Om ni vill bli rika

Ingen aning. Har ett bra kassaskåp. Man bör nog helst ha vakthund, vapen och säkerhetsrum antar jag. Därför har vi planer på att köpa fastigheter istället
Vi köpte ett hus i ett gated community i Si Racha i december i fjol där min frus vuxna dotter bor hela tiden och hon jobbar på en restaurang i stan. Huset är tillräckligt stort för att vi också skall kunna bo bra där på längre bas utan trängsel. Ingen egen pool men vill inte ha någon att behöva sköta om utan områdets pool ligger inte många steg bort om man vill bada. Känner att i Thailand så är det viktigt med att ha en extra bra koll på sina hus p.g.a. klimat mm. I Udon Thani där min frus gamla hus ligger så är det en granne som håller koll, städar en gång i veckan och vattnar växterna utomhus så ofta det behövs. Hon betalar även el, vatten, sop hämtning och internet räkningarna åt oss. Vi vill bo växelvis i Udon och Si Racha och inköp av bil står på agendan.

Vi köpte ett hus i ett gated community i Si Racha i december i fjol där min frus vuxna dotter bor hela tiden och hon jobbar på en restaurang i stan. Huset är tillräckligt stort för att vi också skall kunna bo bra där på längre bas utan trängsel. Ingen egen pool men vill inte ha någon att behöva sköta om utan områdets pool ligger inte många steg bort om man vill bada. Känner att i Thailand så är det viktigt med att ha en extra bra koll på sina hus p.g.a. klimat mm. I Udon Thani där min frus gamla hus ligger så är det en granne som håller koll, städar en gång i veckan och vattnar växterna utomhus så ofta det behövs. Hon betalar även el, vatten, sop hämtning och internet räkningarna åt oss. Vi vill bo växelvis i Udon och Si Racha och inköp av bil står på agendan.
Kanske du dyker upp på svenskträff onsdagar i Udon-Thani??????????

Kanske du dyker upp på svenskträff onsdagar i Udon-Thani??????????
Ja det har jag tänkt att göra någon gång ibland och vet nu var ni håller till nu för tiden efter att frågat nyligen. Har bara varit två gånger hittills och det var nu länge sedan. Sista gången var ett tag innan jul och någon hade tagit med knäckebröd och goa vällagrade ostar från Sverige och det var bare å köp ;-)

Taskigt att inte förnya BankID för spanska medborgare.
Tycker att det är rätt att logga in till svenska myndigheter bara ska svenskar få göra.

Kan inte annat än att hålla med. Om man inte är svensk medborgare och dessutom inte bor i Sverige; varför ska man ha Bank-ID? Ska alla som vill ha ett Bank-ID och är medborgare, samt bor i, Senegal, Samoa och Serbien också få ett Bank-ID?

Jag har aldrig haft ett Bank-ID och aldrig klagat på att jag inte fått något. Nästa år flyttar vi dock till Sverige och alla säger att det första jag ska göra, innan jag ens köper en Pripps Blå, är att skaffa Bank-ID. Så jag antar att det är vad jag gör. Kommer dock köpa en dosa Lundgrens först.

Kan inte annat än att hålla med. Om man inte är svensk medborgare och dessutom inte bor i Sverige; varför ska man ha Bank-ID? Ska alla som vill ha ett Bank-ID och är medborgare, samt bor i, Senegal, Samoa och Serbien också få ett Bank-ID?

Jag har aldrig haft ett Bank-ID och aldrig klagat på att jag inte fått något. Nästa år flyttar vi dock till Sverige och alla säger att det första jag ska göra, innan jag ens köper en Pripps Blå, är att skaffa Bank-ID. Så jag antar att det är vad jag gör. Kommer dock köpa en dosa Lundgrens först.
Vi har svensk pension = anknytning till Pensionsmyndigheten.
Man har dragit skatt på aktieutdelningar = anknytning till Skattemyndigheten.
Jag skulle nog satsat på en bankdosa i första hand. Den fungerar i alla enheter, inte bara dem som man har sitt BankID.

Jag har som svensk medborgare e-id i Norge, det var inga problem att få men i Sverige var det mer problematiskt och jag blev av med det när mitt svenska konto stängdes pga utskriven.
Är ju 2 andra forumsmedlemmar som råkat ut för samma.
Är ju viktigt om man tex har pension från Sverige.

Jo. Men crypto även aktier är att spela på lotto. Jag har lite SOL jag med. Tror jag att de kommer ta över världen? - nej
Köpte sol för 100k tror det var 14 November förra året nu värda 313.600 så bra värdeutvekling på 1 år.
Sen får vi se.
Har dom på en Ledger och får 8,7% ränta utöver.
Kan krascha igen men håller.
Läste att medelåldersmän som tror dom kan handel var dom stora förlorarna och ofta paniksålde och köpte vid hög kurs paniksålde vid ras medans dom som hålde över tid var oftast vinnarna.

ADA cardano går bra idag med och är ju en intressant krypto då dom är mer inriktade på dokumentöverföring.
Tex så på prov i afrikanskt universitet att ge ut betyg i cardanos blockchain.
Ett pappersbetyg kan tappas bort men ett block är omöjligt att radera.
Även affärskontrakt kollas det på och testats.

Nu är ju Sverige lite efter och svåra vad jag förstått gällande kryptohandel och överföringar.
Förstått på norrmännen ombord att Norge ligger i framkant och precis som i Thailand kan du direktkoppla ditt bankkonto med ditt kryptokonto.

Nu släpptes mina cake, var uppmärksamma på att stor bränning kommer 13 November och alla cake som delats ut i ränta på pancake bränns om inte tagit ut.

Cake utveckling inför kommande bränning.

Screenshot_20231106_115006_Binance.jpg

Mitt pass har nfc, dosan och giltighet blev jag av med för 8 år sen.
Läs på och skiljer sig, nu har ju vissa utskrivna här fått behålla men vi är lika många utskrivna som blivit av med.
@SatanG är antagligen aktiv på sitt svenska men står på avanza att utskriven får inte med vissa undantag.
Han har ju bevisligen hamnat i undantaget och har bankid och isk men vi är flera som blivit avstängda från vårat svenska, det är fakta va du än säger.

Jag har haft kapitalförsäkringar länge, antagligen därför de inte kastar ut en, men inget ISK-sparande.

/ SatanG

Tillbaka
Topp