Om ni vill bli rika

Fast är det inte just det som de är, "mantalsskrivna i Sverige"?

Och på sä.sätt kan uppbära bostadsbidrag, barnbidrag mm trots att de bor utomlands?

Det är ett vanligt knep att man inte "skriver" sig där man faktiskt bor.
Många svenskar är mantalsskrivna i Sverige men bor halvårsvis i Thailand och kan då få bidrag för hela året.

Inget som gör en rik men helt ut från det blå fick jag tillbaks 6 siffrigt på skatten svenska kronor pga varit i uk och arbetat hela förra året.
Var inget jag räknat med, trikaren stod bara och tjöt (gammal gubbe) när han såg skatteåterbäringen han fick.
Var orolig han skulle få hjärtattack.
Dom sa på båt jag var på 2022 att stor skatteskillnad om på uk sektor, men så stor trodde jag inte.
Redan fått tillbaks på kontot.
Höjde nettolönen per månad 5 siffrigt.
Blir inte rik på det men med det och lite annat lyckat dessa 4 veckor så är jag tillbaks på samma nivå kontomässigt när jag sa upp mig och stanna hemma under pandemin.

Tänkt om frugans Solana går upp 20% till säljer vi 125st av dom och lever på det ett år plus bygger om hemma med skatteåterbäringen och jag sätter in lönen i sparande.
Lever vi på en liten del av frugans kryptoinvesteringar i ett år, också får jag investera lönen i Sverige.

Och om någon undrar över varför ner efter påsk på allt.
usa verkstadstal visade upp, starkt upp negativt för möjligheten till räntesänkning.
På Fredag kommer jordbrukstalen och förhandssifrror visar upp.
Får se om blir en av få -April månader historiskt.
Själv säljer jag ut mig från börsen 20 April, sätter i ränta och ser på September.
Håller krypto frugan säljer bara 125 sol runt 20 April om passar.

Ja, om du läser andras inlägg så kanske du skulle ha fångat upp att det finns folk som har eller har haft en del välbetalda jobb och man har pendlat mellan Thailand och arbetet.

För att ge dig lite mer info angående pengar och Thailand så kan man dessutom jobba i Laem Chabang och håva in mycket mer än man gör på en plattform.
12.000Nok/dag för några år sedan. Blir ca 3 miljoner per år.
En del skatt i Thailand med man tar inte hela lönen där.
Ungefär samma pengar får man i Singapore och Sydkorea. I Kina verkade man få mycket mer, men jag har inga siffror på det.

De flesta verkar dock sakna Sydkorea mest
Singapore sänker väl snart sig själva med sina överpriser.
Kollade nu på familjerum när jag fyller år, 200.000 baht 3 nätter för standard jag vill ha på Sentosa familjerum/svit.
Löjligt dyrt, jag har vart i Singapore par gånger och inte värt det, är inget speciellt och att så rent är fel, som efter städbilarna kört runt i Göteborg.
Får samma lyx billigare på andra ställen och jag har varit på marina bay sands under pandemin så kan stryka det på listan.

Kollade nu på familjerum när jag fyller år, 200.000 baht 3 nätter för standard jag vill ha på Sentosa familjerum/svit.
Löjligt dyrt, jag har vart i Singapore par gånger och inte värt det, är inget speciellt och att så rent är fel, som efter städbilarna kört runt i Göteborg.
Får samma lyx billigare på andra ställen och jag har varit på marina bay sands under pandemin så kan stryka det på listan.

Allt är ju ok till en viss gräns.
Om man får något för pengarna så kan man betala lite extra. Om man inte får något för pengarna så är det bäst att ge fan.

Det är ju t.o.m roligare att amortera på ett lån än att pröjsa 200k för ett standardrum

Vill du leva lyxigt i en svit för en lagom peng så åk till Vietnam och Singapore är inget speciellt mer än en turistfälla.
Royal Wave Park utanför Hanoi eller någon av alla de andra vattenparkerna borde passa.

Vill du leva lyxigt i en svit för en lagom peng så åk till Vietnam och Singapore är inget speciellt mer än en turistfälla.
Royal Wave Park utanför Hanoi eller någon av alla de andra vattenparkerna borde passa.
Nu har vi ju 2 av dom största vattenparkerna i Asean i Pattaya "Ramayana" och "Columbia pictures water park" så åker inte direkt utomlands för vattenparker.
Var mer berg och dal baner jag var ute efter warner bros land etc på sentosa irland i Singapore.

Allt är ju ok till en viss gräns.
Om man får något för pengarna så kan man betala lite extra. Om man inte får något för pengarna så är det bäst att ge fan.

Det är ju t.o.m roligare att amortera på ett lån än att pröjsa 200k för ett standardrum
Så jag ser det med, för fått lite på kontot blir jag ju inte generös och börjar sprida runt mig ;)
Fast räknat på det nu och min pension borde vara mer än ok så dags sluta noja och ha lite sköj ;)

Så jag ser det med, för fått lite på kontot blir jag ju inte generös och börjar sprida runt mig ;)
Fast räknat på det nu och min pension borde vara mer än ok så dags sluta noja och ha lite sköj ;)

Absolut ska man ju ha skoj. Men 200k för ett standardrum, som man inte ens vill ha, är ju bara bortkastat.
Då är det ju vettigare att dra till BKK och shoppa upp stålarna

Absolut ska man ju ha skoj. Men 200k för ett standardrum, som man inte ens vill ha, är ju bara bortkastat.
Då är det ju vettigare att dra till BKK och shoppa upp stålarna
Ja dom rummen i Singapore kändes som standard familjerum men på 5 stjärnigt.
Dock var det ju familjerum jag sökte på som var så dyrt då jag inte vill knö in familjen på ett vanligt rum.
Och kollade inne i stan fanns det billigare med men jag kollade ju på Sentosa, kanske borde varit tydligare på det.

Nu har vi ju 2 av dom största vattenparkerna i Asean i Pattaya "Ramayana" och "Columbia pictures water park" så åker inte direkt utomlands för vattenparker.
Var mer berg och dal baner jag var ute efter warner bros land etc på sentosa irland i Singapore.
Berg och dalbanor finns gott om Vietnam och oftast tillsammans med vatten anläggningar fast ingen lär komma i närheten av de i Pattaya vad gäller storlek.

Stanna hemma.

Ja dom rummen i Singapore kändes som standard familjerum men på 5 stjärnigt.
Dock var det ju familjerum jag sökte på som var så dyrt då jag inte vill knö in familjen på ett vanligt rum.
Och kollade inne i stan fanns det billigare med men jag kollade ju på Sentosa, kanske borde varit tydligare på det.

Oavsett vilket så känns det vettigare med en shoppingtur till BKK om man inte har något specifikt mål i Singapore.

Berg och dalbanor finns gott om Vietnam och oftast tillsammans med vatten anläggningar fast ingen lär komma i närheten av de i Pattaya vad gäller storlek.

Stanna hemma.
Var sydost asiens största ett tag.
Sen har du Colombia pictures waterpark mer kompakt men stort utbud, rutchkanorna är som beg och dahl banor.
Inte upplevt liknande som dom 2 någon annsanstans.
Häftiga rides och välhållen miljö.

Blir nog colombia pictures vattenpark på Söndag, sonen gillar Ghost Buster och temat där.

Screenshot_20240404_085052_Chrome.jpg

Tillbaka
Topp