens en halv månadslön om året så det gör ju inte så mycket.

Ja endast livförsäkring är bara 100k/år, få tar nog dessa för värdeutvecklingen utan ett av flera enkla sätt att slopa skatt.
Som thailändsk skattebetalare gör man väl, om man har lön för det, en combo av skattereduceringar via flera försäkringar, t.ex.
LTF - 500k/år
Provident -500k/år
Som svensk tycker jag det finns bättre lösningar i Sverige men det är inte lika enkelt som utskriven.

/ SatanG

Ja endast livförsäkring är bara 100k/år, få tar nog dessa för värdeutvecklingen utan ett av flera enkla sätt att slopa skatt.
Som thailändsk skattebetalare gör man väl, om man har lön för det, en combo av skattereduceringar via flera försäkringar, t.ex.
LTF - 500k/år
Provident -500k/år
Som svensk tycker jag det finns bättre lösningar i Sverige men det är inte lika enkelt som utskriven.

/ SatanG
Får nöja sig med 100% skatteredusering som utskriven ;)

Tillbaka
Topp