Var bäst att bo ? Thailand/Sverige/Norge (bäst att föda och bo med barn idag)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tänkte jag ju mest på han som la första inlägget och vad jag såg och förstod jag det som at,t han pratade om att jobba i Norge 6 månader men var dom skulle ha huvudboendet och barnet skulle utbildas.

Sen bidragsdel men de tycker jag mest inte man skall gå efter, tycker man skall hålla sig från bidragsberoende om möjligt.
Själv aldrig tagit ett bidrag utan studiebidraget, men var ju inget direkt val.
Såna som har som mål att utnyttja systemet ger jag inte mycket för.

Och var utifrån barnets framtid jag tänkte, men vet jag inte riktigt vad ditt arbete är.
Men vad jag förstår så är ju du ingengjör och inriktad på sjöfartsindustrin.
Så du kan nog ha alla möjligheter att få dig ett välbetalt jobb i området.
Vad jag förstått så är det väl stora planer på utveckling av hamn mellan Thailand och ett grannland.
Inom den branchen är väl nästan större möjligheter en andra att komma in för en utlänning, hamnar och det som rör sjöfart brukar ju vara väldigt brett internationellt.
Men för vanligt arbetande farang ser jag ingen större möjlighet.
Men om man ser på hans som startat tråden verkar han inte vara en vanligt arbetande farang med 5 dagar i veckan och 5 veckors semester.

Hej Jonas

Det är inte bidrag jag är ute efter, bara ha det som jämnförelse mellan de olika länderna Norge (job), Sverige (adress), Thailand (vila och där hoppas jag att mina uträkningar så småningom bestämmer att vi ska bo)

Nej fy f-n 7-16 må-fred, ska jag till jobbet så kan jag lika väl vara där några månader.....

Vad man tjänar tror jag beror lite på var man bor i landet (Sverige).
Större städer ger mer i lön men kanske också mer utgifter.

Hur många av er som tjänar bra här har kunnat betala av era lån? Jag menar huslån, billån mm.
Hur mycket amorterar ni i månaden?

Bor i en byhåla så för 1,5 mille får man en mycket fin kåk där jag bor.
Har endast ett villalån, amorterar 9k i månaden, målet är att vara skuldfri om 7-8 år.

Det va ganska deprimerande läsning där på den bloggen... Tycker lite synd om dig...

Hmmm, lätt fånget , lätt förgånget eller kanske stor i orden (käften) men liten på jorden :rolleyes:

Jo man kan lätt trilla av pinn , så kanske bättre att vara lite ödmjuk ibland ........ men efter regn kommer sol
Babbooo..............................;)

Hmmm, lätt fånget , lätt förgånget eller kanske stor i orden (käften) men liten på jorden :rolleyes:

Jo man kan lätt trilla av pinn , så kanske bättre att vara lite ödmjuk ibland ........ men efter regn kommer sol
Babbooo..............................;)

Vet inte riktigt vad du snackar om, men som vanligt är det väl inget positivt?.

I mitt blogginlägg så förklarar jag att det eventuellt skall flyttas om bland personal, detta är inget nytt utan pågått en längre tid. Detta mest pga att det är dåliga tider inom sektorn jag jobbar inom, många (har tyvärr) fått sparken och fler kan det bli. Jag är ingen som blir berörd av detta. Det som kommer att beröra mig på ett eller annat vis är att ett av de stora projekten min firma har haft är slut nu. Detta innebär att de som jobbat där måste placeras ut på nya projekt. Jag som tex har 2 fagbrev går ju enklare att placera om än de som har 1 eller inget. Så nu finns det folk från projektet som tar slut som har jobbat som platschefer, målarförmän, dessa går ju inte att placera om till tex ställningsförmän eller isolationsförmän osv.. mig däremot kan man flytta runt på alla möjliga platser (och är väl det som är det som är bra med mig enligt mina chefer). Periodvis kommer vi ha för "många" projekt och då jag tex sitta som platschef. Andra perioder så kommer vi ha "lagom" med projekt och då kan jag gå som kombo som tex platschef/ställningsförman, platschef/målarförman eller ställningsförman/målarförman.
När vi har för "lite" projekt så kan jag gå som målarförman, ställningsförman men även inom habitatbygge och asbestsanering och i "värsta" fall som operatör :)
Det viktigaste för mig är att jag behåller den lön jag har och det gör jag så länge det inte skulle bli för långa tider (om jag tex skulle bli operatör i årsvis så tror jag inte de vill betala den lönen jag har idag).

Men riktigt att ömsom har vi regn o ömsom sol.. en del av livet :)
Men skulle känna mig ganska ynklig om jag skulle sitta här och klaga när flera av mina kolleger blivit av med sina jobb.

Det va ganska deprimerande läsning där på den bloggen... Tycker lite synd om dig...

Jag menar inte det, att det e synd om dig pga att du kanske tjänar mindre, jag menar: du tycker det skall bli skönt att ungarna skall börja skola så du kan köpa aktier för pengarna istället, detta gör mig deprimerad... att inte ha något liv, inte för att thailand e det enda roliga man kan göra i livet... ingenting i bloggen verkar innehålla sånt som jag tycker ett innehållsrikt liv bör innehålla. Inget illa menat med detta, bara en reflektion

Jag menar inte det, att det e synd om dig pga att du kanske tjänar mindre, jag menar: du tycker det skall bli skönt att ungarna skall börja skola så du kan köpa aktier för pengarna istället, detta gör mig deprimerad... att inte ha något liv, inte för att thailand e det enda roliga man kan göra i livet... ingenting i bloggen verkar innehålla sånt som jag tycker ett innehållsrikt liv bör innehålla. Inget illa menat med detta, bara en reflektion

Vet inte vad du får allt ifrån?
Mina barn är allt för mig och jag är med dem dygnet runt när jag inte jobbar, att du sedan tolkar att jag skall tycka att det blir skönt att ungarna börjar skola så jag kan köpa aktier för pengarna måste nog vara dina egna hjärnspöken.. eller är kanske det gamla ordspråket att som man känner sig själv känner man andra.. för det är väl du som drar till Thailand med jämna mellanrum och lämnar ditt barn kvar eller?

Vet inte varför du tycker att jag inte har något liv? Vad vet du om mitt liv?
Bloggen handlar inte om mitt liv, utan handlar om mitt liv som nordsjöarbetare och vad jag investerar i.

Mina intressen (förutom aktier/investeringar och familj) är att skriva och spela in musik, trädgård och akvariefiskodling. Hade jag velat blogga om detta så hade gjort detta i bloggar som handlar om just sådant, men känner inte för att blogga om detta (inte just nu i alla fall.

Samtidigt har du naturligtvis helt rätt till att tycka att jag inte har ett liv (eller ett dåligt sådant).. men kan garantera dig att jag är nöjd med mitt liv och utan att veta allt om ditt liv så kan jag genom det jag läst här GARANTERA att jag inte vill byta med dig.

Och JA Thailand är långt ifrån allt.. men några månaders besök har det blivit varje år nu i flera år men när mina grabbar börjar skolan så lär det inte bli så många besök där för en tid framöver.. men tror nog att Thailand finns kvar i framtiden oxå..

Jag gillar Phuket på något sätt.
Ganska lugnt tempo där tycker jag, samtidigt som det är rätt fin natur.

Min kusin bor där och har sina barn på skola där, British International School tror jag det är.

Jodå, man kan bo mitt ute på vischan men ha 15 min bilväg till innestan, beachen eller partajstället Patong, passar mig perfekt :)

Var svenskskolan i Kamala jag tänkte på, 15 min bilväg från mig ca.

Mina barn är allt för mig och jag är med dem dygnet runt när jag inte jobbar, att du sedan tolkar att jag skall tycka att det blir skönt att ungarna börjar skola så jag kan köpa aktier för pengarna måste nog vara dina egna hjärnspöken.. eller är kanske det gamla ordspråket att som man känner sig själv känner man andra.. för det är väl du som drar till Thailand med jämna mellanrum och lämnar ditt barn kvar eller?

Och JA Thailand är långt ifrån allt.. men några månaders besök har det blivit varje år nu i flera år men när mina grabbar börjar skolan så lär det inte bli så många besök där för en tid framöver.. men tror nog att Thailand finns kvar i framtiden oxå..

Jag har delad vårdnad om min son, därför måste jag lämna honom till sin mor ibland.

Ok, eftersom du tror att jag fantiserade ihop detta om att spara pengar på biljetter till Thailand så klistrar jag in ett inlägg från din egen blogg, jag kanske tolkade det fel... ;)

Phuket i Mars-April
Blir inte Phuketresa denna gång, beställt biljett från 12 Mars till 23 April för familjen, jag åker hem 3 April för att åka på jobb. Ca 22 000:- kostade biljetterna för oss fyra. Så blir bara tre och en halv vecka där nere denna gång men blir säkert bra, har ju numera ett stort hus i Sverige så finns alltid att göra hemma.

I och med att grabbarna börjar skolan snart så får man kanske lägga ner Phuketresorna de närmsta 15 åren, coolt om jag fortsätter lägga 22 000:- om året i utdelningsaktier och återinvestera utdelningarna, med 5% utdelning så blir det 492 250:- på 15 år.. imponerande faktiskt :)

Samtidigt har du naturligtvis helt rätt till att tycka att jag inte har ett liv (eller ett dåligt sådant).. men kan garantera dig att jag är nöjd med mitt liv och utan att veta allt om ditt liv så kan jag genom det jag läst här GARANTERA att jag inte vill byta med dig.

Klart du inte vill byta med mig, jag har fasta utgifter varje månad som är mer än vad du tjänar... det hade ju inte funkat alls...

Jag har delad vårdnad om min son, därför måste jag lämna honom till sin mor ibland.

Ok, eftersom du tror att jag fantiserade ihop detta om att spara pengar på biljetter till Thailand så klistrar jag in ett inlägg från din egen blogg, jag kanske tolkade det fel... ;)

Phuket i Mars-April
Blir inte Phuketresa denna gång, beställt biljett från 12 Mars till 23 April för familjen, jag åker hem 3 April för att åka på jobb. Ca 22 000:- kostade biljetterna för oss fyra. Så blir bara tre och en halv vecka där nere denna gång men blir säkert bra, har ju numera ett stort hus i Sverige så finns alltid att göra hemma.

I och med att grabbarna börjar skolan snart så får man kanske lägga ner Phuketresorna de närmsta 15 åren, coolt om jag fortsätter lägga 22 000:- om året i utdelningsaktier och återinvestera utdelningarna, med 5% utdelning så blir det 492 250:- på 15 år.. imponerande faktiskt :)

Jaha som om man "sparar" 22k om året på att inte åka till Thailand och INTE spenderar detta på något annat så har man ett skitliv. Jag tjänar mer än jag behöver och väljer att lägga det som jag går plus på amortera och köpa aktier. Har ingen aning vad jag skulle spendera överskottet på, har det mesta men för många så bränner tydligen pengarna i fickan och skall brännas till varje pris.

Men om jag nu lyckas bli skuldfri om 7-8 år och ha en mille på kontot samtidigt som jag levt gott så får jag väl ta smällen då, blir säkert ett helvete, och dör jag en månad senare så får väl mina ungar ärva eländet.

Det var ju ett jävla tjatande om pengar, i min krets talar vi aldrig om det . Men så är det när det är gammla pengar,det har alltid funnits där och är inget som vi behöver diskutera.

Klart du inte vill byta med mig, jag har fasta utgifter varje månad som är mer än vad du tjänar... det hade ju inte funkat alls...

Förhoppningsvis är de fasta utgifterna mindre än vad du tjänar, annars är det dålig biz.

Förstår faktiskt vad Krister menar.

22k /år är inte värt för att inte kunna åka till Thailand.
Fast å andra sidan så tror jag inte att Baboo, har för avsikt att vänta till 2030, eller liknande, på att åka till Thailand.
Han får bara dra ner på resandet med 1gång per år.

Sedan är inte Thailand alltid jordens medelpunkt.
Folk kan vara avundsjuka även på mig som åker till Thailand 1-2ggr per år.
Själv hade jag kunnat att dra till Brasilien eller något annat Sydamerikansk land.

Jo v

Vilka fasta utgifter man har varje månad är väl ofta självvalt.

Som om det är ett val om man vill äta eller ha tak över huvudet eller vilka fasta kostnader menar du. Det är väl nivån på de fasta kostnaderna som är självvalda. Sen är det väl var vuxen man eller kvinnas uppgift att inte bita över en större tugga än man kan svälja.

Förhoppningsvis är de fasta utgifterna mindre än vad du tjänar, annars är det dålig biz.

Förstår faktiskt vad Krister menar.

22k /år är inte värt för att inte kunna åka till Thailand.
Fast å andra sidan så tror jag inte att Baboo, har för avsikt att vänta till 2030, eller liknande, på att åka till Thailand.
Han får bara dra ner på resandet med 1gång per år.

Sedan är inte Thailand alltid jordens medelpunkt.
Folk kan vara avundsjuka även på mig som åker till Thailand 1-2ggr per år.
Själv hade jag kunnat att dra till Brasilien eller något annat Sydamerikansk land.

Eller kan man ta kortare tripper till närmre resmål varje gång ungarna har några extra dagar ledigt. Men att dra ner hela familjen till Phuket för 14 dagar
intresserar inte mig, sommaren vill jag inte heller lämna Europa för att resa till Thailand.

Om sedan inte Krister räknat in sin firmas utgifter när han skriver att han har högre utgifter än vad jag har inkomster så lär han ligga risigt till. Ungefär som jag skulle ta räkningarna som är på hyreshuset jag äger och kalla det för mina utgifter när det är kunden (hyresgästerna) som står för de utgifterna..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
607
Visningar
50 K
anonymous
A

Tillbaka
Topp