A
Anonyma
Gäst
Har du läst på nu Jonas så att du kan sammanfatta lite vad fördelarna är med bitcoin vs vanlig valuta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du har väl blankad bitcoin ellerHar du läst på nu Jonas så att du kan sammanfatta lite vad fördelarna är med bitcoin vs vanlig valuta?
Ha ha det var nog värdet svenska peng som ingen har behov idag bara barnbidraget är.väl högreÄr ingen B guru bara "Simple" lekman så jag har inget att komma med som hjälper dig. Men har du 27000 bitcoin på ditt konto då är du väldig RIK![]()
.. vad fördelarna är med bitcoin vs vanlig valuta?
Köpte 4 baht guld 2010 för 22.500/baht nu ligger värdet kring 20.000/baht så det är ju en trygg investeringFör mig framstår det som något av en gåta. Är det inte i princip samma sak som att man "förvarar" pengarna i t ex guld?
Beträffande guld, så är jag rätt tveksam till alla placeringar utom direkt i fysiskt dito. Nu har det ju sina praktiska nackdelar, förvaring etc. Bitcoin är definitivt enklare att "ta med sig" när såzzarna konfiskerar våra bankmedel, men allt bygger ju på att det finns folk som inte har förtroende för fiat-valutorna, för man kan nog knappast betala hyra, skatter etc. med Bc? Teoretiskt finns väl dessutom möjligheten att Bc blir helt värdelöst?
Grattis till er som har gjort en hacka, men tror jag hellre köper fysiskt guld.![]()
Varför köpte inte du bara 4 bitcoin samma tid kostade kanske 4 usd nu ca 39000 usd 5555Köpte 4 baht guld 2010 för 22.500/baht nu ligger värdet kring 20.000/baht så det är ju en trygg investering![]()
Lätt fråga, svårt svar.Varför köpte inte du bara 4 bitcoin samma tid kostade kanske 4 usd nu ca 39000 usd 5555![]()
.. så det är ju en trygg investering![]()
Bitcoin är större än Mac Donalds, mer värt än kreditkortsällskapet Mastercard och den 29:de största valutan i världen.Jag har ingen direkt uppfattning om storleken på Bc-marknaden, men kan man inte tänka sig att den till viss del har tagit över guldets roll som "förvaring"? Kanske kan förklara en del av den svaga efterfrågan på guld? Dollaruppgången kan kanske vara en annan delförklaring.
OT
Nu såg jag den här i DI:
Experternas val: Guld eller bitcoin
https://www.di.se/nyheter/experternas-val-guld-eller-bitcoin/
Börsen är högt värderad samtidigt som det råder stor osäkerhet om vilken riktning den kommer ta framöver, vilket gör att guldet åter börjar bli intressant som investeringsform. Det säger Erik Pensers mäklarchef Oskar Ekman i måndagens börsmorgon.
”Man läser ju mer och mer om bitcoins rörelser och hur guld ska följa med”, säger Oskar Ekman.
”Guldexponering och guldbolag känns inte helt dumt just nu", säger han.
Dagens Industris Richard Bråse tycker också att det kan vara en god idé att investera i guld.
”Fysiskt guld ska man ha i sitt kassaskåp, alltid. Om jag får välja har jag mer guld än bitcoin”, säger han.
Han får dock mothugg av Oskar Ekman.
"Jag hade hellre haft bitcoin", säger han.
Ja det stod faktiskt i tidningarna i veckan med att dom tror att Tesla kommer gå under så du är inte ensam om att tro det.I dagens läge är det svårt att saga vad som går bra. Ta Tesla som exempel, egentligen har dom inget men värderas över många stora bilindustrier.jag säger att Testa kommer att gå under men det finns många fler som säger att jag är dum fast bryr mig inte Tesla kommer att gå under
![]()
BC är inte en patenterad uppfinning utan det är fritt fram att skapa nya kryptovalutor vilket redan finns och kommer att öka. BC är alltså konkurrens utsatt och på sikt så tar ju det udden av effekten att det bara kan finnas 21 milj Bitcoins.
Fast inflation kan det aldrig bli i BC, däremot kommer det dyka upp starka konkurrenter som kanske är mer anpassade för stora företag och vita pengar. Talas redan om ex en E-Krona, inte för att den kommer ta över globalt men kryptovalutor kommer att öka och jag känner nog att BC är lite som IT bubblan.Som du säger, om placerarna befarar att det skall bli inflation i den här "penningbäraren" så klappar det nog ihop fullständigt. Det är ungefär lika kul som att äga guld och det kommer nyheter om en gigantisk guldfyndighet. (Eller silver i Europa, på den tiden när Spanien hittade ett berg av silver i Latinamerika)
I dagsläget är inte 21 miljoner enheter särskilt mycket och om bara någon promille av jordens alla fiatvalutor skulle placeras i Bc så blir ju en enhet värd astronomiska belopp.
Jämfört med guld, så är det väl två saker som talar för Bc.
Guldmängden ökar, om än väldigt långsamt. Transaktionerna är en omständig historia (om man vill äga fysiskt guld).
Man ska ALDRIG titta bakåt bara frammåt när man investerarSåg idag att dom har lagt in Bitcoin på översikt sidan jämter andra stora valutor på DN.
https://investor.dn.no/?_ga=2.207234003.1907214964.1511694109-656878632.1492484149#!/Oversikt
Svårt att veta vad som kommer hända om den planar ut, fortsätter rakt upp eller kraschar.
Men många stora aktörer börjar ju nu att utvärdera att börja handla med den.
Statoil håller på och arbeta fram ett system så dom kan göra valutatransaktioner direkt med Bitcoin utan en tredje part för att användas vid handel av olja.
I USA så planeras det nu en digital valutabörs där man skall kunna handla med digitalavalutor på samma sätt som guld och olja, man väntar på ett statligt godkännande.
Det har sökts om det tidigare av mindre aktörer men dom har fått nej men nu är det en av dom stora som begärt tillstånd.
Storbank som Goldman Sachs håller på och utvärdera om dom skall erbjuda system för sina kunder att handla med Bitcoin då efterfrågan är stor. Men det är bara i diskussionstadiet och kanske inget blir av det för dom verkar skeptiska till valutan.
Läser man vad dom säger om Bitcoin så gillar dom inte den valutan utan det är bara för att deras kunder begär det och dom varnar sina kunder för att tro att bitcoin kan liknas vid guld.
Investeringsbolagen verkar mer skeptiska än positiva och ser med en oro på bitcoin utvecklingen av vad jag läst men samtidigt säger dom att man kan inte blunda för dess utveckling.
Ger dom sig alla in i valutan och USA godkänner en valutabörs för dessa valutor så kommer den ju bli erkänd och då kan den dubblas några gånger till.
Men jag tycker den senaste uppgången verkar på en hysteri som kan liknas när alla skulle investera i IT och den stora IT bubblan uppstod.
Behövs inte mycket för att en sådan snabb uppgång skall krascha, räcker med ett negativt beslut i USA tex. så kan det stupa rakt ner.
Dom förbjuder all handel tex. med Bitcoin om den som skall handla med valutan eller växla inte registrerar sig.
Bitcoinen blir väl det nya skatteparadiset och kan bara tänka mig hur mycket kokainpengar det ligger i Bitcoin
Men hade man köpt en bitcoin i Fredags och sålt den idag hade man tjänat 50.000 baht minus avgifter
Våra valutor med internetbanksöverföringar idag är ju redan digitala och mycket lättare att hantera och säkrare så igentligen är det ju ingen vits med Bitcoin mer än om man vill gömma sig då kanske som @nmax skrev.
Jag tänkte köpa en idag men jag köpte aktier på Thaibörsen istället, fast vissa analytiker tror att Bitcoinen kommer stå i 80.000 dollar 2020 sen gå ner till 30.000 år 2021.
Det är väl något av det jag läst i helgen.
Uppgången i helgen tror dom berodde på Thanksgiving, det var den stora snackisen runt matborden och alla satt med sina familjer och pratade om hur viktigt det var att hoppa på tåget, alla skulle ha sig en bitcoin, frågan är ju bara är tåget redan framme vid sin slutstation eller är det en bit kvar
Kanske man sitter om 2 år bitter över att man inte köpte sig bitcoin![]()
Det är mycket av det du säger är rätt, att det är bubbla helt klart, att den spricker helt klart, när spricker den? Det är som att köpa lott. Kanske vinst eller bara nit.Fördelar med Bitcoin vs vanlig valuta.
Anonymt ägande.
Ej inte knuten till något land.
Kan inte få inflation.
Kan inte gå i konkurs.
Har betydligt billigare transfererings avgifter, där är en stor grej för riktigt stora företag, mycket pengar att spara för dom.
Vad är det då som gör att kursen stiger så mycket.
Det totala antalet BC kan aldrig blir mer än 21 milj st, därav är ju utbudet begränsat och kursen går upp pga att fler och fler vill äga BC. Efterfrågan är stor helt enkelt.
Vad är det då som kan få kursen att rasa?
BC är inte en patenterad uppfinning utan det är fritt fram att skapa nya kryptovalutor vilket redan finns och kommer att öka. BC är alltså konkurrens utsatt och på sikt så tar ju det udden av effekten att det bara kan finnas 21 milj Bitcoins. Att värdet inte är stabilt är på sikt en stor nackdel för intresset från andra än kriminella och spekulerare, ex stora företag som ser BC som en möjlighet att spara kostnader vill ha en någorlunda stabil valuta.
Den dagen som anonymiteten försvinner, vilket kommer att ske, så kommer intresset att minska och många vill ut och kursen går ner. Det kommer sannolikt att komma politiska beslut som är negativa för BC just pga att man vill komma åt den kriminella delen av BC, vi såg ett litet ex på effekten av ett sådant beslut från Kina för ett antal mån sedan.
Den dagen det kommer en nyhet som är riktigt negativ för BC så kommer kursen att tokrasa.
Det här är bara mina personliga amatör tankar om BC, jag kan ju eg inget om saken alls.
Men ska bli kul att se vad som händer framöver, i vart fall så kommer jag själv inte att köpa några BC som det ser ut nu.
Där har dom varit duktiga, finns inte en databas, finns massor och du måste komma över samtliga vilket är i princip omöjligt. Däremot så är ju innehavet anonymt så om nån hackar din dator så kan dom sno din Bitcoin plånbok.Hur är det med säkerhet och förfalskningar för de digitala valutorna?
Allt verkar ju gå att kopiera idag, den digitala världen är inget undantag och någonstans finns det väl finnas en databas med register samt någon som administrerar valutan.
Cybervärlden är full av skurkar som oftast ligger steget före.
Där har dom varit duktiga, finns inte en databas, finns massor och du måste komma över samtliga vilket är i princip omöjligt. Däremot så är ju innehavet anonymt så om nån hackar din dator så kan dom sno din Bitcoin plånbok.
Ett litet virus i ett mail kan bli väldigt dyrt.