Om ni vill bli rika

Lämna stålarna i Norge. Bättre räntor och så kan man växla när det är någorlunda gynnsamt
DNB jag öppnade konto hos i Norge slår inte räntan på rörligt konto.
Pengarna skall inte låsas utan vara snabbt tillfälliga vid investering.
Har inte på ränta annars allt överskott åker in på någon investering efter räkningarna är betalda.
Nu passar det bra ha dom stående på Lunar och göra internöverföring till mitt Eurobonuskort.
Hålla till gynnsam norsk kurs försökte jag med många år i Thailand, vart bara förlust på det för kursen har aldrig blivit bättre sen jag började i Norge, bara sämre.

DNB jag öppnade konto hos i Norge slår inte räntan på rörligt konto.
Pengarna skall inte låsas utan vara snabbt tillfälliga vid investering.
Har inte på ränta annars allt överskott åker in på någon investering efter räkningarna är betalda.
Nu passar det bra ha dom stående på Lunar och göra internöverföring till mitt Eurobonuskort.
Hålla till gynnsam norsk kurs försökte jag med många år i Thailand, vart bara förlust på det för kursen har aldrig blivit bättre sen jag började i Norge, bara sämre.

DNB har väl 2,75%?

Det är åtminstone det jag har på mina konton som inte är låsta.
Runt 5% på 3 månader.

DNB har väl 2,75%?

Det är åtminstone det jag har på mina konton som inte är låsta.
Runt 5% på 3 månader.
Ja och det är väl med max 12 avgiftsfria uttag per år?
Det är vad som står på deras sida.
Jag skall inte ha något som kan ge avgift, 12 överföringar kan det lätt bli på en månad.
Nu står dom på olåst 2,5% och mitt EB i samma bank så tar en sekund med överföring.
Så behöver jag handla för några hundralappar för jag över det.
Har nog redan gjort 5 i år.

Passar nog dig bättre som rör dig på landbacken i Norge, jag köper sällan någonting i Norge.
Enda anledningen jag ville ha norskt konto var för bank-id och kontroll på min pension som rederiet sparar hos DNB.

Jag skall inte ha något som kan ge avgift, 12 överföringar kan det lätt bli på en månad.
Nu står dom på olåst 2,5% och mitt EB i samma bank så tar en sekund med överföring.

Passar nog dig bättre som rör dig på landbacken i Norge, jag köper sällan någonting i Norge.
Enda anledningen jag ville ha norskt konto var för bank-id och kontroll på min pension som rederiet sparar hos DNB.
Över 12 uttag på ett år hos DNB så tas 1% uttagsavgift.

Kontoen har 12 gebyrfrie uttak per år i tillegg til fjorårets renter. Avslutning av konto regnes også som et uttak. For uttak utover dette belastes 1 % uttaksprovisjon (maks kr 250 per uttak). Ingen uttaksprovisjon på faste overføringer til boliglån og ASK i DNB.

2,75% olåst och du kan skicka pengar 40gg per dag om du vill.
Dessutom så slipper du överföra när kursen suger

IMG_2185.png

2,75% olåst och du kan skicka pengar 40gg per dag om du vill.
Dessutom så slipper du överföra när kursen suger

IMG_2185.png
Ok, annat sparkonto jag kollade på då.
Vilket som passar inte mig att ha pengar i Norge, jag vill ha sekundsnabba överföringar, det får jag väl inte om jag skall flytta mellan Norge och Sverige och som sagt jag har haft norskt valutakonto innan och bara vart förlust att hålla i NOK för den har bara fortsatt ner och jag förlorade över tid att hålla i NOK.

Detta sparkonto jag kollade på.

Sen har jag bara satt på räntekonto nu för att avvakta lite och se annars är jag all in på crypto, aktier och fonder, finns inga pengar stående på min bank mer än det som skall täcka månadens räkningar i vanliga fall och då får det stå på ränta i Sverige.

Norge passar inte mig, förutom nu när vart på varv handlar jag aldrig i Norge mer än på flygplatsen men det får jag tillbaks.
Får betala överföringsavgifter själv då för varje gång och inga tecken på att NOK skall stärkas, om 2 månader är det sagt att dom skall börja sänka räntan i Norge så kanske tom blir värre.

Sen har jag bara satt på räntekonto nu för att avvakta lite och se annars är jag all in på crypto, aktier och fonder, finns inga pengar stående på min bank mer än det som skall täcka månadens räkningar i vanliga fall och då får det stå på ränta i Sverige.

Norge passar inte mig, förutom nu när vart på varv handlar jag aldrig i Norge mer än på flygplatsen men det får jag tillbaks.
Får betala överföringsavgifter själv då för varje gång och inga tecken på att NOK skall stärkas, om 2 månader är det sagt att dom skall börja sänka räntan i Norge så kanske tom blir värre.
Ifølge den ferske rapporten kommer kronen til å holde seg svak lenge. De ferske anslagene viser at spådommene fra i fjor ikke holder stikk.

– Kronen har svekket seg

«Listen over land som allerede har kuttet renten begynner å bli lang. Lavere renter ute har så langt ikke ført til en sterkere krone,» står det i rapporten.

«Om noe har vi heller sett at kronen har svekket seg i takt med forventninger om færre rentekutt fra den amerikanske sentralbanken.»

Vad är smartast, att betala av bolånet eller stoppa amorteringen när man har en skuld på ca 10000kr kvar?
Jag gillar att vara skuldfri vilket sällan går med bostad. Jag sänkte min amortering när räntan gick upp vilket kändes rätt. Nu är räntan på väg ned igen. Har man pengar att lösa bolånet med så kanske avkastningen är bättre om man investerar dom än att betala av bolånet. Så tänker jag

Jag gillar att vara skuldfri vilket sällan går med bostad. Jag sänkte min amortering när räntan gick upp vilket kändes rätt. Nu är räntan på väg ned igen. Har man pengar att lösa bolånet med så kanske avkastningen är bättre om man investerar dom än att betala av bolånet. Så tänker jag
Rättare sagt minskade jag amorteringen när inflationen ökade. Känns som banken får ta mer av ”smällen” då men har inte räknat på det.

Här var en som inte var skuldfri men nog rätt vanligt bland dom välbärgade.
Är ju inte så att dom cashar saker, pengar investeras, märker man ju när dom avlider att är rätt skuldsatta.
I Svennis fall vart det i huvudsak skatteskulder.

För 5 minuter sedan betalade jag av den sista bilen, Mustangen. Så nu har vi inga lån kvar.

Vad ska ja köpa härnäst? ;)

Frågar du mig så blir det klockor och kanske några väskor till chefen.
Duger inte det så är en uppgradering av bilparken roligt.
Det tråkiga alternativet, i fall de två första inte duger, är att spara alla stålar i någon fond.

Frågar du mig så blir det klockor och kanske några väskor till chefen.
Duger inte det så är en uppgradering av bilparken roligt.
Det tråkiga alternativet, i fall de två första inte duger, är att spara alla stålar i någon fond.
Första alternativen hör väl mer till i tråden om ni vill bli fattiga, finns väl inget som rasar lika mycket i värde som bil.

Tillbaka
Topp