Om ni vill bli rika

Har lite svårt att se hur dessa valutor kommer att stoppas.
Självklart vill länder ha kontroll på folks pengar så att skatter kommer in, speciellt högskatteländer.
Det finns så stora ekonomiska spelare som vill ha dom valutorna kvar så enstaka länder kommer inte att kunna stoppa detta.
Samarbete mellan länder då, glöm det.
USA, eller Trump hade ju som vallöfte att lämna FN. Måste säga att han har stått för sina löften hitintills. Skulle vara en fröjd att se jänkarna lämna FN, denna jättekoloss som är genomkorrumperad. Det skulle bli bra för kryptovalutor i alla fall.
:rolleyes: :eek:

Vart en bra börsförmiddag i Thailand idag, bara en grön dag än sålänge får se hur eftermiddagen ser ut.
20180112_123538.jpg

Börsen har öppnat starkt, tyvvär sålde man av några innan nyår som fortsatt bra.
Nu har dom höjt prognosen till lite över 1900 på set under 2018 men dom tror den kommer hoppa mellan 1730-1800 första kvartalet.

Ja, en strålande start på året, dom har sänkt priset på den MC jag ska köpa idag.
500kr billigare än förra veckan och en starkare krona har gjort 500kr till.

Man kan bli rik på mindre utgifter också. 1000kr besparing på 5 dagar duger gott för min del. ;)

Ja, en strålande start på året, dom har sänkt priset på den MC jag ska köpa idag.
500kr billigare än förra veckan och en starkare krona har gjort 500kr till.

Man kan bli rik på mindre utgifter också. 1000kr besparing på 5 dagar duger gott för min del. ;)
Nä man kan inte bli rik på bara mindre utgifter man måste ha en inkomst, mindre utgifter gör inte att man har mer på kontot, men en kombination mindre utgifter och en inkomst så går det men bara inkomster kan man bli rik på även om man har stora utgifter...........

Tyvärr är min erfarenhet att högre inkomster nästan alltid för med sig högre utgifter eftersom de högre inkomsterna ofta kostar något. T.ex. kostar din fritid så att du kompenserar med att göra dyrare saker på den lilla fritid du har. Eller innebär att du måste ligga borta och köpa färdig mat istället för att laga den själv. Jag tog steget och gick ned i lön men fick en bättre arbetssituation med 15 min till jobbet och mycket mindre resor. Det ledde i vilket fall för mig till mycket mer i plånboken varje månad. Jag tycker det är lätt att frestas till en ohållbar livsstil då man har en hög inkomst. Ofta finns det ju dessutom en partner i bakgrunden som vant sig vid en viss livsstil och som hindrar en från att byta till en rimligare situation. Så var det i vilket fall för mig. Mår mycket bättre nu med en billig bostad, billig bil, kärring som betalar för sig och ungar som insett att kranen är stängd.... Då kan jag unna mig det mesta. Förut, med dubbelt så hög inkomst, hade jag inte råd att unna mig något alls!

Mera ifrån negativa Ubon....det talades tidigare om Coin i Sverige, fast då skulle det vara Riksbanken som står bakom denna.

Enligt riksbankschef Cecilia Skingsley kommer kryptovalutans värdebubbla medföra tårar i takt dess upp- och nedgång. Det berättade hon vid Skagen Fonders nyårskonferens i år.

© Tomas Oneborg/SvD/TT
Det finns ingen som garanterar bitcoins värde framhöll hon, och beskrev kryptovalutor som mycket volatila tillgångar.

Centralbankspengar tillfredsställer däremot de grundläggande behoven att vara en stabil värdebevarare och att fungera som transaktionsmedel, sade Cecilia Skingsley.

Riksbanken har ett pågående projekt kring att utvärdera att ge ut så kallade e-kronor i spåren av att kontanter används allt mindre och att Riksbanken även i ett kontantlöst samhälle kan tänkas kunna vilja erbjuda (digitala) centralbankspengar.

"Vi kan fortfarande göra vårt arbete i form av att styra penningpolitiken utan kontanter, så kontanter behövs inte för vår del, men frågan om pengar, vem som ger ut dem och hur betalningssystemet fungerar är inte bara en fråga för centralbanken utan det är en politisk fråga. Därför vill vi förbereda och tänka kring de här sakerna i tid", sade Cecilia Skingsley vid konferensen.

Mera ifrån negativa Ubon....det talades tidigare om Coin i Sverige, fast då skulle det vara Riksbanken som står bakom denna.

Enligt riksbankschef Cecilia Skingsley kommer kryptovalutans värdebubbla medföra tårar i takt dess upp- och nedgång. Det berättade hon vid Skagen Fonders nyårskonferens i år.

© Tomas Oneborg/SvD/TT
Det finns ingen som garanterar bitcoins värde framhöll hon, och beskrev kryptovalutor som mycket volatila tillgångar.

Centralbankspengar tillfredsställer däremot de grundläggande behoven att vara en stabil värdebevarare och att fungera som transaktionsmedel, sade Cecilia Skingsley.

Riksbanken har ett pågående projekt kring att utvärdera att ge ut så kallade e-kronor i spåren av att kontanter används allt mindre och att Riksbanken även i ett kontantlöst samhälle kan tänkas kunna vilja erbjuda (digitala) centralbankspengar.

"Vi kan fortfarande göra vårt arbete i form av att styra penningpolitiken utan kontanter, så kontanter behövs inte för vår del, men frågan om pengar, vem som ger ut dem och hur betalningssystemet fungerar är inte bara en fråga för centralbanken utan det är en politisk fråga. Därför vill vi förbereda och tänka kring de här sakerna i tid", sade Cecilia Skingsley vid konferensen.
Ja, gläjdetårar för vissa:rolleyes:

Köpte en ny aktie för par dagar sen. Gulf ny lanserad 2017 gått upp 54% sen ipo gjort 13% på 3 dagar sen ja köpte den, hög P/E nu men den räknar dom med stuprakt ner och 600% vinstökning på 5 år.

555555 långt innan jag når dina nivåer men kan jag nå 10% av din nivå när ja går i pension så är ja nöjd.
Köpte aktier nu där du köpte condo hög risk men hoppas på en spik i Februari.
Jag är nog liten risk gubbe som kör 50% på framtida analyser och stora hopp.

Sen kanske det är 100% risk för jag är ny i branchen ;) men lägger timmar varje dag på att läsa analyser, kolla upp företagen etc. Nästan så man fått 2 jobb ;)
Jag gör inget halvdant.....
Har printat ut buntvis av rapporter och analyser och malt igenom dom sista månaderna så börjar få ett litet hum om den inhemska Thaimarknaden, exportdelen har jag inte kollat på.....
Tolka vad allt betyder har jag kollat på Svenska investeringssidor.

Senast redigerad av en moderator:
Min riktiga dröm här nere hade ju varit en longtail båt, satt mina garn och tener.
Men jag blev familjefar istället och jagar pengar för mina barn, ja jag räknar styvsonen som min.
Själv hade jag klarat mig på det här.

Men ja är lycklig i hur livet utveckla sig och jag får fortsätta jaga pengar.

Men hade blivit lycklig med om ja fått jobba och fiska som i filmen och bara vara, jag är ju fiskare ingen jägare.

Min riktiga dröm här nere hade ju varit en longtail båt, satt mina garn och tener.
Men jag blev familjefar istället och jagar pengar för mina barn, ja jag räknar styvsonen som min.
Själv hade jag klarat mig på det här.

Men ja är lycklig i hur livet utveckla sig och jag får fortsätta jaga pengar.

Men hade blivit lycklig med om ja fått jobba och fiska som i filmen och bara vara, jag är ju fiskare ingen jägare.

Jag håller med. Har funderingar ibland på att jag borde slutat jobba och börja ägna mig lite mer åt kroppsvård istället. Alltså bli bättre på att träna/motionera. Inget iron man utan bara att fysiskt och psykiskt må bra. Livet går inte ut på att jobba utan att leva så bra man kan. Men det går knappast leva utan pengar, särskilt om man har familj, och jag vill inte vara fattig som pensionär heller.

/ SatanG

Jag håller med. Har funderingar ibland på att jag borde slutat jobba och börja ägna mig lite mer åt kroppsvård istället. Alltså bli bättre på att träna/motionera. Inget iron man utan bara att fysiskt och psykiskt må bra. Livet går inte ut på att jobba utan att leva så bra man kan. Men det går knappast leva utan pengar, särskilt om man har familj, och jag vill inte vara fattig som pensionär heller.

/ SatanG
Menar du att du inte kan träna bara för att du arbetar? Ett optimalt bra fyspass ska vara på 60 min hård träning, det hinner man väl varje dag även om man jobbar?

Menar du att du inte kan träna bara för att du arbetar? Ett optimalt bra fyspass ska vara på 60 min hård träning, det hinner man väl varje dag även om man jobbar?
Här håller jag med, och då har jag 2 små hemma;)
Men kan förstå om man är på sjön att det inte är lätt med träningen. Fråga??? Är inte dagens moderna fartyg utrustade med gym:xmas_smiley:

Här håller jag med, och då har jag 2 små hemma;)
Men kan förstå om man är på sjön att det inte är lätt med träningen. Fråga??? Är inte dagens moderna fartyg utrustade med gym:xmas_smiley:
Hinner allt med träning ombord om man vill.
Vi har bra utrustat gym ombord med allt som behövs.
Har det mesta ombord för ett bra liv under ledigheten.
Gym, solarium, massagestol, bastu, 3 dagrum utrustade med storbilds tv:s, tv-spel, datorer m.m. och wifi över hela accommondation.
Så går ingen nöd ombord, sälerligen liknande hos dom andra.

Jodå det hinner jag väl med men ofta ombord när jag är klar vill jag mest rensa skallen och sätta på någon tv-serie som man inte behöver använda skallen för att se på. Jag brukar motionera ombord på eftermiddagar när det passar in. Mest lätt joggning 5 km men ofta krockar det med jobbet eller så rullar det och då känns det inte helt ok.
Hemma har jag hittat en bra pool att simma i som jag brukar åka förbi när jag släppt av frugan vid skytrain, Bangna Navy.

Min inställning beror nog mest på att jag är ganska trött på att jobba, har lust att hitta på något annat tills lusten återvänder. Brorsan som är fleet manager för plattformar och fd chief engineer, och en annan polare har snackat lite om att dra ihop något projekt, typ köpa lite mark nära mig här och bygga 10-15 lägenheter då polaren är jävligt vass på el/ljus. Inte för att tjäna pengar, det skulle garanterat gå back, men för att ha lite kul "bonding". Ett annat förslag är att köpa ett större hus med hyffsat stor mark i Österike och göra om till uthyrningslägenheter för turister. Idiotiskt, jag vet men kul med drömmar och alternativa ideer!

/ SatanG

Tillbaka
Topp