Om ni vill bli rika

Samtidigt så kostar ett par Diesel 4000kr där och 1000kr här.
Inhemska varor var väldigt billiga i USA tidigare åtminstone.
Ja jag blev förvånad första gången köpte 3 Levis jeans av olika modeller en jacka och en tröja till samma pris som ett par Levis jeans om gått på butik i Sverige.
Och det beror väl på tullavgifter, momspålägg och fraktkostnader.
Så han har väl inte fel Trump, vi lägger på rejäl extrakostnad på amerikanska varor.
Såg även i butikerna att elektronik, tvspel etc var mycket billigare där.

Ja jag blev förvånad första gången köpte 3 Levis jeans av olika modeller en jacka och en tröja till samma pris som ett par Levis jeans om gått på butik i Sverige.
Och det beror väl på tullavgifter, momspålägg och fraktkostnader.
Så han har väl inte fel Trump, vi lägger på rejäl extrakostnad på amerikanska varor.
Såg även i butikerna att elektronik, tvspel etc var mycket billigare där.

Dels kan det vara för att vi har 25% moms.
Men ja, import var dyrt i USA. Det är lite som Thailand var tidigare.

Ja förr innan ISPS , var det alltid nån eller några skeppsnasare, juden i Baltimore nån i Philadelfia med jeans och arbetskläder. Dövstumma i Korea med tavlor dom målat. Japan pärlor och div souvenirer. Antwerpen nån nasare med blandning av alla skandinavisk språk. Jävla fina bög filmer, kocken på förra båten köpte, var hans standard fras. På däck i suez med all slags skit. Gamle Moses i Suez som vi sålde tomma oljefat och mässing skrot till. Vodka brudar i Finland vodka iutbyt mot tango på kojkanten . Coca cola brudar i Singapore cola mot ......Sedan generationer för mig Strumpe Lisa i Göteborg , Oslo baletten. Så för utom ett jävla runkande över världshaven har det varit ett storthandels utbyte utan handelskrig och tullar.

Inlägg 8208 du måste läsa lite före du kommer med dina
komentarer att du var en värsting det har inget med mitt
inlägg att göra har vi läst det förut även dina höga studier
Hur vore det om du själv läser lite innan du svarar och gör bort dig. Fritz villa ha en källa på att Sossarna redan hade trollkonton för 20 år sedan. De var vad jag presenterade.

1741781752855.webp

Ja e ingen expert som du så jag köper när jag har lite deg över. Har inte sålt guld ännu och vet inte om jag kommer göra det. Men lättare att ha värdet kvar .. man kan inte shoppa för guld
Varför ljuger du?
Du har tom skrivit på forumet hur du både sålt och pantsatt guld när ekonomin var dålig.
Sen nej jag är inte expert, kanske tom fel men köper inte guld nu men kan vara rätt, omöjligt att vara expert men kan ha tanke.

Ja e ingen expert som du så jag köper när jag har lite deg över. Har inte sålt guld ännu och vet inte om jag kommer göra det. Men lättare att ha värdet kvar .. man kan inte shoppa för guld

Guld som allt annat dippar ibland, är man långsiktig är det svårt att vara negativ till guld.
Jag/vi är nog klara med det, började köpa på 13k och köpte det sista på 36k/baht för ett år sedan.

/ SatanG

Guld som allt annat dippar ibland, är man långsiktig är det svårt att vara negativ till guld.
Jag/vi är nog klara med det, började köpa på 13k och köpte det sista på 36k/baht för ett år sedan.

/ SatanG
Jag köpte för runt 22k sålde för 31k.
Ok större vinst att hållt men var vinst.

Varför ljuger du?
Du har tom skrivit på forumet hur du både sålt och pantsatt guld när ekonomin var dålig.
Sen nej jag är inte expert, kanske tom fel men köper inte guld nu men kan vara rätt, omöjligt att vara expert men kan ha tanke.
Man säljer 5 st 1 baht för att köpa 5 baht ja

Och ja att panta är inte att sälja så vad ljuger jag om

/ SatanG
Jag var inte mycket för att spara som ny i Thailand men det kostade runt 8000 baht när jag kom hit om jag inte minns fel.

Jag var inte mycket för att spara som ny i Thailand men det kostade runt 8000 baht när jag kom hit om jag inte minns fel.

Är du mycket för att spara på senare tid?

Nä det är ett annat prisläge numera, har jag tyckt länge men det har inte verkat som alla tycker likadant.
Bra att du lägger undan lite "for a rainy day", för dom dagarna kommer nog ingen undan.
Men självklart måste man leva lite också.

/ SatanG

Nä det är ett annat prisläge numera, har jag tyckt länge men det har inte verkat som alla tycker likadant.
Bra att du lägger undan lite "for a rainy day", för dom dagarna kommer nog ingen undan.

/ SatanG
Själv spenderade jag lite av sparat förra året, köpte ett hus, bil i Sverige och levde på sparat i Thailand i 7 månader men nu har jag tänkt hålla resten i 10 år får se är ju bara en tanke.

/ SatanG
Jag funderar på vad som är så viktigt att jag skall offra min lediga tid till att jobba. Det är väl liv och hälsa isf. Framtida problem. Därav sparandet. Men istället för att betala av nån bil nu, för de är betalda köpte ja nya skor :)

Messenger_creation_84663BC0-947B-4E78-A19A-8E0DCD5E1AEC.webp

Tillbaka
Topp