Prat om Lag och ordning vart vi vill i världen

 
Tycker mer det handlar om respektlöshet mot andra människor än om intelligens. När du tränger dig in skapar du ännu längre köer än om alla hade hållit sig i en kö men det förutsätter jag att en intelligent människa som du förstår så då får jag utgå ifrån att du är respektlös. När det händer mig så släpper jag inte in den föraren om det är uppenbart att hen gör som du och eftersom jag har väldigt stor och tung bil så stannar de... alltid.
Det är ju just ni som skapar problemen, blixtlåsprincipen fungerar alltid, släpper du inte in är det du som begår brottet när filerna går ihop, varannan gäller ...
 
Det är ju just ni som skapar problemen, blixtlåsprincipen fungerar alltid, släpper du inte in är det du som begår brottet när filerna går ihop, varannan gäller ...
Jag är ledsen men det finns ingen lag som tvingar mig att lämna företräde då "kugghjulsprincipen" tillämpas. Den nämns inte ens i någon lagtext. Om jag ligger i högerfilen och filerna går ihop (jag förutsätter att vi talar om Sverige) så har jag ingen skyldighet att lämna företräde åt trafik från vänster. Däremot får jag inte hindra fordon i vänster fil från att passera mig, det finns det dom på. Däremot så känner jag inte att det är någon vits att diskutera frågan med dig eftersom du inte tycks förstå grundproblemet, att jag tycker det är synd att det finns medmänniskor som drar nytta av en situation som ger dem en liten fördel men deras medmänniskor en stor nackdel. Jag har dock vistats så mycket i trafiken att jag inte hetsar upp mig över beteendet längre men det är kul när sådana som du blir stående längst fram, vilt gestrikulerande, blinkande med lyssna med vansinnet i blicken :wai:
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag är ledsen men det finns ingen lag som tvingar mig att lämna företräde då "kugghjulsprincipen" tillämpas. Den nämns inte ens i någon lagtext. Om jag ligger i högerfilen och filerna går ihop (jag förutsätter att vi talar om Sverige) så har jag ingen skyldighet att lämna företräde åt trafik från vänster. Däremot får jag inte hindra fordon i vänster fil från att passera mig, det finns det dom på. Däremot så känner jag inte att det är någon vits att diskutera frågan med dig eftersom du inte tycks förstå grundproblemet, att jag tycker det är synd att det finns medmänniskor som drar nytta av en situation som ger dem en liten fördel men deras medmänniskor en stor nackdel. Jag har dock vistats så mycket i trafiken att jag inte hetsar upp mig över beteendet längre men det är kul när sådana som du blir stående längst fram, vilt gestrikulerande, blinkande med lyssna med vansinnet i blicken :wai:
Du verkar ha missat grundproblemet, det finns två filer som går i hop till en, då ska man enligt dig inte utnyttja ena filen och inte släppa in dem som utnyttjar det som trafikplanerarna tänkt sig. På många av dessa ställen finns det ju skyltar som hänvisar till att man ska använda blixtlåsprincipen. Gör man inte det finns det böter för att man inte låter trafiken flyta på och att man inte följer skyltningen.

Din princip om påhittade regler håller inte.
 
Du verkar ha missat grundproblemet, det finns två filer som går i hop till en, då ska man enligt dig inte utnyttja ena filen och inte släppa in dem som utnyttjar det som trafikplanerarna tänkt sig. På många av dessa ställen finns det ju skyltar som hänvisar till att man ska använda blixtlåsprincipen. Gör man inte det finns det böter för att man inte låter trafiken flyta på och att man inte följer skyltningen.

Din princip om påhittade regler håller inte.
Vet man att det är ett vägarbete längre fram svänger man in så tidigt som möjligt för att det inte skall bli trafikstockning när man skall släppa in alla, så trafiken kan flyta.
Tycker du inte verkar se grundproblemet.
 
Senast redigerad av en moderator:
Vet man att det är ett vägarbete längre fram svänger man in så tidigt som möjligt för att det inte skall bli trafikstockning när man skall släppa in alla, så trafiken kan flyta.
Tycker du inte verkar se grundproblemet.
Blixtlåsprincipen gäller vid exempelvis påfarter på motorvägar när det är tät trafik. Inte när någon tränger sig förbi köande bilister, det är egoistiskt, hänsynslöst och rent av farligt.
Det blev riktig lantisstämpel på dessa inlägg, varför ska man inte utnyttja båda körfälten som är öppna och där de gå in till ett? Blir inget flyt i att all gör olika. Skulle den som stängt av körfältet villa att det inte skulle användas hade det stängs av tidigare ...

Men tack för hjälpen, ni underlättar för oss som vill om! :wai:

Om polisen stänger av ett fält på grund av en olycka på E4/E20 så gör trafikverket det via röda kryss för de fält där hinder föreligger och informerar detta på informationstavla flera km innan. Skulle man då samla alla bilar ett körfält hade de stängt av alla utan ett. De stänger av de som behövs och de andras ska användas till man kommer fram till den tillfälliga avstämningen. Annars skulle kön bli längre och de som skulle svänga av innan olyckan blir ju drabbade av kön. Helt fanatiskt hur lite ni förstår av trafikflyt (men är väl annorlunda på havet där alla gå på led :D )
 
Det blev riktig lantisstämpel på dessa inlägg, varför ska man inte utnyttja båda körfälten som är öppna och där de gå in till ett? Blir inget flyt i att all gör olika. Skulle den som stängt av körfältet villa att det inte skulle användas hade det stängs av tidigare ...

Men tack för hjälpen, ni underlättar för oss som vill om! :wai:

Om polisen stänger av ett fält på grund av en olycka på E4/E20 så gör trafikverket det via röda kryss för de fält där hinder föreligger och informerar detta på informationstavla flera km innan. Skulle man då samla alla bilar ett körfält hade de stängt av alla utan ett. De stänger av de som behövs och de andras ska användas till man kommer fram till den tillfälliga avstämningen. Annars skulle kön bli längre och de som skulle svänga av innan olyckan blir ju drabbade av kön. Helt fanatiskt hur lite ni förstår av trafikflyt (men är väl annorlunda på havet där alla gå på led :D )
Typiskt utslag av Fjollträsksyndrom, visa så lite hänsyn som möjligt mot andra men kräv att andra skall visa hänsyn mot dig. :thumbsdown: Lantis förresten, din stora idol måste vara Anna Kindberg Batra. ;) :D
 
Senast redigerad av en moderator:
Det blev riktig lantisstämpel på dessa inlägg, varför ska man inte utnyttja båda körfälten som är öppna och där de gå in till ett? Blir inget flyt i att all gör olika. Skulle den som stängt av körfältet villa att det inte skulle användas hade det stängs av tidigare ...

Men tack för hjälpen, ni underlättar för oss som vill om! :wai:

Om polisen stänger av ett fält på grund av en olycka på E4/E20 så gör trafikverket det via röda kryss för de fält där hinder föreligger och informerar detta på informationstavla flera km innan. Skulle man då samla alla bilar ett körfält hade de stängt av alla utan ett. De stänger av de som behövs och de andras ska användas till man kommer fram till den tillfälliga avstämningen. Annars skulle kön bli längre och de som skulle svänga av innan olyckan blir ju drabbade av kön. Helt fanatiskt hur lite ni förstår av trafikflyt (men är väl annorlunda på havet där alla gå på led :D )
Ja på havet går vi i led därför det flyter på ;)
Vad du inte verkar förstå är att även på vägarna kör man i led och det är inte mottrafikanter och fiender du kör i led med utan medtrafikanter.
Jag förstår att du blir tillsagd av din fru i trafiken här nere som du tidigare skrivit för även här går den på led fast lite annorlunda.
 
Senast redigerad av en moderator:
Du är värre än han som knör sig fram i U-turn för han stoppar inte upp trafiken.
 
Typiskt utslag av Fjollträsksyndrom, visa så lite hänsyn som möjligt mot andra men kräv att andra skall visa hänsyn mot dig. :thumbsdown: Lantis förresten, din stora idol måste vara Anna Kindberg Batra. ;) :D
Vet inte vad det har med respekt att göra att man får trafiken att flyta på.

Heller är favo AKB än de som härjar i Skåne.

Men helt seriöst, varför bara utnyttja ett körfält, jag hajar helt ärligt inte.

Och till Jonas, jag tränger mig inte bara använder de körfält som är märkta ska till den destination jag ska.

Jag lägger ner debatten, är ni såna som alltid kör i 70 på motorvägen också?
 
är ni såna som alltid kör i 70 på motorvägen också?
Nej, faktiskt inte, jag brukar lägga mig på ca 80 km/h på motorvägen. Vid den hastigheten är min bil som mest effektiv och bekväm. Jag har sällan bråttom, det överlåter jag åt stressade storstadsbor :wai:
 
Senast redigerad av en moderator:
Händer att jag tar upp två filer för att inte släppa förbi dessa egoister, bästa är att man får med resten av kön;)

Släpper aldrig in någon som skall tjäna ett par bilar vid vägbygge eller annat där filerna går ihop.
Nu finns det ju tillfällen där man satt upp skylt om vävning och att båda fälten skall användas, där är det ok. Men även där finns dom som skall förbi 2 bilar....
 
Men i Sverige har man väl motsatt krav på sig, att där måste man minst ha en trafikförsäkring som täcker offret?
Så då sätter Thailändska staten nu ett motsatt krav då att ingen försäkring skall täcka om den skyldige är påverkade över gränsen för rattfylla, fyllot kommer få stå för dessa kostnader själv men som jag skrev i inlägget det gällde fordonsskador, stod inget om personskador.
Hej

Problemet är väl tyvärr ofta i Thailand att många kör både oförsäkrade, utan körkort, med obesiktigade fordon och ibland även fulla, sen har väl många dessutom vare sig tillgångar eller egendom för att kunna stå för några kostnader eller ersätta dom som drabbas.

Mvh isan lover
 
Nej, faktiskt inte, jag brukar lägga mig på ca 80 km/h på motorvägen. Vid den hastigheten är min bil som mest effektiv och bekväm. Jag har sällan bråttom, det överlåter jag åt stressade storstadsbor :wai:
Nej, jag kör så gott som alltid i den tillåtna hastigheten om förhållandena så tillåter. En väglus är ofta en trafikfara som tvingar andra till vansinnesomkörningar. På en motorväg är ddet oftast OK att köra långsammare, det blir inte lika riskabla omkörningar där. I stan, utanför skolor etc kör jag aldrig för fort.

Jag fick mitt körkort 1974 och har faktiskt aldrig fått böter för några trafiköverträdelser även om jag har haft tur några gånger. Jag försöker visa hänsyn och då förväntar jag mig att andra gör likadant. Men man skall aldrig besvara dumhet med dumhet bortsett från de tillfällen när folk försöker "knö" i onödan. Då växer hornen i pannan!!
 
Händer att jag tar upp två filer för att inte släppa förbi dessa egoister, bästa är att man får med resten av kön;)

Släpper aldrig in någon som skall tjäna ett par bilar vid vägbygge eller annat där filerna går ihop.
Nu finns det ju tillfällen där man satt upp skylt om vävning och att båda fälten skall användas, där är det ok. Men även där finns dom som skall förbi 2 bilar....
Det är du som skapar trafikoflyt :)

Du respekterar om det uttryckligen är skyltat men inte annars, varför tror ni att vi har så mycket skyltar ... hur svårt är det att förstå.
 
Det är du som skapar trafikoflyt :)

Du respekterar om det uttryckligen är skyltat men inte annars, varför tror ni att vi har så mycket skyltar ... hur svårt är det att förstå.
Finns det två filer så skall man använda två fil. Annars hade det inte funnits två. Börjar förstå varför det finns så mycket köer på storstan. De har inte fattat detta. :D
 
Senast redigerad av en moderator:
Finns det två filer så skall man använda två fil. Annars hade det inte funnits två. Börjar förstå varför det finns så mycket köer på storstan. De har inte fattat detta. :D
Fast det är ju tvärtom, lantisarna som inte använder och vi storstadsbor som använder. På landet spelar det ju oftast ingen roll om det tar 10 eller elva minuter men i storstan blir det ju skillnad på kanske en timme till tre timmar!
 
Fast det är ju tvärtom, lantisarna som inte använder och vi storstadsbor som använder. På landet spelar det ju oftast ingen roll om det tar 10 eller elva minuter men i storstan blir det ju skillnad på kanske en timme till tre timmar!
En bil är väl lika lång och tar lika stor plats i kön så även om det är två filer går det inte fortare om man, vad skrev ni, knöa in. Det är ju bara han som knöar in som vinner tid. Menar du att du vinner 3 tim på att knöa in när du kör genom staden, du skoja
 
Senast redigerad av en moderator:
En bil är väl lika lång och tar lika stor plats i kön så även om det är två filer går det inte fortare om man, vad skrev ni, knöa in. Det är ju bara han som knöar in som vinner tid. Menar du att du vinner 3 tim på att knöa in när du kör genom staden, du skoja
Eftersom det finns avfarter i på den högra filen så tjänar ju alla på att folk inte ska knö in sig i en fil utan använda alla filer.

Jag skrev inte att vinna tre timmar, sa att det kan skilja mellan en till tre timmar i körtid med om alla använder alla filer istället för bara en. Det har ju hänt att bara en fil är öppen och då tar det så lång tid, finns alltid såna som er som ska försöka sabba flytet med att köra för sakta, att mot och försöka blockera två filer.Som tur är jagar poliser såna som er. Man måste ha känsla för trafiken och slappna av.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp