Pappa + 2 tonårssöner var ska vi bo och vad ska vi göra

brt666

Forumräv
Så här är det...
Tyvärr får jag träffa mina 2 söner på 12 och 15 år alltför sällan pga deras elaka mamma.

Jag brukar dock få ha dem 2 veckor på sommarlovet.
Tidigare har vi dragit iväg med min gamla 4-hjulsdrivna Chevrolet suburban med tält på taket till olika europeiska destinationer med tillhörande haverier i ödemarken och vredesutbrott från mig.

Nu har jag dock lyckats få med dem till Thailand i 2 veckor och vill få till detta så bra som möjligt.
Jag har bokat resa med Qatar och anländer till Suvarnabhumi flygplats 17/7 och åker hem till Svedala 31/7.

Jag har velat och velat vart vi ska åka någonstans, först fick jag tips från en bekant att åka till Bangsaen, sen sa en annan att jag skulle åka till Hua Hin och själv har jag bara varit en vecka i Bangkok tidigare.

Vi vill inte främst sola och bada, vi vill göra kul saker, och med kul menar jag inte lättfotade damer och sprit utan snarare lagom andrenalinfyllda saker som terrängkörning, åka snabbgående motorbåtar, vattenland etc. jag tycker även det vore kul att stressa ungarna med thailändskt kaos på en marknad och äta lite skorpioner och dylikt.

Det vore även kul att dra iväg någon dag eller två till någon paradisö.

Jag vill bo någonstans där jag har tillgång till AC på natten och en fräsch pool att doppa mig i ibland och en färgglad drink att dricka på kvällen men lyxhotell är inte min grej, helst vill jag hyra en lägenhet eller ett hus.

Är Pattaya rätt för oss eller finns det bättre ställen?

Med vänlig hälsning
Jocke

I Juli tror jag nog Pattaya är det bästa valet..??
Jag och familjen var i Hua Hin en gång i Juli och det var ganska dött...
(Men vi gillade det ändå) :nod::nod:

Pattaya så är det ju stadsliv och inga paradisstränder i själva Pattaya.
Men terrängkörning och Thailands största vattenland som öppnade för 1 år sen har du.
Ö med bra stränder så blir det närmsta Koh Samet och några nätter/dagar där med snorkling och sol/bad, jet ski, falskärmsflygning efter båt och fisketur kanske.
Har ju Koh Larn med strax utanför Pattaya men där är det mer dagstur som gäller, kan också ta en tur till skjutbanan.

Lyxhotell med häftigt vattenland kanske är barnens grej ;)
http://www.centarahotelsresorts.com/centaragrand/cmbr/
Hotell med stort vattenland vid Wong Amat beach, Lite avsidas men nära till centrala Pattaya.

http://www.atvtourspattaya.com lite terängkörning.
20161231_140130.jpg

https://www.ramayanawaterpark.com stort vattenland.

https://www.cartoonnetworkamazone.com ett till stort vattenland.

https://www.actionparkpattaya.com/gallery

Har många Go Carts banor i pattaya.
16602206_1893720877538154_8894538624156511849_o.jpg

http://www.kohsamet.se 4-5 dagar på Koh Samet, snorkling, jetski, falskärmsflygning efter båt, speed boat mellan öarna etc.
Foto från Koh Samet.
20170213_164213.jpg

Sen finns det ju massor att göra och se i Bangkok.
4 dagar Pattaya, 4 dagar Koh Samet, 4 dagar Bangkok, är inte så långt imellan.
Till Pattaya tar det ca. 1 timma från Bangkoks flygplats, färjeläget till Koh Samet 1 timma från Pattaya.

Fast Bangsaen kan jag avråda, din barn kommer vara så uttråkade finns inget för barn där att göra på en 2 veckors semester, enda badstranden sonen inte får bada vid.

Lysande tips! tackar så jättemycket! är det bäst att boka hotell/aktiviteter i förväg eller är det lätt att få tag på?

Håller med Jonas och skulle ni få tid över finns möjlighet att flyga upp till Chiang mai. Med möjlighet till tracking. Chiang mai räcker med tre dagar för att hinna med det som behövs.

Åk
Så här är det...
Tyvärr får jag träffa mina 2 söner på 12 och 15 år alltför sällan pga deras elaka mamma.

Jag brukar dock få ha dem 2 veckor på sommarlovet.
Tidigare har vi dragit iväg med min gamla 4-hjulsdrivna Chevrolet suburban med tält på taket till olika europeiska destinationer med tillhörande haverier i ödemarken och vredesutbrott från mig.

Nu har jag dock lyckats få med dem till Thailand i 2 veckor och vill få till detta så bra som möjligt.
Jag har bokat resa med Qatar och anländer till Suvarnabhumi flygplats 17/7 och åker hem till Svedala 31/7.

Jag har velat och velat vart vi ska åka någonstans, först fick jag tips från en bekant att åka till Bangsaen, sen sa en annan att jag skulle åka till Hua Hin och själv har jag bara varit en vecka i Bangkok tidigare.

Vi vill inte främst sola och bada, vi vill göra kul saker, och med kul menar jag inte lättfotade damer och sprit utan snarare lagom andrenalinfyllda saker som terrängkörning, åka snabbgående motorbåtar, vattenland etc. jag tycker även det vore kul att stressa ungarna med thailändskt kaos på en marknad och äta lite skorpioner och dylikt.

Det vore även kul att dra iväg någon dag eller två till någon paradisö.

Jag vill bo någonstans där jag har tillgång till AC på natten och en fräsch pool att doppa mig i ibland och en färgglad drink att dricka på kvällen men lyxhotell är inte min grej, helst vill jag hyra en lägenhet eller ett hus.

Är Pattaya rätt för oss eller finns det bättre ställen?

Med vänlig hälsning
Jocke
Åk till koh Chang. Mycket bra ställe

I Pattaya finns mat överallt ... ät bara inte på turistställen, utan mer på bakgator ... där är bästa maten ... Många här som har tips.

Jag hade inte lagt alla dagar på ett ställe och bara vart tex i Pattaya.
Om ni tex. reser som jag rekomenderade så hade jag fokuserat på att utforska Thaimat och marknader i Bangkok.
Pattaya är la det mest bara att äta det som faller en in, har inget speciellt matområde.
Pattaya centrala delar är en turiststad, det är en stad och vissa delar så kommer den stora majoriteten vara utlänningar.
Mat finns att hitta vilken som helst men Thai kultur etc. får du inte sett mycket av nere i centrala turistdelarna.
Så fokusera mer på sånt isåfall om ni tar några dagar i Bangkok.
Sen äventyr och badland i Pattaya och åker ni till Koh Sameth, snorkling, jetski, fallskärmsflygning och island jumping där.

Koh Chang som någon nämde är ju fint men inte direkt kul om man vill åka jetski, speed boats, fallskärm etc. för det fanns ju inte iallafall vid white sand och lonely beach när jag var där.

Jag kommer sannolikt att göra som Jonas rekommenderade. Tänkte mjuka upp sniglarna först med 4-5 dagar Pattaya sedan slappa i 4-5 dagar på Koh Samet och avsluta med totalt kaos i Bangkok kvarvarande dagar eftersom flyget går rätt tidigt (09:20).
Något tips på hotell på Koh Samet?

Jonas har väl bäst koll på Samet och hotell.
Jag är själv inget stort fan av Bangkok men måste säga att jag tyckte att det stora templet Grand Palace var väldigt sevärt, sen brukar jag alltid fylla upp resväskan på MBK, spec basarerna på 5 vån tror jag det är, massor av billiga kläder och man slipper stå ute i värmen och prova. Ex snygga jeans för 500 baht inkl att dom lägger upp dom.
Tror att ni kommer få riktigt kul, mycket bättre än att sitta fast 14 dagar på ett och samma hotell som många gör.
Glöm inte myggspray på Kho Samet bara..

Vi var där för några veckor sedan och bodde på Saikaew Boutique hotell. Direkt på stranden och nära till allt. 2500B per natt. Inga myggbett och vi åt på uteserveringar på stranden varje kväll

Sista har vi bott på Tonsak resort också på saikaew, bungalows på stranden, ta en bungalow så nära på stranden som möjligt, nere på stranden finns ju inget direkt med mygg men kommer man in bland lite träd så kan det vara rätt mycket mygg.
Sist bodde vi i bungalows längst från stranden på resorten där var det en del mygg när solen gick ner.

Nere på själva stranden har jag nog inte fått ett myggbett på den stranden men finns lite myggvänligare stränder också ;)

Eftersom du har tonnåringar med dig tror jag white sand beach blir bäst, saikaew.

http://www.tonsak.com

Tillbaka
Topp