Om ni vill bli rika

 
Jag har inte tagit några bostadslån. köpte en bostadsrätt kontant och när huspriserna i början på nittiotalet var låga köpte jag ett hus kontant. Man måste vara om sig och kring sig om man vill ha något gjort. :thumbsup:
Om du har lite verklighetsuppfattning så borde du veta att svårt för ungdom med bostadssituationen i Sverige idag att få något sådant.
Sen finns det ju nåt som heter dumsnål, betala mer för än ger tillbaks.
Var ju väldigt korkat att casha nåt i Sverige när det var - ränta och börs, guld, bostadspriser etc rusade.
Men haft en buffert och casha ut när räntan gick upp kunde ju vara en fördel.
Nu är väl inte ränta dock så extremhög utan mer varit extremt låg i många år?
Många som förköpt sig men räntan är fortsatt lägre än årlig ökning av en indexfond.
 
Våran ränta från thaibank är låst och månadsutgiften har inte ändrats sig på 6 år betalar nu som då.
 
Som vi har det nu betalar intäckten från condon av frugans huslånsdel.
Får in det vi betalar för detta per månad.
 
Jag tänkte göra mig skuldfri men jag får ju 3,8% ränta bara på sparkontot vilket är högre än räntan på frugans del på huslånet och eftersom 0% ränta på bilen kändes det lite korkat att betala ut det.
Ok känns bättre utan utgiften varje månad men är ju en förslust i längden att casha ut.
Ett svenskt sparkonto är ju en hyfsat säker investering.

Absolut är det bättre i vissa fall att ha lån.
Kan själv tänka mig att t.ex. portföljbelåna i framtiden om det ser ut att kunna funka. Tidigare hade Nordnet 1% i årsränta på dessa då riksbanksräntan låg på noll. Agerar man långsiktigt, samt har annan buffert, så kan det ju funka bra men just nu skulle jag inte göra det.

/ SatanG
 
Jag har inte tagit några bostadslån. köpte en bostadsrätt kontant och när huspriserna i början på nittiotalet var låga köpte jag ett hus kontant. Man måste vara om sig och kring sig om man vill ha något gjort. :thumbsup:
Då gjorde du en sämre affär jämfört med de som lånade till Negativ realränta, 100% avdragsrätt och världens högsta skatter.
 
Tror alla storföretag i världen och världens rikaste är skuldsatta, är ju inte som om dom går och cashar investeringar.
När det kommer till kritan har dom nog igentligen få kontanta medel.
Själv aldrig lånat för investera, bara satt in sådant jag äger och aldrig tagit lån på någon ägodel.
Dock kanske plånboken hade sett bättre ut idag om man vågat men för feg.
Inte mer skuldsatt än att jag kan betala för det vid en kris och dör jag finns det så frugan kan göra sig skuldfri och pengar över.
Men dom som blivit rika har nog många gngr vågat satsa och klär man av dom så är dom nog inte miljardärer i kontanter.
 
Kanske, jag vet 0 om lån, jag har aldrig haft lån förr så inte satt mig in i.
Aldrigt lånat 1 krona när bodde i Sverige, kanske får kolla upp.
Är ju frugans lån 50% på huset min del betalade jag kontant och alla hennes papper är ju på thai.

Ok, jag har haft en del lån i Sverige och har en del huslån kvar.
Kommer ihåg första gången jag tog ett lån (farsan som tog lånet).
Han förklarade skillnaden på annuitetslån och rak amortering och sedan dess har jag bestämt mig för att aldrig ta ett annuitetslån. Helt sjukt upplägg enligt mig
 
Att tänka på.....

1714243024282.jpeg
 
Den här sektorn både växer och ger hög direktavkastning! Fossilt is da shit! :afro: :nod:
---------------------

Oljebolagen badar i cash – nobbar bankerna​

Det går fortsatt bra för oljebolagen som drar in stora summor pengar och därmed inte är beroende av bankerna.
https://www.dagensps.se/author/johan-augustin/
Publicerad: 30 apr. 2024

De stora olje- och gasjättarna behöver inga banklån. De har så mycket kapital att de klarar sig på egen hand och kan fortsätta att investera i sina projekt med hjälp av pengarna som fortsätter att flöda in på kontona.

Den som trodde att banksektorn kunde styra över de största olje- och gasbolagen får nog tänka om.
Hoppet från miljörörelsen var länge att de fossila källorna skulle stanna kvar i marken när pengarna från bankerna sinade.
Nu ser verkligheten dock helt annorlunda ut.

Oljebolagen drar in cash

Oljejättarnas balansräkningar är en ekonoms drömläsning. Cashen fortsätter att flöda fritt, som om att oljan och gasen aldrig skulle ta slut, i takt med att världens fossila aptit fortsätter.
Den trenden ser ut att hålla i sig, åtminstone årtiondet ut, enligt Andrew John Stevenson, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence.
“Olje- och gasindustrin har gått upp och ner under de senaste decennierna, men för tillfället ser den ut att vara full av kontanter”, säger han till Fortune.

Nobbar bankerna
I klartext innebär det alltså nobben för bankerna. Olje- och gasjättarna behöver inte längre ta lån i samma utsträckning som tidigare. Förra året lånade bolagen sex procent mindre och det följde en trend från året innan.
Det innebär att jättar som Chevron och Saudi Aramco kan fortsätta att bada i cash, eftersom bolagen nu tjänar mer än de behöver till sina investeringar.

Oljebehovet håller i sig

Trots att omställningen sker på många håll vill världen fortsatt ha olja och gas i takt med att många utvecklingsländer kräver mer energi.
International Energy Agency förväntar sig ett nytt oljerekord i år. Efterfrågan på det svarta guldet förväntas växa med runt 1,3 miljoner fat om dagen.
 
Den här sektorn både växer och ger hög direktavkastning! Fossilt is da shit! :afro: :nod:
---------------------

Oljebolagen badar i cash – nobbar bankerna​

Det går fortsatt bra för oljebolagen som drar in stora summor pengar och därmed inte är beroende av bankerna.
Johan Augustin
Publicerad: 30 apr. 2024

De stora olje- och gasjättarna behöver inga banklån. De har så mycket kapital att de klarar sig på egen hand och kan fortsätta att investera i sina projekt med hjälp av pengarna som fortsätter att flöda in på kontona.

Den som trodde att banksektorn kunde styra över de största olje- och gasbolagen får nog tänka om.
Hoppet från miljörörelsen var länge att de fossila källorna skulle stanna kvar i marken när pengarna från bankerna sinade.
Nu ser verkligheten dock helt annorlunda ut.

Oljebolagen drar in cash

Oljejättarnas balansräkningar är en ekonoms drömläsning. Cashen fortsätter att flöda fritt, som om att oljan och gasen aldrig skulle ta slut, i takt med att världens fossila aptit fortsätter.
Den trenden ser ut att hålla i sig, åtminstone årtiondet ut, enligt Andrew John Stevenson, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence.
“Olje- och gasindustrin har gått upp och ner under de senaste decennierna, men för tillfället ser den ut att vara full av kontanter”, säger han till Fortune.

Nobbar bankerna
I klartext innebär det alltså nobben för bankerna. Olje- och gasjättarna behöver inte längre ta lån i samma utsträckning som tidigare. Förra året lånade bolagen sex procent mindre och det följde en trend från året innan.
Det innebär att jättar som Chevron och Saudi Aramco kan fortsätta att bada i cash, eftersom bolagen nu tjänar mer än de behöver till sina investeringar.

Oljebehovet håller i sig

Trots att omställningen sker på många håll vill världen fortsatt ha olja och gas i takt med att många utvecklingsländer kräver mer energi.
International Energy Agency förväntar sig ett nytt oljerekord i år. Efterfrågan på det svarta guldet förväntas växa med runt 1,3 miljoner fat om dagen.

Håller med om det mesta men är det inte ett problem i oljesektorn att nyinvesteringar länge varit eftersatt pga klimatalarmisterna?

/ SatanG
 
Håller med om det mesta men är det inte ett problem i oljesektorn att nyinvesteringar länge varit eftersatt pga klimatalarmisterna?

/ SatanG
Läste att det prospektaras efter nya fyndigheter av olja och gas i en takt som aldrig förr.
Sydamerika, Afrika, Nordsjön.
Efterfrågan är väldigt hög i många årtionden till.

För många länder är det enda inkomstkällan till en förbättrad levnadsstandard och staterna i Mellanöstern kommer inte att fasa ut olja och gas för gå tillbaka till något beduinliv på kameler.
 
”Förra veckan” så var det ju panik över ”Peak Oil”.
Det är alltid en kris.
Först var man rädd för att oljan skulle ta slut och nu är man ledsen över att oljan inte har tagit slut.
Nu är det lagom utbud som gäller och att hålla priserna över 90usd per fat.
Då är alla oljeproducenter vinnare.

 
En krabbe-fisker i Norge , som fisker king krabbe . Han får Nkr 100 får kiloen for krabbe ca 3 kg og ca Nkr 80 for kiloen for 2,5 kg og ett fisker ektepar kan tjena ca 3 til 4 miljoner norske kroner på 6 måner . Då har dei fiska sin kvote som dei vert tildelt .Og har fri resten av året , Se video av fisker-ektepar











.
 
Nu är det dags att deklarera och eftersom man inte vill förnya våra BankID har vi sålt av hela vårt aktieinnehav.
När det började talas om en global pandemin sadlade jag om och köpte AstraZeneca. Värdet på aktien fördubblades.
Frågan kvarstår: Var det en pandemi?
 
 
 
Tillbaka
Topp