Det finns som jag gissar risk för en större korrektion kan ske och det finns mycket som kan trigga en sådan och det är utanför något som Sverige (eller Thailand) har kontroll över eller kan påverka enligt min bedömning. Det pågår krig och hur det går i dessa kan mycket väl vara det som triggar att en större korrektion på t.ex. aktiemarknaderna sker. Guld kanske då också dyker initialt om det blir ett kraftigt och snabbt fall (Margin Calls) som det blev t.ex. vid Covid kraschen i mars 2020. Men om oroligt i världen så kommer troligen guld gå väldigt bra gentemot nästan allt annat och om det inte blir en snabb krasch och dyk utan ett mera utdraget förlopp nedåt på t.ex. börserna så skulle jag gissa att guldpriset går upp och mycket! Vad händer med Bitcoin och krypto vid en kraftig nedgång på aktiemarknaderna då? Jag gissar att förhållandet mellan t.ex. Nasdaq och Bitcoin om en ca faktor om gånger 3 kommer att gälla även då d.v.s säga går Nasdaq upp eller ner 10% så går Bitcoin upp eller ner ca 30%. För krypto så blir fallet större men väldigt varierande och många blir värda noll och försvinner…
Det går ytterst dåligt för ett flertal länder och för några stora ekonomier det går dåligt för kan nämnas t.ex. Japan där Yenen som fallit kraftigt och inte minst vad som händer i Kina som är något av ett korthus och som kan rasa samman plötsligt som det ser ut. Som bekant är det en enorm kris inom byggnadssektorn och bilindustrin i Kina och nu inför USA 100% importull på kinesiska elbilar och får se vad som kommer för import tullar från EU på kinesiska bilar mm? Utländska företag har och håller på att lämna Kina i högt tempo och det har lett till enorma uppsägningar. När sammanbrottet väl sker så kommer det hända mycket och plötsligt.
Det ser inte bra ut heller i USA där t.ex. många banker riskerar att gå under….Men det är president valår och rasar börserna så är det ett effektivt vis att inte vinna valet rent historiskt utan att lägga något politiskt tyckande om varken ena eller andra sidan.
Guld har nyligen brutit över 2100 USD per Troy Ounce och med kraft som av många bedöms var en viktigt tröskel att passera. Enligt väldigt många så bedöms guld både på det kortare som längre perspektivet troligen vara en vinnare jämfört med andra tillgångar. Men efter en kraftig och snabb uppgång kommer ju ofta en korrektion nedåt.