Överlevnadstips.

Grundat på vad , ditt eget tyckande är inte fakta Mackes;) , jag vet inte heller , utan kollar på olika studier , men kan kan inte veta utan kunskap i ämnet .Smör är ju ok ,, smakar bra gör det också .. :thumbsup:

Mycket grundar jag på tillverkaren Unilevers oetiska affärsmetoder, men även de faktum att de utnyttjar den numera förkastade teorin att höga kolesterolhalter i blodet på friska människor skulle vara farligt. Det finns inga som helst vetenskapliga belägg för den teorin och Unilever har följaktligen blivit förbjudna av EU att använda påståendet att Becel skulle förbättra hjärthälsan. Däremot ökar höga kolesterolvärden enligt forskningsresultat risken för infarkt eller stroke på en person som redan har problem med högt blodtryck och kärlförträngningar eller inflammationer.

När det gäller affärsmetoder är man mycket aggressiv och håller t ex gratis "utbildning" av journalister i Unilevers (förlegade) syn på fettdebatten och i Becels förträfflighet. Man har dessutom köpt hela ICA-kurirens bilaga om hjärthälsan inklusive redaktionellt material och pumpar där ut samma budskap. Man driver också en skrämselkampanj mot fett i TV via sin egen reklam. Allt utan vetenskaplig grund. Allt bygger på Ancel Keys gamla rapporter om fett från 50-talet som visat sig vara förfalskade.

Becel pro-aktiv innehåller följande:
Vatten, vegetabiliskt fett, växtsterolestrar (12,5%), kärnmjölk, maltodextrin, salt (0,8%), förtjockningsmedel (E401), emulgeringsmedel (E471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A och D-vitaminer. De andra margarinerna ser i stort sett likadana ut.

Vegetabiliskt fett framställs via en industriprocess, man värmer upp produkterna i flera hundra grader under högt tryck, d v s ingen naturlig utvinning eller pressning. I många fall anger man inte växtsorten men det är vanligt att man använder palmolja som är billig när den massframställs på stora ytor där det tidigare varit regnskog.

Smör innehåller inga tillsatser utan är en ren naturprodukt som görs på samma sätt som det gjort i hundratals år, det som tillkommit är att den hettas upp (pastöriseras) och töms på syre för att öka hållbarheten.

Grannens katt, åt falukorv och gick sedan till sjön och drack saltvatten, han dog dagen efter
Förgiftad åt hundar och katter kanske ,mycket vanligt sätt att åtgärda problemvmed katt och hund i Thailand , för djävligt plågsamt och ett grymt vidrigt djurplågeri , skulle slå en pungsnara på den /dessa om jag visste vilka det var ,, händer ofta uppe i Byarna ,, bättre då avliva humant ...

När det gäller affärsmetoder är man mycket aggressiv och håller t ex gratis "utbildning" av journalister i Unilevers (förlegade) syn på fettdebatten och i Becels förträfflighet. Man har dessutom köpt hela ICA-kurirens bilaga om hjärthälsan inklusive redaktionellt material och pumpar där ut samma budskap. Man driver också en skrämselkampanj mot fett i TV via sin egen reklam. Allt utan vetenskaplig grund. Allt bygger på Ancel Keys gamla rapporter om fett från 50-talet som visat sig vara förfalskade.
Becel pro-aktiv innehåller följande:
Vatten, vegetabiliskt fett, växtsterolestrar (12,5%), kärnmjölk, maltodextrin, salt (0,8%), förtjockningsmedel (E401), emulgeringsmedel (E471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A och D-vitaminer. De andra margarinerna ser i stort sett likadana ut.

Med andra ord helt naturligt 55555 :)

Jag fotade baksidan på ett Becel paket idag. Hade inget synservo (glasögon) med mig så jag slant lite på innehållet

Foto 2017-10-30 12 09 20.webp

Foto 2017-10-30 12 09 24.webp

Jag ser ju faktiskt inget livsfarligt i detta ,självklart är smör en mer naturlig produkt . När Flora kom så var det även då Unilevel , Flora framställdes bla.på margarinfabriken Gåshaga Lidingö (Stockholm) , jag körde truck där ett par omgångar samt slambil ,Rätt så grisigt tyckte jag det var med en del sojalecitin som användes ,luktade fn minns jag ...:) men Flora smakar helt ok , och har godkänts år efter år , kanske skulle man låta Livsmedelsverket gå en kurs hos Kurant så de vet vad som skall godkännas och inte :thumbsup:

Jag ser ju faktiskt inget livsfarligt i detta ,självklart är smör en mer naturlig produkt . När Flora kom så var det även då Unilevel , Flora framställdes bla.på margarinfabriken Gåshaga Lidingö (Stockholm) , jag körde truck där ett par omgångar samt slambil ,Rätt så grisigt tyckte jag det var med en del sojalecitin som användes ,luktade fn minns jag ...:) men Flora smakar helt ok , och har godkänts år efter år , kanske skulle man låta Livsmedelsverket gå en kurs hos Kurant så de vet vad som skall godkännas och inte :thumbsup:

Ja det är nog många som skulle behöva gå en kurs inom livsmedel av experterna. Att hitta en utbildning som inte är sponsrad av t.ex Unilever är värre. Enligt mig är Flora samme skit som Becel. Jo har "godkänts" år efter år men av vem? Alltså det kommersiella när det gäller våra livsmedel är en maktfaktor. Sälj oss skit och tjäna storkovan. När vi blir sjuka tjänar medicinbolagen också pengar. Allt handlar om pengar inte om människor. Thats the way it is.

"självklart är smör en mer naturlig produkt" snarare en helt naturlig produkt. Man kan ju också säga att arsenik och bly är ofarligt då dom är helt naturliga :)

Äter inte smör överhuvudtaget, på mackan helt onödigt om du frågar mig, räcker med pålägg.

Vanligt smör kan knappasr vara farligt för hälsan , kroppen måste ha fett och den måste ha protein ,, detta finns naturligt i mjölk , smör och ost , till och med det bästa proteinen , får vi sen en del B12, fibrer av bönor mm och andra vitaminer så funkar kroppen helt ok .....
Slutligen .Kan man äta kycklingen i Thailand , då kan man gott äta både Becerel och Flora :thumbsup:

kanske skulle man låta Livsmedelsverket gå en kurs hos Kurant så de vet vad som skall godkännas och inte
En ickefråga då jag varken använder smör eller margariner sen snart tio år tillbaka, det går lika bra med en skinkskiva direkt på mackan.
Personligen tycker jag att både smör och margarin skulle förbjudas helt, det gör bara folk senila, åderförkalkade och förkortar livslängden. :):)

Margarinets enda funktion på mackan, är väl att limma fast osten?. Fast Kurant förväxlar smör och margarin, det är två fullständigt olika fetter....

En ickefråga då jag varken använder smör eller margariner sen snart tio år tillbaka, det går lika bra med en skinkskiva direkt på mackan.
Personligen tycker jag att både smör och margarin skulle förbjudas helt, det gör bara folk senila, åderförkalkade och förkortar livslängden. :):)

Just detta att fett skulle vara farligt är en myt som spreds under andra halvan av 1900-talet av bland annat forskaren Ancel Keys med en fejkad forskningsrapport som jag nämnde tidigare. När folk slutar med fett måste det ersättas med något annat för att man inte skall gå hungrig. Där har industrin snabbt varit framme och kompletterat med kolhydrater (socker), något vi kan se resultatet av idag i väst med enorma fetmaepidemier, kärlsjukdomar och diabetes som inte finns i länder som äter naturlig kost och fett, t ex Thailändska landsbygden om man undantar KFC och Coca cola som skapar en del feta barn även hos rika Thailändska familjer.

När man väl fått ögonen på detta är det hur tydligt som helst och man ser mönstret tydligt.

Här är lite mer läsning om vegetabiliska fetter.

Senast ändrad:
Äter man en balanserad kost med kött, fisk och kyckling som ingredienser så får man tillräckligt med fett i sig.
Finns inget behov att tillsätta mer fett oavsett sort.
Det ger bara biverkningar men är ju gott ;)

Just detta att fett skulle vara farligt är en myt som spreds under andra halvan av 1900-talet av bland annat forskaren Ancel Keys med en fejkad forskningsrapport som jag nämnde tidigare. När folk slutar med fett måste det ersättas med något annat för att man inte skall gå hungrig. Där har industrin snabbt varit framme och kompletterat med kolhydrater (socker), något vi kan se resultatet av idag i väst med enorma fetmaepidemier, kärlsjukdomar och diabetes som inte finns i länder som äter naturlig kost och fett, t ex Thailändska landsbygden om man undantar KFC och Coca cola som skapar en del feta barn även hos rika Thailändska familjer.

När man väl fått ögonen på detta är det hur tydligt som helst och man ser mönstret tydligt.

Här är lite mer läsning om vegetabiliska fetter.

Vet inte om din by är unik eller om dom jag vart i är det.
Äts ju chips och andra skitprodukter i ett och dricks cola och andra drycker när man får tag på.
Är ju minst lika feta i byarna om inte fetare.
Problemet i byarna är att dom är så dåligt upplysta gällande det negativa med dessa produkter så dom slänger ju i sig en chipspåse som mellanmål.
Såg ju bara här hemma när svärmor va på besök i början om ungen var lite hungrig mellan målen så skulle hon gå och köpa en chipspåse till han och dom satt och käkade chips och andra skräprodukter vid läggdags.
Nu ger dom inte sonen det längre för jag sa till men dom äter fortsatt sån skit nästan dagligen, dom ser det bara som extra föda.
Var likadant i byn jag bodde, antingen va man fet eller undernärd.

Samma här i byn, jag har ju besökt den varje år i femton år och man ser verkligen skillnaden. Nu finns det cola och chips överallt och ungarna blir allt fetare.

Då är nog min by unik! Här är våra tonåringar som är rätt representativa i byn och de äter en hel del fett.

4728420a46568cdc0a42e0e3962bb70c.jpg

Tillbaka
Topp