Pjodds miniserie om sopor och plast i Thailand (del 1) Mae Sot

P

Pjodd

Gäst
Tänkte börja min ”miniserie” med att visa denna film som handlar om livet på en soptipp i Mae Sot som gränsar till Burma. Min fokus är nu på sophantering och miljö. Men eftersom det är lätt att hamna in på politik, korruption och andra ämnen som kan leda till diskussioner som lätt hamnar utanför ämnet så har jag valt att visa en hemsk film här i ”del 1” där vi kan ventilera allt detta så när min rapport publiceras här under nästa vecka (den är inlämnad för granskning och väntar på ett godkännande) så blir det lättare att hålla sig till ämnet senare.

Den här filmen har så mycket att berätta och så många blandade känslor att den som ser reportaget och rycker på axlarna har förmodligen inget hjärta eller själ.
Från min synvinkel så har vi en förklaring till höga PM2,5-värden i just Mae Sot. När det brinner på tippen. Se 31.46-33.00 ser ni röken? Finns det ngt liknande i Chang Mai, Bkk eller andra orter?? Allt kanske inte beror på avgaser och eldning av odlingsfält.

Tror ni det finns studier på hur mycket toxiska ämnen som läcker från denna deponi?

Hur många liknade platser finns det i Thailand? Att dessa finns överallt i 3:e världen det borde vi veta, så det är ingen nyhet, men hur många platser finns det på i Thailand?

Att människor från Burma föredrar att bo på en soptipp än i sitt hemland skänker också en tanke.

Rätt eller fel av Thailand att deportera olagliga immigranter?

Hur känns det för alla som jobbar på soptippen (grävmaskin, sopbilar, etc) när det ständigt kryllar av människor kring deras maskiner/bilar?

Barnen. Barn har en fenomenal förmåga att kunna vara glada. Bara jag som fick ont i hjärtat när jag såg dessa glada barn lekandes på soptippen?

Engelsmannen som hjälper till. Är han en god och human människa eller förvärrar han situationen genom att bistå med mat/medicin och andra saker för dessa olagliga immigranter?

Vänligen håll god ton till varandra. Det finns inget rätt eller fel, bara olika åsikter som vi måste respektera från varandra. Pajkastning utan sakliga argument kommer att anmälas och förhoppningsvis tas bort av ”modsen”. Syftet är att belysa miljöproblemen som finns här i Thailand.
Denna gången är det sopor, nästa serie blir kanske eventuella tungmetaller i vattendrag.

Nu till filmen:
Se den innan ni kommenterar.

Kanske ni måste copy/paste filen i webläsaren eftersom det inte är en youtubefilm.

ja va ska man säga? livet är så jävla orättvist, å som vanligt är det de fattigaste som får lida under de rika bestämmandes förtryck, man blir tårögd när man ser enskilda personers engagemang, hoppas filmen hamnar i knäet hos de ledande politikerna
(Engelsmannen som hjälper till. Är han en god och human människa eller förvärrar han situationen genom att bistå med mat/medicin och andra saker för dessa olagliga immigranter?) klart han är en god människa men samtidigt så bidrar han ju till att de fattiga kan stanna kvar, det bästa vore ju att ge en bussbiljett men till vart?

Var på en sådan soptipp i Bulgarien för 20 år sedan... Sorgligt och tyvärr så var vår erfarenhet, då vi har ingift släkt som faktiskt bor där eller bodde att det är svårt att hjälpa dem på distans eller under en kort period. Ge dem lite mat går bra då maten äts upp men ge dem en enda krona så går det till sprit om inte frugan får tag på pengarna först.

Är svårt att föreställa sig hur det är att bo så, jag som var där i några veckor kan inte ens sätta mig in i ett liv där det inte ens finns tanke på en framtid. Ja inte ens hur nästa vecka ska klaras av. Utan skola eller en uppväxt där du kan se en framtid är det nog svårt att ta sig ur det livet. Är du van vid att ingenting ha och helt plötsligt får något så är det lätt att det förbrukas blixtsnabbt...

Om Thailand är elaka som deporterar illegala invandrare? Nej, varför ska Thailand dras med illegala och papperslösa? Det bör vara Burma som har ansvaret för sina medborgare och där problemet ska lösas i första hand.

Såg faktiskt en kortfilm på LinkedIn där ett företag i USA enbart anställer mammor som bor på gatan för enklare jobb så dessa får en möjlighet att arbeta sig in i livet. Jag tror att det är rätt väg att gå, sen kanske man borde låta alla som vill få chansen och inte enbart en viss grupp. Det är nog inte lönen i första hand som hjälper även om pengar givetvis hjälper, snarare att männniskan får ett syfte och ett ben att stå på för att komma vidare.

Förfärlig film! Ja, inte filmen förstås, utan ämnet. Engelsmannen är förstås en riktig vardagshjälte, men hur man avhjälper grundproblemet har jag nog ingen uppfattning om...

Det är onekligen ett väldigt komplext problem. Filmen visar på så många olika problem på olika nivåer så det blir nästan svårt att ta på. Miljö, politik, ekonomi, mänskliga rättigheter, lagar, rättigheter/skyldigheter och hälsa.
Att ta sig över en flod som skiljer två länder, o bosätta sig på en soptipp som ger bättre levnadsvillkor än i "hemlandet" är i sig uppseendeväckande.
Samtidigt så tycker jag att är man olaglig immigrant så har man inte i landet att göra. Lagar har stiftats och borde följas.

Tillbaka
Topp