Om ni vill bli rika

Vad vill du har sagt med det? När jag gick i skolan fanns inga sådana förmåner.
När jag gick i sexan var det våran klass som sålde mest lucianålar i hela Svergie och för det vann vi 1,000 kr och fröken tyckte klassen skulle åka till Gotland. Enda minnet från resan är att jag och tre andra grabbar smög ut på natten och råkade träffa fyra tjejer från klassen nere på stranden och vi fick till slut klämma dom på bröna men det gick just till laget runt och lika lång tid.;)

När jag gick i sexan var det våran klass som sålde mest lucianålar i hela Svergie och för det vann vi 1,000 kr och fröken tyckte klassen skulle åka till Gotland. Enda minnet från resan är att jag och tre andra grabbar smög ut på natten och råkade träffa fyra tjejer från klassen nere på stranden och vi fick till slut klämma dom på bröna men det gick just till laget runt och lika lång tid.;)
Har aldrig hört talas om lucianålar. Det måste vara ett lokalt påfund eller något skämt.

Har aldrig hört talas om lucianålar. Det måste vara ett lokalt påfund eller något skämt.
Screenshot_20250821_164735_Chrome.webp

Tack, ord är överfödiga men kanske bäst att tala om vem Lucia var, för länge länge sedan blev hon ett helgon och känd över hela världen ungeför som våran Sankta Greta. P.S. Dom vi sålde finns på den övre raden. Det ser ut som om dom på den undre raden såldes medans hon
ännu levde.

Senast ändrad:
Tack, ord är överfödiga men kanske bäst att tala om vem Lucia var, för länge länge sedan blev hon ett helgon och känd över hela världen ungeför som våran Sankta Greta. P.S. Dom vi sålde finns på den övre raden. Det ser ut som om dom på undre raden såldes medans hon levde.
Nu firas Lucia nästan bara i protestantiska Sverige och hon är i stort sett bortglömd för övriga världen.

Inte ens i katolska kyrkan i Filippinerna är hon känd fast hon är ett romerskt katolskt helgon.

;);)
Nu firas Lucia nästan bara i protestantiska Sverige och hon är i stort sett bortglömd för övriga världen.

Inte ens i katolska kyrkan i Filippinerna är hon känd fast hon är ett romerskt katolskt helgon.
Vet inte vad vårat helgon har för religion men den har spridits med rent av bibliska mått.

;);)

Vet inte vad vårat helgon har för religion men den har spridits med rent av bibliska mått.
Vet inte vad du menar med bibliska mått.
Finns Lucia ens med i Bibeln?
Hon ska enligt historien vara född år 280 i vår tideräkning.

Hon blev helgon i den romersk katolska kyrkans del inom kristendomen och uppmärksammades i Sverige först på slutet av 1800 talet.
Vår protestantiska kyrka uppstod först på mitten av 1500 talet

Senast ändrad:
Vet inte vad du menar med bibliska mått.
Finns Lucia ens med i Bibeln?
Hon ska enligt historien vara född år 280 i vår tideräkning.

Hon blev helgon i den romersk katolska kyrkans del inom kristendomen och uppmärksammades i Sverige först på slutet av 1800 talet.
Efter en stunds funderande varifrån jag fått det kom jag fram till att jag kan inte minnas varifrån, det jag kommer ihåg var att seriefiguren Bamses lidande hade rent av tagit Machiavelliska mått och innebörden var att hans lidandehade var oproptionligt stort. I min tolkning får bibeln stå för spridningen.

Efter en stunds funderande varifrån jag fått det kom jag fram till att jag kan inte minnas varifrån, det jag kommer ihåg var att seriefiguren Bamses lidande hade rent av tagit Machiavelliska mått och innebörden var att hans lidandehade var oproptionligt stort. I min tolkning får bibeln stå för spridningen.

Är i huvudsak i Sverige och dom svensktalande delarna i Finland man firar Lucia sen var det också någon plats i Italien är annars ingen stor internationell högtid.

Sicilien. I Syracusa där Sankta Lucia härstammar från ursprungligen.

Tillbaka
Topp