Pensionen i Norge

Jag måste fråga, ser du pension som nått "alla har rätt till"? Eller som nåt antingen man själv, eller man genom avgifter till samhället sparar ihop till?

Ibland är det svårt att förstå om du pratar om "medborgarlön" eller pension. Klargör gärna.

Och det är mkt man inte behöver hjälp av AI för att förstå, men det brukar ju inte hindra dig.
Hej

Ja jag anser självklart att alla åldringar i något så när utvecklade länder åtminstone ska ha rätt till en pension som som räcker till mat och tak över huvudet.

Mvh isan lover

Hej

Ja jag anser självklart att alla åldringar i något så när utvecklade länder åtminstone ska ha rätt till en pension som som räcker till mat och tak över huvudet.

Mvh isan lover
Anser du att dom ska ha rätt till pension även om dom inte velat ha bidragit till någon som helst skatt till samhället när dom har kunnat bidragit i minst 40 år?

Hej

Mvh isan lover
Anser du också att tex jag som har jobbat i tex 40 år ska få min pension halverad pga grannen tex inte har velat jobba i 40 år för han ska ha samma pension som mig?
Jag jobbar i 40 år och betalar skatt, grannen jobbar inte men göder ett bidrag som jag är med och betalar i 40 år. Efter det går vi i pension och får likvärdig pension, tycker du det är rättvist?

Anser du också att tex jag som har jobbat i tex 40 år ska få min pension halverad pga grannen tex inte har velat jobba i 40 år för han ska ha samma pension som mig?
Jag jobbar i 40 år och betalar skatt, grannen jobbar inte men göder ett bidrag som jag är med och betalar i 40 år. Efter det går vi i pension och får likvärdig pension, tycker du det är rättvist?
Hej

Alla jag känner får mer i pension om dom har arbetat än den som inte har arbetat.

Vi har ju avskaffat ättestupan och fattighusen så nu är tanken att alla ska kunna ha det lite drägligare än det var att bli gammal som fattig förr.

Mvh isan lover

Hej

Alla jag känner får mer i pension om dom har arbetat än den som inte har arbetat.

Vi har ju avskaffat ättestupan och fattighusen så nu är tanken att alla ska kunna ha det lite drägligare än det var att bli gammal som fattig förr.

Mvh isan lover
Ok. Så alla du känner får några tusen mer i månaden som har jobbat mot dom du känner som inte har jobbat i Sverige men får pension.

Här kastas det sten i glashus minsann! Kolla in mitt första inlägg #16 var det gnäll? Vad har du bidragit med i tråden förutom gnäll, jag bara frågar?
Fråga på du.
Kollar du ovan så har det varit en diskussion där bla jag deltagit, och många andra.
Det var trevligt tills du började gapa om att det var politik. Tråkigt att du alltid ska leka forumpolis.
Gillar du inte vissa inlägg är det väl bara att hoppa över.
Du känns rätt bitter numera. Tråkigt.

Ok. Så alla du känner får några tusen mer i månaden som har jobbat mot dom du känner som inte har jobbat i Sverige men får pension.
Hej

Maxbeloppet i garantipension för dom som inte har arbetat eller bara levt på bidrag är cirka 12 000 kronor i månaden före skatt, dom som har arbetat har flera tusen eller t.o.m tiotals tusen kr mer i pension.

Mvh isan lover

Hej

Maxbeloppet i garantipension för dom som inte har arbetat eller bara levt på bidrag är cirka 12 000 kronor i månaden före skatt, dom som har arbetat har flera tusen eller t.o.m tiotals tusen kr mer i pension.

Mvh isan lover
Tycker du att det är fel? Skall det inte finnas ett ordentligt anständighetsavstånd mellan arbetssamma och dito skygga? Tycker du inte att arbete skall löna sig?

Tycker du att det är fel? Skall det inte finnas ett ordentligt anständighetsavstånd mellan arbetssamma och dito skygga? Tycker du inte att arbete skall löna sig?
Hej

Enligt mig finns det redan ett respektavstånd, det största problemet är väl att vi i Sverige har lägre pensioner än i grannländerna och att dom inte är indexreglerade.

Mvh isan lover

Nu får du nog läsa på lite mer om hur pensionssystemet fungerar.

Hej

Mvh isan lover
Nja, du får.nog göra jämförelsen lite bättre.

Det är.imte.mycket till "respektavstånd" när.grundskyddet ger mer än medianpensionen.

"Medianpensionen för personer som är 65 år och äldre beräknas till 17 296 kronor efter skatt 2026. Då räknas både allmän pension och tjänstepension in.

Fullt grundskydd ligger på 17 776 kronor netto. Det är 480 kronor mer i månaden, enligt Expressens genomgång.

Efter 45 år på jobbet: 480 kronor lägre pension än garantipensionen

Tillbaka
Topp