Pestens tid - julens tid

• Trådstartare Trådstartare Sir One
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

Sir One

Gäst
Jag vill inte på något sätt ta eventuell julglädje från er andra men för egen del så innebär julen inte ett dugg annat än att jag, som den motvalls kärring jag är, drar mig undan allt vad julgranar, klappar, pyntande innebär.
Jag har aldrig fattat vitsen med att släpa fram en massa tomtar, röda dukar, julstjärnor, brinnande ljus som gör inomhusklimatet svettigt till pinglandet av änglaspel.
Tidigare så mådde jag riktigt dåligt under julen, blev närmast deprimerad och hade dåligt samvete för att inte riktigt ha råd med allt som skulle till i form av julklappar och annat.
Idag, när jag har bättre råd känns det befriande att inte längre ha detta hängande över sig som ett svart åskmoln.
Det finns de som hävdar att det är "barnens jul" och att man därför ska anstränga sig extra mycket. Tänk, jag tycker helt annorlunda. Det finns det väldigt många familjer som inte har råd, precis som jag hade det när mina barn var små, och jag kan tänka mig att barnen i dessa fattiga familjer kan känna sig mindrevärdiga. Speciellt i Malmö finns det många riktigt fattiga familjer, må vara att en del av dessa inte firar jul utan har andra högtider.
Det kanske är dags att inse att det inte är barnens utan köpmännens högtid. Visst, detta är på gott och ont. Gott för att det stimulerar konsumtionsamhället och de krav på allt snabbare snurrande hjul som detta kräver, ont för att ett på sikt hållbart samhälle inte klarar av ett ständigt krav på en ökande förbrukning av naturresurser.

Jag har inte tillbringat en julhelg med varken mina barn, barnbarn eller övrig släkt på flera år, släkten är det enda umgänge som man själv inte har valt. Jag har inte köpt en enda julklapp på 15 år, inte ens till mina barnbarn.
Som en egen tradition har jag infört att jag bjuder mina fem ungar, deras barn och även mina tre exfruar/sambo på värdshus innan jul. Att inte ge bort en massa onödiga presenter var inte så poppis till en början men idag accepterar alla mitt ställningstagande och trivs tillsammans med mig på något värdshus. Det kan nämnas att det är skitkul när alla exen gaddar ihop sig mot mig och går till gemensam attack. Det är vid såna tillfällen man känner att man lever :)

Sitter jag då ensam på min kammare under julen? Icke sa Nicke. Julafton tillbringar jag oftast med en kompis som helt saknar anhöriga, inte för att jag ska känna mig ädel men för att jag trivs med denna polare. Ingen Kalle Anka på TV, den är ju helt avstängd. Detta är dagen då vi blickar in i varandras ögon genom bottnen på ett snapsglas och kommer fram till kloka lösningar på världsproblemen. Nu hamnade denna min ungdomskamrat på sjukhus med ett brutet ben för en vecka sen så snapsandet är inställt i år. Han ersätts av min far som jag avser att släpa upp till torpet på Öland, om han kan ta sig fram i snön med sin rollator. I annat fall slås våra snapsar upp hemma hos gubben i Färjestaden.
Juldagen ser mer traditionell ut för mig. Jag är ateist men detta är dagen då jag går i kyrkan. Jag är vansinnigt förtjust i den musik som där spelas och för att både farsan och jag har sjungit i kyrkokörer sedan barnsben. Vi är båda "pensionerade" som sångare men att få lyssna till Händels musik är närmast 0rgasmatiskt, en upplevelse som får ögonen att tåras.

FÖR EN ENSAM GAMMAL GUBBE SOM MIG ÄR JULEN EN HÖGTID SOM JAG FÖRSÖKER HOPPA ÖVER. HADE HAG HAFFT PENGAR HADE JAG ÅKT TILL THAILAND MEN BILJETTERNA ÄR JU SÅ FÖRTVIVLAT DYRA DÅ TYVÄRR.
JAG SKA NOG GÖRA SOM TJUREN FERDINAND, SITTA HEMMA OCH LUKTA PÅ MINA BLOMMOR.

"Bertil " sa:
FÖR EN ENSAM GAMMAL GUBBE SOM MIG ÄR JULEN EN HÖGTID SOM JAG FÖRSÖKER HOPPA ÖVER. HADE HAG HAFFT PENGAR HADE JAG ÅKT TILL THAILAND MEN BILJETTERNA ÄR JU SÅ FÖRTVIVLAT DYRA DÅ TYVÄRR.
JAG SKA NOG GÖRA SOM TJUREN FERDINAND, SITTA HEMMA OCH LUKTA PÅ MINA BLOMMOR.
Bertil, detta med en antijul kanske kan vara något att tänka på till nästa år, om vi inte är i Thailand då. Samla alla gamla gubbar med kärlek till Thailand till en Som tam fest :).
Skulle vi vara i Thailand nästa jul så kan man ju ses där, förslagsvis hemma hos Legolas som ju tränar på att koka julskinka :)

Själv har jag inget emot julen när jag är hemma. Jobbar jag som i år är det strunt samma. Men visst är det en härlig känsla att gå upp på juldagsmorgonen för att besöka julottan. Jag är inte ateist men inte religiös heller men julottan är en höjdpunkt.

Men har du tänkt på en sak när det gäller antijul hos legolas, SirOne - Som Tam lär inte serveras på den julfesten. Då får du nog titta med bedjande ögon på hans fru. ;)

"Berralund " sa:
Själv har jag inget emot julen när jag är hemma. Jobbar jag som i år är det strunt samma. Men visst är det en härlig känsla att gå upp på juldagsmorgonen för att besöka julottan. Jag är inte ateist men inte religiös heller men julottan är en höjdpunkt.

Men har du tänkt på en sak när det gäller antijul hos legolas, SirOne - Som Tam lär inte serveras på den julfesten. Då får du nog titta med bedjande ögon på hans fru. ;)
Med ett livslångt kroppsarbete i botten lär det inte bli svårt att övertyga honom. -Smaka på Som Tam eller på min höger, sen äter han snällt som en häst som mumsar havre ur en tornister :)
Är jag en konstig eller en unik farang som gillar Som Tam? Thaiarna fattar inte att jag kan käka det som faranger käkar pizzasallad.. Det värsta är svidet i bakdelen som gör sig påmint vid toalettbesök efter en veckas dagligt intagande. Då kan man hålla sig för skratt och helst skulle man vilja hålla sig på annat sätt också men, naturen ska ha sin gång

"Sir One " sa:
Med ett livslångt kroppsarbete i botten lär det inte bli svårt att övertyga honom. -Smaka på Som Tam eller på min höger, sen äter han snällt som en häst som mumsar havre ur en tornister :)
Är jag en konstig eller en unik farang som gillar Som Tam? Thaiarna fattar inte att jag kan käka det som västerlänningar käkar pizzasallad.. Det värsta är svidet i bakdelen som gör sig påmint vid toalettbesök efter en veckas dagligt intagande. Då kan man hålla sig för skratt och helst skulle man vilja hålla sig på annat sätt också men, naturen ska ha sin gång

Du är verkligen inte unik, både jag och Glimten66 gillar Som Tam bara jag slipper plaraa.

Men nu återgång till skinka och brunkål. MUMS!!

Rätt kul ni ska inte fira jul men julskinka ska ni äta.

För inte fa.. gör ni julskinka mitt i sommaren ???

Sedan förstår jag er att det inte är kul att fira jul om man inte har barn.

Från en som gick på krogen julafton för ett antal år sedan ;D ;D ;D

"Sir One " sa:
Är jag en konstig eller en unik farang som gillar Som Tam? Thaiarna fattar inte att jag kan käka det som västerlänningar käkar pizzasallad.. Det värsta är svidet i bakdelen som gör sig påmint vid toalettbesök efter en veckas dagligt intagande. Då kan man hålla sig för skratt och helst skulle man vilja hålla sig på annat sätt också men, naturen ska ha sin gång

Sir One, bplaraa är för finsmakare, ja du är unik om du gillar den äkta som dtam ( bpla raa), för det är äkta som dtam, "som dtam thai" är för västerlänningar, med massa nötter och torkade räkor mm.

Det värsta är svidet i bakdelen som gör sig påmint vid toalettbesök efter en veckas ;D

Ja den är ju go den, det är nog inte så farligt med det, en vecka till så är du van! ;D

insayt

"Insayt " sa:
Sir One, bplaraa är för finsmakare, ja du är unik om du gillar den äkta som dtam ( bpla raa), för det är äkta som dtam, "som dtam thai" är för västerlänningar, med massa nötter och torkade räkor mm.

Det värsta är svidet i bakdelen som gör sig påmint vid toalettbesök efter en veckas ;D

Ja den är ju go den, det är nog inte så farligt med det, en vecka till så är du van! ;D

insayt
JOdå, Jag kan bli van men fråga mitt arsle. :) Vi har nog inte samma uppfattning när det gäller den springande punkten, eller springan vid pungen...

Ljuvliga kycklingar och andra damer, töntiga och smarta vänner.
Håller ni med mig i det att den amerikanska skräpkulturen söker slå in sina sockersöta kilar i vårt svenska folkhem?
Jag snackar en massa illa om julen men men. Jul för mig är djupt förknippat med Apotekarnes julmust, inte den lika sockersöta förbannade j#vla coca colan.
Imperialismens klor söker famna vår idyll för att inlemma oss i fettmamatens blodådersförfettande värld. Jag kan inte annat än att kalla det vid dess rätta namn, hegemonisträvan.

I akt och mening att slippa se reklamen på TV har jag idag beslutat att säga upp mitt avtal med Viasat och enbart se de mer seriösa gratiskanalerna. Jag tjänar på detta 800:-/mån som jag kan lägga på flyg till det land som förenar oss, Thailand.

Jag är lönnfet, för en vecka sedan passerade jag 100 kg streäcket men redan nu visar vågen på blygsamma 98 kg. Och jag ska ner ner ner ner. Jag har fått nog av att se ut som en rullande michelingubbe som inte ens kan överblicka fortplantningsorganet... Senast jag bantade gick jag från 107 till 89 på sex månader och fann att den inte var så stor som jag trodde. Detta inverkar inte på min strävan, jag vill må bättre rent fysiskt och mentalt.

Oj, Sir One börjar allt mer likna en asket

Det verkar som om julfirandet mest handlar om god mat och en och annan julklapp.
Detta i stort sett vad man befinner sig på våran planet.

Alltså långt ifrån Jesus födelse.

Så numera är väl julen mest ett kommersiellt jippo.

God mat kan man ju äta dagligen, och presenter kan man väl ge bort när man vill.
Varför bara en dag om året.

Om vi inte firar julen på grund av religionen, så kan man väl julafton 7 dagar i veckan och 52 veckor om året.

Det gör jag.

"Sir One " sa:
Ljuvliga kycklingar och andra damer, töntiga och smarta vänner.
Håller ni med mig i det att den amerikanska skräpkulturen söker slå in sina sockersöta kilar i vårt svenska folkhem?
Jag snackar en massa illa om julen men men. Jul för mig är djupt förknippat med Apotekarnes julmust, inte den lika sockersöta [¤#@@¤%] j#vla coca colan.
Imperialismens klor söker famna vår idyll för att inlemma oss i fettmamatens blodådersförfettande värld. Jag kan inte annat än att kalla det vid dess rätta namn, hegemonisträvan.

I akt och mening att slippa se reklamen på TV har jag idag beslutat att säga upp mitt avtal med Viasat och enbart se de mer seriösa gratiskanalerna. Jag tjänar på detta 800:-/mån som jag kan lägga på flyg till det land som förenar oss, Thailand.

Jag är lönnfet, för en vecka sedan passerade jag 100 kg streäcket men redan nu visar vågen på blygsamma 98 kg. Och jag ska ner ner ner ner. Jag har fått nog av att se ut som en rullande michelingubbe som inte ens kan överblicka fortplantningsorganet... Senast jag bantade gick jag från 107 till 89 på onämnbar månader och fann att den inte var så stor som jag trodde. Detta inverkar inte på min strävan, jag vill må bättre rent fysiskt och mentalt.

Oj, Sir One börjar allt mer likna en asket

Sir One ta det nu lugnt, jag är uppe på 92 kilo och jag trivs, min mage är kanske lite i överkant, men samtidigt är det ett bevis på att du har en stor plånbok och en god kvinna ;D.

Thai-kvinnor ogillar mage, men ser de magen förstår att de lagar god mat och då vet de att "husband" älskar dem samt har god ekonomi!

insayt

Det där med att thaikvinnor ogillar en stor mage är en sanning med modifikation. Jag är utrustad med en ganska stor sådan och min hustru gillar den till den grad att hon vill ha en likadan själv, om än tillfälligt. ;) ;)

Thai kvinnor är väl som alla kvinnor världen över.
En del gillar smala, kraftiga, långa, korta, fattiga, rika, snälla och elaka.
Det finns många mulliga, tjocka thaikvinnor också.
Att säga att thaikvinnor ogillar mage stämmer säkert på ett fåtal men övervägande kvinnor ser mer och en inre skönhet.

Är Lego en l*dyboy? Han begriper sig ju på kvinnor bättre än vi gör själva!

Sen tror jag att om mannen har en fet plånbok i bakfickan så väger det upp den stora magen!

haa...ja här startade jag något tydligen.

Vad jag menade med "stor mage" är ju givetvis den gamla tesen om "kärleken går via magen på mannen".

Jag tror faktiskt att en mage idag betyder lite grand, det gjorde det för hundra år sedan eller hundratusentals år sedan sedan och traditionsmässigt sätt tror jag att en mage för en kvinna, betyder att mannen har en god kyl och därmed en plånbk som är välfylld.

Vi är fortfarande neanderthalmänniskor rent biologiskt sätt och det innebär att den manliga rasen skall dra hem bytet till kvinnan och kvinnan skall tillaga densamma och fylla magen på den manliga rasen, som bevis på detta skall den manliga rasens mage puta ut lite grand och då blir honan glad och trivsam. ;D,

En mage som inte putar ut vill ingen kvinna ha, den är liktydigt med en tom plånbok (sorry Glimten 66) du är ett undantag! ;D

Vi tror att vi är utvecklade och nutida i vårt sätt och vår biologi, men det är tvärtom, vi är fortfarande Neandertalmänniska rent vetenskapligt biologiskt, fråga Lund.
;D

När det kommer till hjärnan, våra instinkter bygger på Neandertalmänniska , vi är egentligen inte skapta för denna datorvärld, utan vår plats är där ni alla som flyttat till Thailand, på den nivå befinner vi oss och det är därför ni trivs så bra i Thailand, för Thailand uppfyller just de instinkter som vi alla bär på.

Den Neandertalmänniska vi är och det är sunt, vi vill ha den tryggheten att vår kvinna ser till att vår mage är god, samt att mannen hämtar hem detsamma som skall göra kvinnan glad, hur svårt kan det bli?

insayt

Julen är till för att framförallt umgås med familj och släkt, rätt eller fel men hur ofta i dagens samhälle har alla tid att träffas under en och samma dag?

God mat och dryck till dom vuxna och presenter till dom små är bara bonus!

Sen förstår jag till fullo att om man flyttat ifrån släkten till ny släkt så är det ju inte så lätt att träffas och om den nya släkten inte heller firar jul på det sättet så slutar man nog med ganska snart att göra det.

Men julen speciellt iår är ju redan nu kanon med alla lediga dagar :P

"Insayt " sa:
haa...ja här startade jag något tydligen.

Vad jag menade med "stor mage" är ju givetvis den gamla tesen om "kärleken går via magen på mannen".

Jag tror faktiskt att en mage idag betyder lite grand, det gjorde det för hundra år sedan eller hundratusentals år sedan sedan och traditionsmässigt sätt tror jag att en mage för en kvinna, betyder att mannen har en god kyl och därmed en plånbk som är välfylld.

Vi är fortfarande neanderthalmänniskor rent biologiskt sätt och det innebär att den manliga rasen skall dra hem bytet till kvinnan och kvinnan skall tillaga densamma och fylla magen på den manliga rasen, som bevis på detta skall den manliga rasens mage puta ut lite grand och då blir honan glad och trivsam. ;D ,

En mage som inte putar ut vill ingen kvinna ha, den är liktydigt med en tom plånbok (sorry Glimten 66) du är ett undantag! ;D

Vi tror att vi är utvecklade och nutida i vårt sätt och vår biologi, men det är tvärtom, vi är fortfarande Neandertalmänniska rent vetenskapligt biologiskt, fråga Lund.
;D

När det kommer till hjärnan, våra instinkter bygger på Neandertalmänniska , vi är egentligen inte skapta för denna datorvärld, utan vår plats är där ni alla som flyttat till Thailand, på den nivå befinner vi oss och det är därför ni trivs så bra i Thailand, för Thailand uppfyller just de instinkter som vi alla bär på.

Den Neandertalmänniska vi är och det är sunt, vi vill ha den tryggheten att vår kvinna ser till att vår mage är god, samt att mannen hämtar hem detsamma som skall göra kvinnan glad, hur svårt kan det bli?

insayt

Den analysen satt som en smäck! Jag testade lite tog en påk grymtade lite och svingade i riktning mot grannens hund! Men det resulterade bara i Tam arai ! Du tingthong! Nä älskling jag testade bara en kompis analys. Du thington! Sedan förstod jag att jaktbyte nog skall ersättas med ekonomiska gåvor i vår tid.
Men det ger ändå karma!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A

Tillbaka