Obligatorisk försäkring. Nu är det taget

Och de hade inte förstått någonting, förvrängd information igen.
Man blir inte utvisad.
Man blir inte av med sin uppehållsrätt.
OA Visum ger vistelse upp till ca två år även om det nu är i ett års etapp.

Hej

Det verkar som om många har svårt att förstå det här och tydliggöra det på ett begripligt sätt, inte ens i Thailand verkar man förstå allt och vilka effekter det kommer att få.

Mvh isan lover

Hej

Det verkar som om många har svårt att förstå det här och tydliggöra det på ett begripligt sätt, inte ens i Thailand verkar man förstå allt och vilka effekter det kommer att få.

Mvh isan lover
Med tanke på hur artikeln var skriven, tror jag det är en permanentboende i Thailand med mindre kunskap om hur saker fungerar som tipsat tidningen och de felaktiga uppgifterna ligger till grund för denna artikel.
Det är hittills den mest felaktiga rapportering jag sett. Felaktig är liktydigt med osanning i det här fallet.

Hej

Att säsongsarbetare har obetald ledighet periodvis är sant, men den undersökning som påvisade att Thailändare tillhörde dom länder i världen där anställda har minst semester (ledighet) i världen avsåg nog anställda på företag och inte småbönder som jobbar på egen mark.

Mvh isan lover
Varför göra så stor grej av en undersökning värd 0?
Verkar ju som att du tar det som fakta.
S tänk igen, inte så noga om saker är sant bara det ger stöd åt din tes om verkligheten.

Varför göra så stor grej av en undersökning värd 0?
Verkar ju som att du tar det som fakta.
S tänk igen, inte så noga om saker är sant bara det ger stöd åt din tes om verkligheten.

Hej

Vill man inte ta del av och vara med och diskutera dom undersökningar, artiklar och nyheter m.m som rör Thailand behöver man inte deltaga, det är bara att hoppa över trådar man ogillar.

Bangkok Post har ju ganska många läsare och ett gott rykte, jag tror absolut att dom är kapabla att avgöra om ett ämne, undersökning eller nyhet förtjänar att uppmärksammas med en artikel eller ej.

Mvh isan lover

Non-Immigrant Visa OA:
Non Imm O-A.jpg

Extension of stay based on retirement:
Extension.jpg

Hej

Vill man inte ta del av och vara med och diskutera dom undersökningar, artiklar och nyheter m.m som rör Thailand behöver man inte deltaga, det är bara att hoppa över trådar man ogillar.

Bangkok Post har ju ganska många läsare och ett gott rykte, jag tror absolut att dom är kapabla att avgöra om ett ämne, undersökning eller nyhet förtjänar att uppmärksammas med en artikel eller ej.

Mvh isan lover
Ja precis som Expressen och Aftonbladet...

Här är texten från The Nation

HEALTH insurance has been made mandatory for foreigners aged 50 years and above seeking long-term stay in Thailand.

The insurance policy must offer up to Bt40,000 coverage for outpatient treatment and up to Bt400,000 for inpatient treatment.
This is one of the measures the government has introduced to ease the financial burden placed on state hospitals by foreigners, many of whom have not paid for treatment.
“The Cabinet has already approved the new rule,” Health Service Support Department director-general Nattawuth Prasert-siripong revealed yesterday.

According to Nattawuth, the new rule applies to both new applicants for the non-immigrant visa (O-A), which offers a stay of up to one year, and those wishing to renew their visa. Each renewal is valid for one year.
Overseas policies okay too
“Such health insurance is good for foreigners too,” Nattawuth said.
Foreigners can buy valid health insurance from longstay.tgia.org or if they wish to use health insurance that they bought overseas, they must ensure that the coverage amount is no less than what is required by the rule. “We are going to discuss with relevant authorities on to how to check the validity of health insurance bought from overseas,” Nattawuth said.
Asked about foreigners who cannot buy health insurance because their health risks are considered too high, Nattawuth said relevant authorities might consider requiring them to have higher deposits in bank accounts so as to make sure that they have enough to live in Thailand.
Det gäller som sagt bara Long Stay Visa O-A som man söker hemifrån. Inte Non-immigrant O Retirement med extension 1 år.
Detta har många missförstått.

Jag förstår inte hur man som pensionär ens kan komma på tanken att flytta hit ner.
Hade jag varit pensionist, fått pension och skatta på den så hade jag ju flyttat till ett land där jag hade fått vård etc som jag skattar för.
Finns ju hur mycket alternativ som helst i sydeuropa inom EU.
Vem faan vill bo i Europa? Har du kollat prisläget på många orter i sydeuropa som tidigare var billiga? Det är nu lika dyrt eller dyrare än i Sverige. Sen är inte alla +50-åringar eller pensionärer hypokondriker som går och oroar sig i onödan för att man ska bli sjuk.

Säg nåt land i EU med samma prisläge där brudarna är lika lätt tillgängliga?
Varför tror du gubbsen åker hit och till Phil eg....
Åk till Bali, där är det billigare än i Thailand och sjuk/olycksfallsförsäkringarna svinbilliga per år. Pengakraven är också lättare. Jag hade det som alternativ till Thailand ett tag. Men,men det är inte försent än.

Du har ju helt rätt, men det gäller ju att ha kunskap, om hur det fungerar.
Sagt det förut hade aldrig flyttat hit med de kunskaper jag har nu, och det gäller inte bara om sjukvården, men det är en stor bidragande orsak, sedan tillkommer väl den politiska situationen.
Den politiska situationen är helt ointressant. Jag vet inte hur många kupper och militära ingripanden jag varit med om sedan 1989. Det enda som egentligen påverkade vanliga människor var ju när gul och rödskjortorna ställde till det i BKK 2008-2009. Flygplatsen stormad och lite brandbomber här och där. Utegångsförbud m.m
Före och efter det så är det precis som det har varit i alla år. Inget att bry sig om.

Men många fattiglappar som kommer bli drabbade, så blir nog många som åker ut och splittras från sina familjer om dom hårddrar det här.
Om man kommer hit med för lite pengar och inte har någon reserv,då är det bara ens eget fel. Det är inte tänkt att fattiglappar ska komma hit. Därför ser reglerna inkl.pengakrav ut som dom gör.

Hej då med alla fattiglappar
Gäller mao inga farfarsregler som många påstått skulle bli ,Vårt att få en som +70 , jag klarar mig ,jag har råd med en Svensk hemförsäkring , men är man utskriven och inte har ett hem i Sverige , ja , då är det kört som jag ser det .
Om man kan använda internet och inte är alltför gammal,då är det inga problem att hitta en vettig sjuk/olycksfallsförsäkring. Det finns t.o.m gruppförsäkringar.
Det är bara okunniga personer som sprider rykten om att alla försäkringar är svindyra.

E
Ge bara fan i att skaffa Non-Im O-A så kanske det går vägen utan tvångsförsäkring.
Exakt,det gäller ju bara Long Stay O-A, och det är dessutom inte klubbat pp alla minis
Hur många gånger kan en expats åka in å ut å in i Thailand?
Till att slippa Non-Im O-A.
@kurant
Det finns ingen anledning till Non-immigrant O-A om du inte vill. Det är bara att börja med ett 90-dagars Non-immigrant O från Sverige som sedan blir en 1 års extension på Immigration i Thailand.

E
Ge bara fan i att skaffa Non-Im O-A så kanske det går vägen utan tvångsförsäkring.
Exakt,det gäller ju bara Long Stay O-A, och det är dessutom inte klubbat pp alla minis
Men om man nu har pengar, vad är då problemet. De är förmodligen inte barattig lappar som flyttat hit
Dom flesta svenskar som bor här uppfyller kraven, men det finns nog undantag. Dom kommer nog inte att klara dom senaste uppdaterade reglerna.

Finns nog ingen begränsning via flygplatserna.
Men det blir inte billigt kontra vad en försäkring kostar.
Ett nonIM spouse blir var 90 dag med visarun.
Även de resorna överstiger nog premien.
Det beror vilket typ av visum du reser in på.
Det vanligaste expat-visat är Non-immigrant O Retirement Visa med 1 års extension.

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
1 K
A
H
Svar
6
Visningar
3 K