Om ni vill bli rika

Enligt world economic forum var BTC det smutsigaste som fanns. Sedan gick Blackrock och erbjöd BTC till sina kunder.

Helt plötsligt är det BTC som räddar regnskogarna 555

Blackrock har varit BTC förespråkare i många år, Blackrock är väl investeringsbanken som hållt flest btc och dom som fick genom ETF.
När Blackrock la in sin ansökan om ETF förstod dom andra att var avklarat då Blackrock bara fått ett avslag historiskt har jag för mig på deras ansökan, världens största investeringsbank har nog lite på foten innan går frammåt.

Sen var det pga Blackrock att btc inte rusa i början av etf, då dom avecklade tidigare btc fonder och sålde av för övergång till etf.
När det var över gick det upp.

I Sverige blir du bannad av bankerna om handlar med krypto privat men finns aktiebolag som är godkända av finansinspektionen att göra.
Dubbelmoralm

Finns även av finansinspektionen godkännda svenska börser som trijo där du kan handla men din svenska bank kan stänga av dig.
Sverige är ett kryptofientligt land och sist som vanligt.
I Norge på banker kan du sammankoppla ditt kryptokonto med med bank precis som i Thailand

Nja jag håller inte riktigt med, om investeringarna ger mer tillbaks än låneräntan så är ett lån en vinst mot betala kontant.
Men låna för vardagsshopping och resor till höga räntor tyder väl ofta på 0 investeringar.
Exakt man får skilja på bra och produktiva lån och dåliga lån som t.ex. för konsumtion.
Tyvärr ser trenden för t.ex. kreditkortsskulder har bälfigt högs räntor negativ ut i väldigt många länder och inte bara för som i bilden USA.

IMG_7314.png

Exakt man får skilja på bra och produktiva lån och dåliga lån som t.ex. för konsumtion.
Tyvärr ser trenden för t.ex. kreditkortsskulder har bälfigt högs räntor negativ ut i väldigt många länder och inte bara för som i bilden USA.

IMG_7314.png
Själv har jag inget kreditkort hade ett här nere när utskriven för att kunna handla på nätet men stängde det sist och i Sverige sa jag nej, vill bara ha ett betalkort.
Förr fick man bra rabatter att handla med kreditkort i Thailand men så gott som borttaget nu.

Kommer tex ihåg när gick på Joe Labero i Pattaya, cash full pris med thai kreditkort blev det kostnad för 2 när 3st.
Antar var för bankerna ville få in kreditkort till folket, på central festival kunde du få riktigt bra rabatter.
Barnvagnen köpt med kreditkort och 1 card 40% rabatt mot kontant.

Nja jag håller inte riktigt med, om investeringarna ger mer tillbaks än låneräntan så är ett lån en vinst mot betala kontant.
Men låna för vardagsshopping och resor till höga räntor tyder väl ofta på 0 investeringar.
Om sen din investering kollapsar?
Trist…..
Sett det för mycket av folk ja känner.
Bättre med en go grund.
Sen den där vardags, semester krediten den orkar jag inte ens tänka på.
Men folk är inte smarta någonstans i det fallet..

Om sen din investering kollapsar?
Trist…..
Sett det för mycket av folk ja känner.
Bättre med en go grund.
Sen den där vardags, semester krediten den orkar jag inte ens tänka på.
Men folk är inte smarta någonstans i det fallet..
Ja det är alltid en risk, vi har inte mer lån än kan casha om behövs.
Just nu ligger vi på 8873kr i månaden på bil och hus varav bilen har 0% ränta.
Mina aktier har gett +30% på 5 månader och uthyrning av condon ger +10%.
Nu sålt av allt på börsen och på räntekonto som ger 3,8% får vi se efter sommaren när jag går in på börsen igen om ser bra ut.

Ja det är alltid en risk, vi har inte mer lån än kan casha om behövs.
Just nu ligger vi på 8873kr i månaden på bil och hus varav bilen har 0% ränta.
Mina aktier har gett +30% på 5 månader och uthyrning av condon ger +10%.
Nu sålt av allt på börsen och på räntekonto som ger 3,8% får vi se efter sommaren när jag går in på börsen igen om ser bra ut.
Låter ju bra
Har själv mina fonder som går bra..
Men med icke lånade pengar, torskar jag allt då gör ja det.
Sitter inte och studerat % eller ‰ kommer aldrig att göra det heller men sen är jag iofs så ointresserad av kapitalvaror.

Låter ju bra
Har själv mina fonder som går bra..
Men med icke lånade pengar, torskar jag allt då gör ja det.
Sitter inte och studerat % eller ‰ kommer aldrig att göra det heller men sen är jag iofs så ointresserad av kapitalvaror.
Har noll lånat för att investera, lån har vi bara på hus och bil, condo cashade jag.
Frugan har sina 50% på huset lånat, jag cashade 50%.
Billånet är det enda jag har i mitt namn.

En smålänning sparar först och köper sedan. :thumbsup:

Förr i tiden var det så men senare blev det ju omöjligt att köra så. Jag menar, när man går ut skolan och börjar jobba kommer man aldrig kunna bo i ett hus om man inte lånar. Problemet är väl att folk lånar utan tanke på annat än att klara minimiamorteringar och räntekostnad, det slår nog hårt för många med högre räntor.
Men visst, jag är nog lite som dig och föredrar små eller inga lån. Det enda lån vi har är runt 20k på mitt studielån, tar nog bort det nästa år.

/ SatanG

Förr i tiden var det så men senare blev det ju omöjligt att köra så. Jag menar, när man går ut skolan och börjar jobba kommer man aldrig kunna bo i ett hus om man inte lånar. Problemet är väl att folk lånar utan tanke på annat än att klara minimiamorteringar och räntekostnad, det slår nog hårt för många med högre räntor.
Men visst, jag är nog lite som dig och föredrar små eller inga lån. Det enda lån vi har är runt 20k på mitt studielån, tar nog bort det nästa år.

/ SatanG
Studielånet var en investering för att få intressanta och välbetalda jobb. Dessa betalade vi snabbt av. Därefter har i sparar och kunnat byta upp oss i bostadsrätter, etta, trea, femma och sedan villa. Idag är läget tuffare och man får nog vända sig till sina föräldrar för att få/låna ett startkapital. "Den som är satt i skuld är icke fri".
Viktigt att alltid ha ett kapital för att t.ex. kunna byta ut en kyl/frys utan att drabbas av höga räntor!

Jag tänkte göra mig skuldfri men jag får ju 3,8% ränta bara på sparkontot vilket är högre än räntan på frugans del på huslånet och eftersom 0% ränta på bilen kändes det lite korkat att betala ut det.
Ok känns bättre utan utgiften varje månad men är ju en förslust i längden att casha ut.
Ett svenskt sparkonto är ju en hyfsat säker investering.

/ SatanG
Jag har inte tagit några bostadslån. köpte en bostadsrätt kontant och när huspriserna i början på nittiotalet var låga köpte jag ett hus kontant. Man måste vara om sig och kring sig om man vill ha något gjort. :thumbsup:

Tillbaka
Topp