Intressant! Jag har konton på Handelsbanken också och låste 24 aug en summa på 3 månader på ett placeringskonto till ca 3.5% ränta. Jag har frågat Handelsbanken om jag kan öppna ett USD konto men svaret var att några sådant går ej öppna! Men detta var när jag frågade personen som man kommer till i första ledet innan man blir slussad vidare till någon annan förhoppningvis lite högre upp i hirarkin…Tror det får bli ett personligt besök nör jag kommit hem och påstår den jag pratar med att det inte går att öppna dollarkonto så tar jag och flyttar till t.ex. ett dollarkonto på Nordnet eller Avanza istället där jag redan har konton för USA dollar och Kanadensiska dollar. Det var smidigt att köpa aktier och ETF:er som måste handlas i dessa valutor via Nordnet och Avanza men har dock inga placeringar dör för tillfället.
Jag har blivit rätt försiktig då jag behöver tänka på att ha medel i framtiden för mig och min fru att leva på som pensionärer. Mitt arbetsliv har tagit slut och frugan jobbar inte och har aldrig behövt att jobba sedan vi träffades. Vi kan disponera vår tid att vara mycket i både Sverige och i Thailand

Själv är jag dock noga med att hålla mig under 180 dagar per kalenderår i Thailand.