Sopor/Återvinning i Thailand vs Sverige

Måste tacka @Pjodd för en mycket bra rapport.. :wai:
Vore kul att se fler rapporter eller avhandlingar från en som tar det på allvar.
Vilken högskola går du på? Pluggar du i Sverige eller Thailand?
Ser fram emot fler kloka analyser från dig.. :wai:
Med vänlig hälsning
Pepsi
Ursäkta.. Jag missade att du skrev din rapport för högskolan i Kristianstad.
Men kvarstår frågan om du pluggar i Sverige eller på distans i Thailand?
Och vilken inriktning, linje på högskolan läser du? Teoretisk, teknisk linje eller yrkeshögskolan?
Ingenjör? Miljö? Teknik? 2, 3, 4 eller 5 årig linje?
Eller är det fristående kurser? Kul och veta när vi har dialog angående rapporter..
Tack än en gång för en bra rapport!! :wai::wai:

Höga avgifter vet jag inte om det är. Vi får en räkning varje månad från Värmdö Kommun på sop hämtning, den brukar ligga på 370.- och då hämtar dom varannan tisdag med en Reno Norden lastbil som för övrigt i dagarna har blivit uppköpta av ett spanskt företag där i sin tur Kineser äger en majoritet. Sedan finns det i alla kommuner ÅVC där man som privat kund kan slänga gratis. Jag har ju själv en liten firma sedan 1988 som jobbar med containers och sopcomprimatorer så lite kan man om detta! Stora problemet i Sverige just nu är alla "snickare" från öst som slänger allt skit vid återvinnings stationerna där man bara får lämna glas, plast, metall och well. Det kostar pengar att rensa upp efteråt! Skulle vara en skylt vid varje station på tex polski russki eesti osv som säger:NJET sopor här!:rolleyes:
Varför betala för sophämtning om Sveriges kraftvärmeverk skriker efter sopor som de kan elda upp?
Eftersom det importeras miljontals ton sopor bara för att hålla igång dessa verk som i sin tur säljer dyr värme och el, kan man ju undra varför man skall behöva betala? Företagen och kommuner skulle betala för att få ens sopor!!! ;)

Mitt jobb är ej att bygga hus, utan jag ger smart luft till huset.
Om någon t.ex ej vistas i ett rum under t.ex 10min så sänker jag rumstempen från kanske+ 21 till +18
Man kan nyttja t.ex rörelsesensorer till detta, men det finns fler lösningar.
Detta har nyttjats av skolor, kontor, hotell mm i massa år, och nu med dagens teknologi så blir det även ekonomiskt att bruka i småbostäder.
ps. bergvärme är bra vilket även fjärrvärme är, vilket som är bäst är som att fråga var är bäst att bo?
Det är så mycket som är smart i dagens Sverige. Undrar om luftkvalitet har kollats upp, läste någon rapport om att det är alarmerande dålig luft i svenska moderna hus p g a den täta isoleringen samt orena kanalerna på värmeåtervinning. Antar att samma kan hända här om man isolerar rymmen väl för
Jag föredrar andas uteluft men då måste man flytta eller trivas med ett kallt innemiljö.
:cool: :p

Ursäkta.. Jag missade att du skrev din rapport för högskolan i Kristianstad.
Men kvarstår frågan om du pluggar i Sverige eller på distans i Thailand?
Och vilken inriktning, linje på högskolan läser du? Teoretisk, teknisk linje eller yrkeshögskolan?
Ingenjör? Miljö? Teknik? 2, 3, 4 eller 5 årig linje?
Eller är det fristående kurser? Kul och veta när vi har dialog angående rapporter..
Tack än en gång för en bra rapport!! :wai::wai:

Tack för dina vänliga ord. Det är som ger mig glädje och styrka att fortsätta.

Läser kandidatexamen (3 år) i miljöteknik på semidistans och vill fortsätta med att göra en Master. Jag läser inte för att göra karriär (det är för sent för det 555), utan jag gör det av genuint intresse och behöver verktygen så ”obekväma” sanningar kan redovisas på en vetenskaplig nivå för trovärdigheten skull.
Att vara en trädkramare räcker inte. Tanken är att i längden blanda in ekonomi i framtida studier så det slår hårdare.

Inte omöjligt att jag fortsätter, men då i Thailand. Tydligen är jag attraktiv, för skolan där jag skriver tentorna på här nere vill att jag ska jobba som lärare i Naturvetenakapliga ämnen på engelska. Sedan kommer vi snart få ett universitet i byn där jag efter Mastern kan jobba lite i utbyte mot att få tillgång till laboratorierna.
Men den tiden den sorgen:)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp