Om ni vill bli rika

Nej, håller mig borta från ren spek jag inte ens ser något grundläggande värde i. All crypto hamnar i den kategorin, tulpanlökar och snäckskal med.

Finns så mycket annat man kan ge sig i kast med om man vill ha hög risk/hög avkastning.
Du ser inget värde i tulpanlökar men det ser jag ;)

Screenshot_20240229_182310_Samsung Internet.jpg

Du ser inget värde i tulpanlökar men det ser jag ;)

Screenshot_20240229_182310_Samsung Internet.jpg

Lycka till. Kräng innan de förgås såvida du inte hittar ett sätt att lägga pengar på det indirekt vill säga.

Snäckskal vinner faktiskt den kampen om man skall direktäga, längst shelf life om man absolut ser det som något att investera långsiktigt i.

Senast ändrad:
Jag håller mig till krypto, mer lätthanterligt och lättare att förvara.
Fast jag köper ingen krypto nu, jag har gjort mina kryptoinköp tidigare, sista i Sep förra året.
Nu får man ju lönen till Sverige och där verkar kryptohandel mer komplicerat om man vill sälja och ta ut i pengar eller föra över från krypto till fiat till bank.
Thailand har ju kommit mycket längre än Sverige där.
Nu står dom bara och föräntar sig.
Har mellan 2,3 - 24% ränta.

Jag håller mig till krypto, mer lätthanterligt och lättare att förvara.
Fast jag köper ingen krypto nu, jag har gjort mina kryptoinköp tidigare, sista i Sep förra året.
Nu får man ju lönen till Sverige och där verkar kryptohandel mer komplicerat om man vill sälja och ta ut i pengar eller föra över från krypto till fiat till bank.
Thailand har ju kommit mycket längre än Sverige där.
Nu står dom bara och föräntar sig.
Har mellan 2,3 - 24% ränta.
Den svåra frågan är dock vart det ska skattas på vinst/avkastning på krypton. Om man är internationell.

Den svåra frågan är dock vart det ska skattas på vinst/avkastning på krypton. Om man är internationell.
Nu har jag inget sålt så dom reglerna har nog ändrats 100gngr innan det är aktuellt för min del.
Men skulle man sälja idag så har både Sverige och Thailand skatteregler gällande krypto, så skattar väl i det land man har skattehemvist enligt skatteavtalet?

Och säljer man på kryptobörs är dom inte direkt internationella idag.
Thailändare har inte lov att handla krypto på börser utanför Thailand.
Skall det handlas i Sverige behöver väl kryptobörsen vara godkänd av finansinspektionen?
Har aldrig handlat i Sverige inte kollat vad som gäller där.

"Hur mycket skatt betalar man för krypto?
I Sverige sker ingen beskattning när du köper krypto, det är när du avyttrar krypto som du ska betala 30% kapitalvinstskatt på dina vinster. Du kan dra av 70 % av förlusterna från dina vinster."

Thailand har ju kommit rätt långt i accepterande av krypto jämfört med tex Sverige.
Här kan thailändare köpa hus och condos med krypto.
Man kan sälja krypto på thaibörs och ha det i thb på minuten på sin bank.
Ett tag men går inte längre kunde man ta ut kontanter direkt från kryptobörs på atm.
Flera ställen som tex Beer Garden i Pattaya kan du betala för ölen med krypto, dom tar krypto men inte kreditkortsbetalning.

Bättre än kriminella bridge pengar :laugh2:
Japp, men ändås skumt att banker i Sverige är så hårdnackade mot folk som handlar krypto.
Flera börsbolag som är godkända av finansinspektionen men bankerna väljer att stänga folks konton om dom handlar med krypto själva, för mig bara Handelsbanken som är riktigt öppen för det.
Och då har dom ändås så man kan handla aktier i bolag som riktar sig mot krypto men egen handel nej.

Frågade norrmännen ombord och bankerna där är mer kryptovänliga.
Är väl som vanligt, Sverige skall vara sist.

Och för info att köpa och sälja på en kryptobörs idag i världen så gäller KYC, det är adressuppgivning, land och skattehemvist, allt registreras.
Sen kan du välja hålla dina krypto kontant men det kan du göra med fiat med.

Lagt överskottet på en aktie som inriktar sig på krypto.
Eftersom månadssumman i sparande inte går jämt upp vid köp blir det alltid nåt över.
Står -100% sen start, nästan utraderad.
Så köpt för småkronor, ibland haft 7kr över och köpt ibland mer, ibland mindre ibland köpt för utdelning från annat.
Nu +146% på 3 månader.

Screenshot_20240302_004416_Avanza.jpg

Screenshot_20240302_004429_Avanza.jpg

Sen vill man handla courtagefritt.
På Avanza är det courtagefritt upp till 50.000 sek.
Efter köp för över aktierna gratis till nordnet så du inte överstiger 50k och handla gratis hela tiden.

Tillbaka
Topp