PSA test och prostatacancer

Du kan ju knappast ha tagit ditt prov i Sverige i den åldern du är i ?
Det är ju inget som rekommenderas om det inte förekommer i tidig ålder inom släkten.
När jag 2015 tog mitt första PSA-prov 66 år gammal så fick jag (tjata) mig till provet.
Det första de upplyste mig om var att om jag inte haft några symptom så ansåg de det var onödigt.
Även om PSA-provet i sig inte kan fastställa cancer så är det en billig och bra början.

Och jag tycker det är ett motsägelsefullt råd att ge när de vet att prostatacancer oftast inte visar några symptom förrän det är försent.
Det är därför jag ifrågasätter informationen från 1177.
Man kan ju inte bara läsa info från en sida som du säger.
Jag betalade för test, gjorde det i samband med hälsoundersökning.
Har ingen i släkten som haft prostatabesvär.
Var väl här på forumet som det skrevs av några att dags att börja ;)
Som sagt jag har noll koll, tillhör inte gruppen som hänger på hälsosidor i vanliga fall om jag inte har nåt symtom och undrar vad det kan vara.
Jag har tur och är med på Thsisnack och får min info här, så även om prostata, ingen aning vad biopsi är men nu vet jag att det finns något som heter så tex ;)

Som sagt jag har noll koll, tillhör inte gruppen som hänger på hälsosidor i vanliga fall om jag inte har nåt symtom och undrar vad det kan vara.
Jag har tur och är med på Thsisnack och får min info här, så även om prostata, ingen aning vad biopsi är men nu vet jag att det finns något som heter så tex

Jag har tur och är med på Thsisnack och får min info här, så även om prostata, ingen aning vad biopsi är men nu vet jag att det finns något som heter så tex ;)
Att vara aktiv och gymnastisera prostatan lär vara positivt och hälsofrämjande.

Du har tydligen inte sett Polisskolan. Tråden skall vara seriös men lite humor får man ha. Är det inte tråkigt att vara humorbefriad? Du som forumpolis borde ju ha sett filmerna.
Ska han säga som normalt går i taket så fort Bar kommer på.

Kom ihåg att Bar är kul!

Nu kör vi, lördag tjohoooop!

Jag är en del av den här studien ...

... och nu är det tydligen dags för ett nytt prov. Bara att hoppas att värdet är fortsatt lågt.
Ja detta är helt klart ett stort steg på vägen för att undvika de feldiagnoser och onödiga behandlingar som PSA prov ger upphov till.

"Risken för överdiagnostik vid screening för prostatacancer kan halveras. Det visar en studie från Göteborgs universitet. Med den diagnostik som nu prövats kommer betydligt färre harmlösa tumörer att hittas. Detta löser ett stort problem och öppnar för allmän screening."

Senast redigerad av en moderator:
Ja detta är helt klart ett stort steg på vägen för att undvika de feldiagnoser och onödiga behandlingar som PSA prov ger upphov till.

"Risken för överdiagnostik vid screening för prostatacancer kan halveras. Det visar en studie från Göteborgs universitet. Med den diagnostik som nu prövats kommer betydligt färre harmlösa tumörer att hittas. Detta löser ett stort problem och öppnar för allmän screening."
Ännu en gång..ett PSA-prov är inte ett upphov till onödiga behandlingar.

Ett förhöjt PSA värde är bara en indikation på att något inte stå rätt till med prostatakörteln.. och det behöver inte inte vara cancer.

Och det enda sättet för närvarande att avgöra om det är cancer är genom biopsi.
Det är vid slarvas med uppföljningen som feldiagnoser och felbehandlingar kan förekomma.

Ännu en gång..ett PSA-prov är inte ett upphov till onödiga behandlingar.

Ett förhöjt PSA värde är bara en indikation på att något inte stå rätt till med prostatakörteln.. och det behöver inte inte vara cancer.

Det är vid slarvas med uppföljningen som feldiagnoser och felbehandlingar kan förekomma.
Tråkigt att du inte ser riskerna med onödiga PSA test, felaktiga diagnoser och onödiga behandlingar som skadar patienter i onödan.

Det gör som tur är sjukvården och forskningen som jobbat stenhårt på att undvika detta.

G2 studien räknar med att överdiagnostik vid screening för prostatacancer kan halveras. Med den diagnostiken som kommer betydligt färre harmlösa tumörer att hittas och således onödig behandling med påföljande komplikationer.

Heja forskning och utveckling!

Tråkigt att du inte ser riskerna med onödiga PSA test, felaktiga diagnoser och onödiga behandlingar som skadar patienter i onödan.

Det gör som tur är sjukvården och forskningen som jobbat stenhårt på att undvika detta.

G2 studien räknar med att överdiagnostik vid screening för prostatacancer kan halveras. Med den diagnostiken som kommer betydligt färre harmlösa tumörer att hittas och således onödig behandling med påföljande komplikationer.

Heja forskning och utveckling!
Nej jag ser inga som helst risker med att ta et PSA-prov.
Och ännu en gång.

Nej jag ser inga som helst risker med att ta et PSA-prov.
Och ännu en gång.

Tur att den enade forskningen har insett problemet med PSA test, vad det leder till, och försöker lösa det i alla fall.

Igår fick jag reda på att min bäste vän drabbats av cancer.
Visste inte vilken, han skrev bara opererad för cancer kom förbi när du är i gbg jag ligger hemma sjukskriven.
Men ikväll svara han när jag ringde.
Och var prostata, vetat ett tag men inte berättat
Han och hans fru från malaysia var och hälsa på oss, han verka lite nere men gick på tunga ångestdämpande och drack.
Hans fru fråga om jag kunde prata med han för han var inte sig själv.
Han berätta inte något om cancern men han fick utskrivet xanor vilket är extremt tung drog som skrivs ut av läkare för deppression.
Men sa pga psykisk stress med immigration för frun (bara sa för inte ville vi skulle veta)
Visa sig att han visste då men ville inte berätta.
Nu opererat bort allt och verkar ok.

Tillbaka
Topp