Plaa Raa

Plara i köket i dag... Från Thailand.. Ful fisk... Men luktar inget speciellt.

IMG_20170425_121028.webp

IMG_20170425_120942.webp
Den där fermenterade dyfisken som dom skall ha i Som Tamen slänger jag rätt ut igen när den kommer in i huset , det och Lao kou är ju vad Thailändarna dör mest av , fan man skall inte äta fisk fulla av parasiter

Den där fermenterade dyfisken som dom skall ha i Som Tamen slänger jag rätt ut igen när den kommer in i huset , det och Lao kou är ju vad Thailändarna dör mest av , fan man skall inte äta fisk fulla av parasiter
När min Plara blir färdig som blir gjord på svensk fisk, skickar jag det till dig Gottland.. Lovar den luktar samma skit som thai plara... :) Hade hellre kommit och käkat på din restaurang...

Du har en dj....vla bra poäng angående vad folk dör av.. En av de största orsakerna i Thailand varför folk dör förutom att de kör ihjäl sig i trafiken.... Ja!!! Just det Maten!!! Varför ha kylskåp??? Maten lagras i 35-40 grader i rå som tillagad... De dör av matförgiftning.... Tänk en köttbit på en skål i 35 graders värme i 5-6 timmar... sedan mums!!!
Vilken svensk hade ätit det? Thai gör det... Samma i vår familj i Korat.. Maten står framme i timma vis i hettan.
Aldrig jag skulle äta det... :D

Kycklingfötter är frugan också väldigt förtjust i, hon kan sitta länge och avnjuta sådana. Visst har jag provat men det var inget för mig.

Lyco avslutningsvis,

nä jag märker att du inte fattar alls..... Så vi skiter i det. men kan säga då avslutningsvis, att du och ni kan inte styra över folk vad det gäller smak. Och du kan inte förringa en sådan sak som smak,, det funkar bara inte...

Det hjälper inte vilka erfarenheter och utbildning du har. Tycker en människa inte om din mat du tillagar, med all utbildning och erfarenhet i världen.... SÅ HAR DU SOM KOCK MISSLYCKATS FULLSTÄNDIGT..

Att i det läget skylla kunden för att vara mindre vetande, och kocken mer vetande, gränsar till vansinne på en ytterligt låg nivå.

Så är det och så förblir det oavsett vad du än säger....

Lyco avslutningsvis,

nä jag märker att du inte fattar alls..... Så vi skiter i det. men kan säga då avslutningsvis, att du och ni kan inte styra över folk vad det gäller smak. Och du kan inte förringa en sådan sak som smak,, det funkar bara inte...

Det hjälper inte vilka erfarenheter och utbildning du har. Tycker en människa inte om din mat du tillagar, med all utbildning och erfarenhet i världen.... SÅ HAR DU SOM KOCK MISSLYCKATS FULLSTÄNDIGT..

Att i det läget skylla kunden för att vara mindre vetande, och kocken mer vetande, gränsar till vansinne på en ytterligt låg nivå.

Så är det och så förblir det oavsett vad du än säger....

Nä jag förstår inte dig heller, du skriver att jag kan inte förringa smak, var någonstans förringar jag smak? Smak är ju det enda jag pratar om här, att "förhöja smak" och jag har inte pratat om erfarenhet eller kunskap, utan "smak" och var har jag försökt att styra folk vad det gäller smak eller mat och var har jag skyllt på kunden?

Förstår mig verkligen inte på dig ibland, var hittar du allt det du uppfattar i texter egentligen?:)

[/QUOTE... Mr Jo skrev]
Kunden har väldigt sällan rätt. Det finns ju MD och KFC till såna "restauranger" för din smak.
Du vet väl att även dessa firmor har lärt folk att tycka om just deras smaker, samma med Coke, Pepsi och liknande.
Massiv reklam, undrar om du har hört att man kan t o m sälja konserverad gröt med massa reklam. :cool:
:D :xmas_smiley:
Jag är ändå lite imponerad att du orkar spjäna emot trots att du hajar nada.
Ungefär som en ung terrier, biter och ruskar oavsett vad den fick i munnen. :p Den kan inte låta bli :rolleyes:
Vill bara berätta för sig att alla lite mera komplexa smaker måste man lära sig att tycka om, sällan gillar man oliver, starka ostar eller vad det nu är när man testar för första gången.
Det kallas för utveckling.
En annan typ av utveckling är att man tänker en stund innan man yttrar sig i vänlig ton :p I all välmening.[/QUOTE]
=========================================================
Lyco, måste få be dig om ursäkt, det var egentligen denne kille/tjej som jag vände mig till, hans inlägg här ovan.
Även om du också försökte på ett fint sätt förringa andra, så var det denne mr Jo jag vände mig emot i första hand...
Jag avslutar mitt inläg med att repetera mitt tidigare inlägg som helt klart visar på hur försiktig man skall vara att tala om för kunderna hur primitiv deras smak är och hur duktig kocken är och han har dessutom en mycket bättre smak....
SMAK är en egen grej, en grej som du aldrig kan klaga på egentligen... Det roliga som ni två gamänger håller på med är att förhöja thaiarnas enorma kokkonst (ironi med stora bokstäver) och förringa en vanlig svensks smak...
Det känns lite mysko måste jag säga, så här kommer det,, lite facit nästan, eller hur;

Spelar ingen roll tycker jag, om man vill peta in utbildning, eller berätta om sina erfarenheter som kock. Det handlar om SMAK, och görs inte maträtten som kunden vill ha den, så är ni kockar snart arbetslösa.

Så snälla skicka inte in kock-erfarenheten i detta, då blir det fel... Kunden har alltid rätt, eller hur
:):):):);););)

Är väl inte särskilt konstigare att äta kycklingfötter än vad det är och äta kräftor.
Fötter har gått i skiten, kräftorna är asätare.

Tur att människan gillar olika, fan så blekt allt vore annars!

Personligen avstår jag fötterna, även grisfötter för den delen!

[/QUOTE... Mr Jo skrev]
Kunden har väldigt sällan rätt. Det finns ju MD och KFC till såna "restauranger" för din smak.
Du vet väl att även dessa firmor har lärt folk att tycka om just deras smaker, samma med Coke, Pepsi och liknande.
Massiv reklam, undrar om du har hört att man kan t o m sälja konserverad gröt med massa reklam. :cool:
:D :xmas_smiley:
Jag är ändå lite imponerad att du orkar spjäna emot trots att du hajar nada.
Ungefär som en ung terrier, biter och ruskar oavsett vad den fick i munnen. :p Den kan inte låta bli :rolleyes:
Vill bara berätta för sig att alla lite mera komplexa smaker måste man lära sig att tycka om, sällan gillar man oliver, starka ostar eller vad det nu är när man testar för första gången.
Det kallas för utveckling.
En annan typ av utveckling är att man tänker en stund innan man yttrar sig i vänlig ton :p I all välmening.
Lyco, måste få be dig om ursäkt, det var egentligen denne kille/tjej som jag vände mig till, hans inlägg här ovan.
Även om du också försökte på ett fint sätt förringa andra, så var det denne mr Jo jag vände mig emot i första hand...
Jag avslutar mitt inläg med att repetera mitt tidigare inlägg som helt klart visar på hur försiktig man skall vara att tala om för kunderna hur primitiv deras smak är och hur duktig kocken är och han har dessutom en mycket bättre smak....
SMAK är en egen grej, en grej som du aldrig kan klaga på egentligen... Det roliga som ni två gamänger håller på med är att förhöja thaiarnas enorma kokkonst (ironi med stora bokstäver) och förringa en vanlig svensks smak...
Det känns lite mysko måste jag säga, så här kommer det,, lite facit nästan, eller hur;

hehe..., ja det är bra, men inget av det du påstår jag har menat har jag skrivit. Jag har försökt och jag säger det igen förklara bplaa raa användningsområde som smaksättare och inget annat.

"Det roliga som ni två gamänger håller på med är att förhöja thaiarnas enorma kokkonst (ironi med stora bokstäver) och förringa en vanlig svensks smak..."

..., det här har jag heller inte skrivit om, mina inlägg har överhuvudtaget inte handlat om thailändsk kokkonst och förringande av svensk kokkonst, tvärtom påpekade jag ju att i svensk matlagning används produkter för smaksättning och smakförhöjare i samma genre, så det är väldigt mycket du själv lägger till i din tolkning av den text du läser, ungefär som fan läser bibeln:D

Hehehe nu skrev ju du själv som fan läser bibeln Lyco..... för du blandade ihop äpplen och päron.

Du skrev ovan att "mina inlägg har överhuvudtaget inte handlat om thailändsk kokkonst, och förringande av svensk kokkonst"

Nä men jag skrev aldrig det heller, jag skrev att; "Det roliga som ni två gamänger håller på med är att förhöja thaiarnas enorma kokkonst (ironi med stora bokstäver) och förringa en vanlig svensks smak.." Och det är just detta som jag försöker slå in i skallen på Er två envetna själar. Den kockjävel som talar om för en kund att hans smak inte duger, den kocken suger, och visar på en grymt bristande utbildning, och går snart i konkurs....

Men skit-samma, jag håller på Gottland i detta, eller om det är tvärtom, han som håller med mig. Palaa är inte i mina ögon människo-föda, det stinker skit-äckligt, och själva matkonsten i det hela, är nog det mest primitiva jag sett i hela mitt liv. Men märk väl, jag känner bara till hur dom gör Palaa här i Isaan... Kanske dom gör det på ett annat och bättre sätt hemma i Enskede, eller Blomstermåla, eller nere här i Rayong...

Nä men jag skrev aldrig det heller, jag skrev att; "Det roliga som ni två gamänger håller på med är att förhöja thaiarnas enorma kokkonst (ironi med stora bokstäver) och förringa en vanlig svensks smak.." Och det är just detta som jag försöker slå in i skallen på Er två envetna själar. Den kockjävel som talar om för en kund att hans smak inte duger, den kocken suger, och visar på en grymt bristande utbildning, och går snart i konkurs....

hahah, var någon stans i mina inlägg förhöjer jag thailändarnas kokkonst och var förringar jag svenska smaker, kan du hitta det?

Var i mina inlägg tolkar du det som att jag som kock talar om för kunden att kundens smak inte duger?

Nä mine käre vän, tvärt om om har jag skrivit att vi människor har olika preferenser när det gäller lukter/dofter och det gäller ju också smak, vissa dofter/lukter och smaker mottas olika beroende på, så där finns ingen motsättning mellan dig och mig.

Så vi får väl stoppa här då, kul var det att dryfta det med dig i alla fall!:)

I så fall har vi lika knäpp matkultur "grisfötter" och i Indien "fårfötter", har jag ätit, mört och fint!:D
Ja! Svensk matkultur har ju varit lite olika under årens lopp.. Det där med grisfötter tex.
Grisfötter eller ännu bättre grisknorr kokt och inlagd. Blir en stelnad gele.. Djäkligt gott!!
Har försökt få tag i det men ingen säljer det mer. Kommer från en charkuteri familj. Där visste man hur man gjorde mat av en gris.. Sist gjorde mossan det till ett julbord.. Men tyvärr död nu. Mycket kunskap som gått i graven.

Ja! Svensk matkultur har ju varit lite olika under årens lopp.. Det där med grisfötter tex.
Grisfötter eller ännu bättre grisknorr kokt och inlagd. Blir en stelnad gele.. Djäkligt gott!!
Har försökt få tag i det men ingen säljer det mer. Kommer från en charkuteri familj. Där visste man hur man gjorde mat av en gris.. Sist gjorde mossan det till ett julbord.. Men tyvärr död nu. Mycket kunskap som gått i graven.

Grissvans finns att köpa, City Gross har det ofta!

Grissvans finns att köpa, City Gross har det ofta!
Att det går att köpa vet jag.. Men att tillaga det är inte många som kan.. Att få till den rätta sältan och en fin aladåb, är kanske det som kräver lite känsla. Förr kunde man köpa det färdigt. Men nu vet folk inte att man kan äta det.
Den som säger sig varit på ett riktigt skånsk julbord och inte provat grisknorr, har inte provat delikatesserna.
Det är MUMS...

Att många av svenskar inte uppskattar maten här i Thailand har jag förstått när jag har läst olika trådar här. Kan berätta att jättemånga kunniga matskribenter hyllar gatumaten här som en av det bästa i världen.
CNN har gjort ett försök att välja de bästa femtio rätterna i världen.
Ingen svensk rätt platsade bland de femtio tyvärr men kan lägga in listan så får ni se om bland de tio främsta finns några överraskningar.
Världens godaste mat:

1. Massamancurry, Thailand
2. Pizza, Italien
3. Chocklad, Mexiko
4. Sushi, Japan
5. Pekinganka, Kina
6. Hamburgare, Tyskland
7. Penang assam laksa, Malaysia
8. Tom yum goong, Thailand
9. Glass, USA
10. Muambakyckling, Gabon
Det ser ut som asien och Thailand hänger med bra.
Smak är alltid en svår sak och vi svenskar förknippar ofta bra mat med någon file eller grädde och smör.
Det gör man inte t ex i Thailand som har en förnämlig matkultur, så är det bara.
Sedan kan vi tycka att vi är världsbäst på i stort sett allt men det gör inte andra länders människor.
Jag själv tycker om att variera, älskar thaimat, indisk, äkta kinesisk och även mycket av europeisk mat är god. Försöker lära min sambo nya smaker med varierad resultat.

Att det går att köpa vet jag.. Men att tillaga det är inte många som kan.. Att få till den rätta sältan och en fin aladåb, är kanske det som kräver lite känsla. Förr kunde man köpa det färdigt. Men nu vet folk inte att man kan äta det.
Den som säger sig varit på ett riktigt skånsk julbord och inte provat grisknorr, har inte provat delikatesserna.
Det är MUMS...

Att koka grisfötter och grissvans är ju ingen gastronomisk vetenskap, salt, lagerblad och kryddpeppar och en lök samt vatten är allt som behövs, salta vattnet tills du känner att det är en god och behaglig sälta, du vet säkert själv vilken sorts sälta du gillar, svårare än så är det inte!:)

Tillbaka
Topp