Om ni vill bli rika

Första alternativen hör väl mer till i tråden om ni vill bli fattiga, finns väl inget som rasar lika mycket i värde som bil.

Första alternativet gör man riktigt bra med pengar på om man vill eller kan.
Jag skulle lätt kunna göra 60-70k kr på senaste klockan jag köpte. 180k får jag av klockhandlare utan att blinka. Så 50k förtjänst om man inte ids sälja privat.

Sedan är det kanske lite knepigt att kliva in i butik och köpa en, bara sådär, men kan man så har man inga problem att tjäna stålar.
Köp en klocka per vecka och du har 2,5 mille netto per år i förtjänst.

Första alternativet gör man riktigt bra med pengar på om man vill eller kan.
Jag skulle lätt kunna göra 60-70k kr på senaste klockan jag köpte. 180k får jag av klockhandlare utan att blinka. Så 50k förtjänst om man inte ids sälja privat.

Sedan är det kanske lite knepigt att kliva in i butik och köpa en, bara sådär, men kan man så har man inga problem att tjäna stålar.
Köp en klocka per vecka och du har 2,5 mille netto per år i förtjänst.
Ja du skall man tjäna 2,5 mille efter skatt, för även vinst på klockförsäljning skall ju deklareras och skattas, så får man nog ha gedigen kunskap.
Förstår inte varför du ens jobbar?

Ja du skall man tjäna 2,5 mille efter skatt, för även vinst på klockförsäljning skall ju deklareras och skattas, så får man nog ha gedigen kunskap.
Förstår inte varför du ens jobbar?

Jag jobbar därför att jag inte kan plocka ut en klocka en gång i veckan.
Samtidigt kan man ju undra varför du själv jobbar då alla investeringar mest pekar spikrakt upp.

Man behöver ingen gedigen kunskap.
Köp stålklockor från Rolex återförsäljare. Sub Mariner, GMT och Daytona. Du tjänar lätt 50k per klocka och på en Daytona så kan du nog tjäna 100-150k per klocka.

Sedan kan man även köpa Audemars Piguet eller Patek Philippe och kränga dagen efter.
Det behövs inte någon större gedigen kunskap.

Vi tar ett exempel

IMG_2187.jpeg

Sedan kollar vi begagnatmarknaden

IMG_2188.png

Jag jobbar därför att jag inte kan plocka ut en klocka en gång i veckan.
Samtidigt kan man ju undra varför du själv jobbar då alla investeringar mest pekar spikrakt upp.

Man behöver ingen gedigen kunskap.
Köp stålklockor från Rolex återförsäljare. Sub Mariner, GMT och Daytona. Du tjänar lätt 50k per klocka och på en Daytona så kan du nog tjäna 100-150k per klocka.

Sedan kan man även köpa Audemars Piguet eller Patek Philippe och kränga dagen efter.
Det behövs inte någon större gedigen kunskap.

Vi tar ett exempel

IMG_2187.jpeg

Sedan kollar vi begagnatmarknaden

IMG_2188.png
Mina investeringar pekar upp sista året ja, men jag har som jag skrivit många gånger inte så mycket så jag kan leva på det.
% är bra men jag har inte så mycket än.
Och jag har bara varit på börsen sen November 2023, det är inte ens 1 och 1/2 år.
Innan det var jag arbetslös i nästan 2 år med 0 i inkomst bara utgifter, krypton höll oss dock vid liv.
och det är inte +50.000kr i veckan mina investeringar går upp.

Om inte du kan plocka ut en klocka i veckan så finns det väl ett hinder och man kan då inte tjäna 50.000kr i veckan.
Annars hade det ju bara varit att köpa, sälja sen köpa sälja efter 4 köp och sälj kan du köpa och sälja 2 klockor i veckan.

Har rätt mycket utgifter så rik det blir man väl aldrig, jag stoppar undan överskottet på lönen men är inte säkert det är nåt varje månad.
Denna månad flygresan t&r 7500kr.
Räkningar 20.000kr.
Skolan 30.000kr
Så det är en minusmånad på löneinkomsten,
+-0 om man räknar in hyran vi får in från condon.
Skulle jag räkna in var jag lagt på huset med så är det en stor grop.

Nästa månad billig då är jag på sjön.

i Mars flygresa för familjen 15.000kr
Kanske räkningar 20.000 kr.

För tillfället lever vi i Thailand på krypto och sparar i Sverige det har vi gjort sen i Juni men det blir sista månaden i Februari sen skall det inte tas mer från det.

Så att uppgången i % på investeringar är bra är en stor skillnad på uppgång i kronor.

Mina investeringar pekar upp sista året ja, men jag har som jag skrivit många gånger inte så mycket så jag kan leva på det.
% är bra men jag har inte så mycket än.
Och jag har bara varit på börsen sen November 2023, det är inte ens 1 och 1/2 år.
Innan det var jag arbetslös i nästan 2 år med 0 i inkomst bara utgifter, krypton höll oss dock vid liv.
och det är inte +50.000kr i veckan mina investeringar går upp.

Om inte du kan plocka ut en klocka i veckan så finns det väl ett hinder och man kan då inte tjäna 50.000kr i veckan.
Annars hade det ju bara varit att köpa, sälja sen köpa sälja efter 4 köp och sälj kan du köpa och sälja 2 klockor i veckan.

Precis så är det. Jag han inte köpa en klocka i veckan. Inte på grund av pris, utan på grund av tillgänglighet.
Men att köpa en klocka är inte en dålig investering, beroende på vilken klocka man köper, så att påstå att det är något att köpa om man vill bli fattig är fel.
Man kan fort göra sig en extra månadslön på en dag om man önskar sig.

På ett sätt hade det varit bättre att köpt en sommarstuga som man kunde kallställa när man inte var där.
För som det blev nu är månadsutgifterna lika höga i Sverige som i Thailand.
Så det blev dubbla utgifter hus bil sverige och hus bil i Thailand.
Och det kan jag säga efter haft hus nu i Sverige att el plus alla avgifter är skitdyrt i Sverige jämfört med Thailand.
I Thailand bor vi hela tiden trots det är månadsutgifterna lika höga i Sverige där vi knappt är pga alla skatter, avgifter, dyra försäkringar etc etc.

På ett sätt hade det varit bättre att köpt en sommarstuga som man kunde kallställa när man inte var där.
Och det kan jag säga efter haft hus nu i Sverige att el plus alla avgifter är skitdyrt i Sverige jämfört med Thailand.
I Thailand bor vi hela tiden trots det är månadsutgifterna lika höga i Sverige där vi knappt är pga alla skatter, avgifter, dyra försäkringar etc etc.

Fördelen med att köpa i Thailand är att man bara betalar en gång. I Sverige är det mer som att man har köpt någon prenumeration

Återigen, välkommen till den svenska drömmen :laugh2: Har sagt det förut, boende i Sverige är dyrt

Vi har ju två hus i Sverige som står med nerdragen värme (15 grader) och inget varmvatten samt sparsamt med belysning via timers under vintern och i snitt per månad utslaget över året kostar dom 3000 kr i driftkostnad per hus och månad inkl "allt" (försäkring, el, värme, vatten, sophämtning) men då har vi inga lån att betala på heller. (Internet/tv/telefon inte inräknat, både tv och mobilabonnemang är pausade när vi är i Thailand så då kostar dom inget)

Skönt ja men hon frågade vilket som är smartast och det är att behålla skuld och investera.
En global indexfond tex Avanza Global är +96,75% på 5 år och 0,09% avgift, sen ränteavdrag på skatten.

Fel. Du jämför alternativ med helt olika risk.

Fördelen med att köpa i Thailand är att man bara betalar en gång. I Sverige är det mer som att man har köpt någon prenumeration
Nu är farsan och styvmor i Spanien, jag är i Thailand.
Ändås är där kostnader man inte kommer ifrån, avlopp, sophämtning, el, elabonemang, elskatt, elöverföringsavgift, villaförsäkring, bilförsäkring, trafikförsäkring, internet.

När dom åker till Sverige slår vi av huvudbrytaren på strömmen i Thailand, stänger huvudkranen, inga skatter, dyra abonemangsavgifter, stänger internet dom 3 månaderna etc.

Fast det är inte så dyrt här nere, bara man kunde gjort likadant i Sverige fast det går inte vattenavgifterna är kvar, betalar lika mycket 1 månad i Sverige som 1 år i Thailand på vatten och kloak även när huset står tomt.
1 månad el med alla skatter och avgifter nu i Sverige när ingen var i huset kostade 2900kr.
1 månad el i Thailand inklusive alla avgifter med 3 hemma 530kr.

Vi har ju två hus i Sverige som står med nerdragen värme (15 grader) och inget varmvatten samt sparsamt med belysning via timers under vintern och i snitt per månad utslaget över året kostar dom 3000 kr i driftkostnad per hus och månad inkl "allt" (försäkring, el, värme, vatten, sophämtning) men då har vi inga lån att betala på heller. (Internet/tv/telefon inte inräknat, både tv och mobilabonnemang är pausade när vi är i Thailand så då kostar dom inget)
Bara elen gick på 2900kr i December med alla avgifter.
Och huset har ju inte stått timt innan farsan har ju bott där men jag betalat.

Fel. Du jämför alternativ med helt olika risk.

Självklart är det olika risk!!! Det trodde jag inte man behövde skriva, det vet la fan en 5 åring i Sverige.
Men snittet på 10 år så hade det lönat sig.
Att man ens orkar googla för att visa nåt alla vet tyder ju på tomte...

Bara elen gick på 2900kr i December med alla avgifter.
Och huset har ju inte stått timt innan farsan har ju bott där men jag betalat.

Ja i Sverige är det dom kalla vintermånaderna som drar de stora kostnaderna. Tror vi mer än halverar elkostnaderna under de 5-6 månaderna vi är borta gentemot vad det skulle kosta att vara hemma så bara där tjänar vi in nästan hela resekostnaden till Thailand

Internet har jag på så kan kontrollera värmeluftspumpen men kostar bara 349kr i månaden.
Elen sista månaden 2900kr.
Vatten, sophämtning, kloak 1050kr när ingen vart i huset.
Villaförsäkring 485kr.
Försäkring bil 245kr.

Internet har jag på så kan kontrollera värmeluftspumpen men kostar bara 349kr i månaden.
Elen sista månaden 2900kr.
Vatten, sophämtning, kloak 1050kr när ingen vart i huset.
Villaförsäkring 485kr.
Försäkring bil 245kr.
Samma månad el Thailand 530kr.
Vatten 100kr.
Sophämtning och village avgifter 300kr
Försäkring bil 250kr.
Internet 200kr inklusive HBO.
Och här har det bott folk i huset.

Omg när jag börjar räkna på det så nu kanske jag skulle sälja huset i Sverige 55555.

Självklart är det olika risk!!! Det trodde jag inte man behövde skriva, det vet la fan en 5 åring i Sverige.
Men snittet på 10 år så hade det lönat sig.
Att man ens orkar googla för att visa nåt alla vet tyder ju på tomte...

Reagerade på att du skrev att det vore smartast att behålla skuld och investera och sedan drar ett exempel med betydligt högre risk. Det du borde jämföra med är ju att sätta in pengar på ett sparkonto eller liknande, inte något med betydligt högre risk vilket globala indexfonder är.

Amortering är riskfritt sparande.

Tillbaka
Topp