PSA test och prostatacancer

Skäll inte på mig jag delger bara vad våran rådgivande myndighet ger oss.
Och Nox inlägg visar bara att han genomgått behandling efter psa test inte om det var nödvändig behandling.
Det kanske det var och han tog fler nogräknade tester men det skriver han inte.
Men får vi nog veta under dagen.
Och om du läser vad som stod från 1177 så stod det "ibland" dom avråder inte psa test.
Dessutom kan man ha cancer med ett helt normalt värde, när de sedan ev. sprider sig så stiger Psa kraftigt. Som du skriver, bara en av många indikerare som visar på att du ev kan ha en tumör, men även ofta falskt alarm vid ex inflammation eller infektion, och biopsi är fasen inte kul vad jag hört, dessutom sedan risk för infektion efter biopsin samt prostaproblem i en tidigare normal körtel

Tur att den enade forskningen har insett problemet med PSA test, vad det leder till, och försöker lösa det i alla fall.
Om jag skulle få höga PSA vården här nere, så flyger jag till Sverige för vidare behandling. Här i Thai kan man verkligen felbehandlas, då det "påstås" att ekonomin är en viktig faktor, vårdgivare kan se en betydande förtjänst i ett förhöjt PSAvärde

Det finns annan intressant forskning, ni som pratar PSA test och prostatacancer bör veta att även ett högst normalt alkoholintag förhöjer risken för prostatacancer, pancreas samt mag- tarm cancer mm, Ja, så är det tyvärr, alokoholen är ett gift, därför jag använder jag alkohol ytterst sällan, jag har två kompisar här nere som har opererat bort prostatan, bägge två är idag nykra alkoholister, visst att de kanske hade drabbats utan alkoholen inverkan, men troligt enormt större risk att det är just detta som gav dem deras cancer och det hjälper inte att säga att jag dricker bara öl, ingen alkohol.
Det visar bara på en enorm okunnighet eller en stor portion av självbedrägeri

Nej jag ser inga som helst risker med att ta et PSA-prov.
Och ännu en gång.
Ett förhöjt PSA värde är bara en indikation på att något inte stå rätt till med prostatakörteln.. och det behöver inte inte vara cancer.

Och det enda sättet för närvarande att avgöra om det är cancer är genom biopsi.
Det är vid slarvas med uppföljningen som feldiagnoser och felbehandlingar kan förekomma.
Hej

Förstår inte problemet, tror man inte att det är bra att ta ett PSA prov är det ju bara att låta bli, själv tvekar jag dock inte en sekund, jag vill naturligtvis upptäcka en eventuell cancer så tidigt som möjligt.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp