PSA test och prostatacancer

Men det är fortfarande inte han som påstår det utan svenska vårdinstutitioner.
Dom som påstår att det i vissa fall genomförs onödiga behandlingar, tvärtemot vad du säger, du säger att det aldrig görs onödiga behandlingar.
Om du läser första meningen i mitt inlägg så ser du att jag håller med om att det inte var från honom påståendet kom.
Men han tog upp påståendet med ett eget lite skruvat tillägg (som vanlig) i inlägg 44.
Då förmodar jag att han håller med om påståendet.
Och var kan du hitta där jag påstått att det aldrig görs onödiga behandlingar.
Men det kan säkert ha förekommit misstag..men jag tror inte det är så särskilt vanligt som någon vill ha det till.
Och i de eventuellt fall det har förekommit så är det isåfall brister i sjukvårdens rutiner.

Det jag har gjort är att förmedla mina egna erfarenheter vad som händer från provtagning till konstaterad prostatacancer och behandling (för min del kirurgi)

Om det är detta från 1177 du syftar till så har ju sjukvården brustit i sina rutiner i de fall man har genomfört en onödig behandling.
Har du en cancertumör som växer långsamt och som aldrig kommer att utvecklas till en allvarlig sjukdom ska den inte behandlas enligt sjukvårdens rutiner.
Och det är ju genom PSA-provet man ska avgöra vilken behandling du ska ha eller inte ha.

Fördelar och nackdelar med PSA-prov om du inte har symtom.

Regelbundna PSA-prov ger goda möjligheter att tidigt upptäcka en prostatacancer som kan bli allvarlig. Då går det ofta att få behandling så att du kan bli av med sjukdomen innan den sprids. Men ibland finns det nackdelar med att lämna PSA-prov om du är utan symtom.
PSA-prov kan leda till behandling för prostatacancer i onödan. Du kan ha en cancertumör som växer långsamt och som aldrig kommer att utvecklas till en allvarlig sjukdom. Det går inte att säga i förväg hur det kommer att bli.
Behandling mot prostatacancer kan påverka livskvaliteten. Du kan till exempel få nedsatt förmåga att få stånd eller besvär med att det läcker urin.
Cancerbeskedet kan också påverka livskvaliteten, även om du avstår från behandling. De uppföljande kontrollerna med olika undersökningar kan göra att du känner oro.

Jag kollar på nationell sida inte regional.
Nu har jag dock kollat på flera regioner på 1177 och alla har exakt samma text.
Det är vården och läkaren som gör en individuell bedömning.
De olika regionerna kan skilja mycket mellan olika prioriteringar av olika sorts åtgärder.

Inte någon standardiserad text från en central myndighet.

Hur testar man sej innan en canser finns i kroppen, om man mår bra i övrigt. Man kan inte testa sej för allt då är man manisk
Hej

Helt rätt att man inte kan testa sig för allt, men några saker kan det nog vara bra att ha lite koll på, motivationen ökar nog om man har anhöriga eller vänner som går bort helt i onödan av prostatacancer, men vill man inget veta och inte känner något behov av att testa sig älr det ju bara att låta bli.

Mvh isan lover

Det är vården och läkaren som gör en individuell bedömning.
De olika regionerna kan skilja mycket mellan olika prioriteringar av olika sorts åtgärder.

Inte någon standardiserad text från en central myndighet.
Hur vet du det du är väl inte inskriven i många landsting utan bara Holmön

Hur vet du det du är väl inte inskriven i många landsting utan bara Holmön
Jo det vet jag att läkare gör olika individuella bedömningar inom samma landsting.
Så fungerar det i Västerbotten.
Du kan träffa tre olika läkare på vårdcentralerna och ingen gör exakt samma bedömning.
När man sen får en remiss sker det nya bedömningar av olika läkare beroende på vem man träffar.

Sen känner jag jämnåriga runt om i hela vårt land.

Människor är inte som serietillverkade gamla bilar i din värld.

Men ibland finns det nackdelar med att lämna PSA-prov om du är utan symtom.
PSA-prov
kan leda till behandling för prostatacancer i onödan. Du kan ha en cancertumör som växer långsamt och som aldrig kommer att utvecklas till en allvarlig sjukdom. Det går inte att säga i förväg hur det kommer att bli.
Behandling mot prostatacancer kan påverka livskvaliteten. Du kan till exempel få nedsatt förmåga att få stånd eller besvär med att det läcker urin.
Cancerbeskedet kan också påverka livskvaliteten, även om du avstår från behandling. De uppföljande kontrollerna med olika undersökningar kan göra att du känner oro.
Precis som jag skrev ovan,

Även Karolinska Institutet och 1177 stämmer in.

Sen ska man komma ihåg att ALL sjukvård är förenad med risker. Men just för många av oss män dessa särskilt skrämmande.

Precis som jag skrev ovan,

Även Karolinska Institutet och 1177 stämmer in.

Sen ska man komma ihåg att ALL sjukvård är förenad med risker. Men just för många av oss män dessa särskilt skrämmande.
Det du citerar är ett urklipp från just 1177.

Nästa vecka är det dags för ny uppföljning av min prostatacancer.
När jag kontaktar Urologen i Karlskrona för provsvar ska jag ta upp (den i mitt tycke motsägelsefulla information från 1177) om fördelar och nackdelar med PSA-prov om du inte har symtom.
Och jag ska även ta upp frågan hur vanligt det är att det görs onödiga operationer som gör nästan friska män till eunucker (som det påstås);)
Jag tror inte det görs några onödiga operationer men jag ä inte säker så du får gärna länka något som bekräftar påståendet.

Numera har de flesta män som får diagnosen prostatacancer inga symtom alls – de har fått sin diagnos efter att ha lämnat ett PSA-prov.
Och så var fallet för mig..allt var bra jag behövde inte pinka på natten..k*ken stod och jag pissade som en 25 åring.:laugh2:

Då kan man ju fråga sig?
Varför informerar 1177 först om hur viktigt det är att ta regelbundna PSA-prov för det ger goda möjligheter att tidigt upptäcka en prostatacancer som kan bli allvarlig. Då går det ofta att få behandling så att du kan bli av med sjukdomen innan den sprids.
Och några meningar längre ner informerar man om att det finns nackdelar med att lämna PSA-prov utan symptom?

Sen att ALL sjukvård är förenad med risker där överdriver du allt en aning..som vanligt.:)

Sen att ALL sjukvård är förenad med risker där överdriver du allt en aning..som vanligt.:)
Ja, då får man nog ha en väldig otur precis allt skulle kunna leda till vårdskador.

Dock är det ett faktum att alla mediciner (sic!) är förknippade med biverkningar, så man får alltid göra en avvägning om sjukdomen skadar dig mer än medicinen. De flesta biverkningar är närmast obefintliga och många skador repareras så det är rätt sällsynt att boten skulle vara värre än soten. ;)

Ja, då får man nog ha en väldig otur precis allt skulle kunna leda till vårdskador.

Dock är det ett faktum att alla mediciner (sic!) är förknippade med biverkningar, så man får alltid göra en avvägning om sjukdomen skadar dig mer än medicinen. De flesta biverkningar är närmast obefintliga och många skador repareras så det är rätt sällsynt att boten skulle vara värre än soten. ;)
Ja många orkar inte läsa bipacksedeln som medföljer alla mediciner. Där läste jag t ex att blodtrycksmedicinen Enalapril kan ge hosta som biverkning. Det drabbades jag av och fick byta till Losartan istället. Då försvann hostan. Vissa tycker att jag är lat eller bekväm när det gäller bilen, detta gäller definitivt inte bipacksedlar.

Senast ändrad:
Lasarettet har drop-in för provtagning så jag passade på att ta mitt PSA-prov på min promenad idag.
Nu är det att vänta på domen och bara hoppas på att värdet håller sig stabilt på en låg nivå eller helst sjunkit lite :)
1696935588839.jpeg

Idag fick jag reda på provsvaret och det var en liten missräkning..värdet hade stigit från 0,16 till 0,20.
Men min personliga kontakt på Urologen den alltid lika trevliga och kunniga Malin lugnade min oro.
Hon förklarade att man ska helst ha värde 0 när prostatan är avlägsnad men det är tyvärr inte ovanligt att det blir någon cancercell kvar efter operationen..som vaknar till liv efter några år.
Nu får jag ta nya PSA-prov var 3:e månad och skulle värdet ligga över 0,2 vid 3 mätningar i rad görs en ny utredning.
Då börjar man med röntgen för att fastställa var cancern sitter och därefter beslutas vilken behandling som är lämplig..antingen strålning eller tillväxthämmande mediciner.
Så hon försäkrade mig (nästan) :)att jag kommer inte att dö av prostatacancer utan med.

Vi hade ett samtal nästa 30 minuter långt och hon förklarade ingående hur biopsin analyseras utifrån internationella Gleasongraderingen som är vägledande för kommande behandling.
Jag tog även upp påståendet att PSA-prov kan leda till behandling för prostatacancer i onödan med komplikationer som följd.
Och hon bekräftade precis som @Berralund antog (och jag av egen erfarenhet) att det görs grundliga undersökningar med biopsi mm innan en behandling påbörjas.

Hon förklarade också att man kan ha högt PSA-värde utan att ha cancer men det går inte att konstatera cancer utan att göra en biopsi och därför utförs naturligtvis ingen cancerbehandling enbart med utgångspunkt från ett PSA-värde.

Nästan all prostatacancer visar ingen symptom innan den upptäcks så det är bara att testa sig.. det är en rättighet man har.
Och har man det i släkten så är det en självklarhet.
Även om man får reda på att man en godartad cancer så är det ju bättre att oroa sig för den än att komma in för sent och det har spridit sig till skelettet eller lymfkörtlarna (som är det vanligaste)

Prostatacancer forskare på Karolinska institutet tar hjälp av AI.

Sedan mitten av 1990-talet har det varit möjligt att göra ett så kallat PSA-prov där man mäter halten prostataspecifikt antigen, PSA, i blodet. Problemet är att PSA-värdet inte är särskilt specifikt för prostatacancer och testningen resulterar i ett antal problem (se separat artikel, sidan 43). Ett problem är överdiagnostisering.

– Ungefär en tredjedel av alla som idag får en prostatacancerdiagnos får den i onödan, säger Henrik Grönberg.

Det innebär ett cancerbesked med all den oro det för med sig, men det innebär också att ett beslut om eventuell behandling måste fattas. Vid prostatacancer som inte har spritt sig är behandlingsalternativen antingen att operera ut prostatakörteln eller att stråla ihjäl tumören. Båda behandlingarna är effektiva, men har en ganska hög risk att även leda till biverkningar som inkontinens och/eller impotens. Om PSA-testet leder till en diagnos i onödan är också behandlingen och alla biverkningar i onödan. Men det är inte det enda problemet.

Sedan mitten av 1990-talet har det varit möjligt att göra ett så kallat PSA-prov där man mäter halten prostataspecifikt antigen, PSA, i blodet. Problemet är att PSA-värdet inte är särskilt specifikt för prostatacancer och testningen resulterar i ett antal problem (se separat artikel, sidan 43). Ett problem är överdiagnostisering.

– Ungefär en tredjedel av alla som idag får en prostatacancerdiagnos får den i onödan, säger Henrik Grönberg.

Det innebär ett cancerbesked med all den oro det för med sig, men det innebär också att ett beslut om eventuell behandling måste fattas. Vid prostatacancer som inte har spritt sig är behandlingsalternativen antingen att operera ut prostatakörteln eller att stråla ihjäl tumören. Båda behandlingarna är effektiva, men har en ganska hög risk att även leda till biverkningar som inkontinens och/eller impotens. Om PSA-testet leder till en diagnos i onödan är också behandlingen och alla biverkningar i onödan. Men det är inte det enda problemet.

Så är det med alla undersökningar som kan indikera något avvikande att man måste gå vidare med olika beslut om ev biverkningar kontra risken för spridning.

Men forskningen gör framsteg och det som var dödligt för 30 år sedan är relativt enkelt att bota idag.

Se bara på området kring hjärtsjukdomar hur enkelt det är idag med stent, klaffbyten, kranskärlsoperationer och peacemaker.

AI kommer att revolutionera tolkningen av röntgenbilder enormt.

• Like
Reactions: Nox

Intressant artikel.

Men vad vill du framhäva med just detta avsnittet av den långa artikeln?

Avsnittet i artikeln du hänvisar till börjar med nedanstående.

Det enda sättet att minska risken att dö i prostatacancer är därför att hitta tumören så tidigt att den kan behandlas. Eftersom tumören inte ger några symtom förrän det är för sent är det som upplagt för allmän screening, likt den mammografi som görs för att tidigt hitta bröstcancer. Men det har ännu inte införts i Sverige – eftersom diagnostiken är för dålig.

Och avsnittet i artikeln avslutas med nedanstående (så det verkar ju bli fel hur man gör)

Med dagens diagnostik missar vi säkert också 30-40 procent av de som har en prostatacancer som skulle behöva behandlas. Många pratar om överdiagnostiken, men underdiagnostiken är ett lika stort problem, säger Henrik Grönberg.

Det enda säkra alternativt för tillfället att säkerställa hur elakartade cancercellerna är är genom biopsi.
Och då är väl PSA-provet en bra början att hitta tumören så tidigt att den kan behandlas.

Du är inte ens 50 år och dessutom verkar du vara skeptisk till PSA-prov så varför ska du testa dig och utsätta dig för oro och eventuella onödiga behandlingar..när du inte ens har några symptom?

Du verkar ju vara intresserad av prostatacancer så läs denna informationen.
Det är den bästa informationen jag läst och jag har läst mycket sen jag fick diagnosen.

Intressant artikel.

Men vad vill du framhäva med just detta avsnittet av den långa artikeln?

Avsnittet i artikeln du hänvisar till börjar med nedanstående.

Det enda sättet att minska risken att dö i prostatacancer är därför att hitta tumören så tidigt att den kan behandlas. Eftersom tumören inte ger några symtom förrän det är för sent är det som upplagt för allmän screening, likt den mammografi som görs för att tidigt hitta bröstcancer. Men det har ännu inte införts i Sverige – eftersom diagnostiken är för dålig.

Och avsnittet i artikeln avslutas med nedanstående (så det verkar ju bli fel hur man gör)

Med dagens diagnostik missar vi säkert också 30-40 procent av de som har en prostatacancer som skulle behöva behandlas. Många pratar om överdiagnostiken, men underdiagnostiken är ett lika stort problem, säger Henrik Grönberg.

Det enda säkra alternativt för tillfället att säkerställa hur elakartade cancercellerna är är genom biopsi.
Och då är väl PSA-provet en bra början att hitta tumören så tidigt att den kan behandlas.

Du är inte ens 50 år och dessutom verkar du vara skeptisk till PSA-prov så varför ska du testa dig och utsätta dig för oro och eventuella onödiga behandlingar..när du inte ens har några symptom?

Du verkar ju vara intresserad av prostatacancer så läs denna informationen.
Det är den bästa informationen jag läst och jag har läst mycket sen jag fick diagnosen.

Jag är inte skeptisk till PSA test, skall själv ta ett om inte nu så nästa ledighet.
Tar ingen ställning, visar bara på alternativ info för kan inte bara läsa ena.

När jag var och tog PSA test så berättade ingen för mig att det fanns en osäkerhet i testerna, hade dom visat negativt hade jag trott 100% cancer.
Att det finns en osäkerhet och att inte 100% cancer har jag fått reda på nu, jag kan inget om cancer och cancerprover.
Intresserar mig inte direkt att sitta och läsa om det så håller mig oftast till vad 1177 skriver, deras info jag går på när gäller dom flesta åkommor.
Men nu läser jag och skriver här, så nu vet jag att finns en osäkerhet och behöver inte vara rädd för att ett negativt test betyder säker död.
Som sagt ingen på sjukhuset berättade att fanns en osäkerhet vare sig innan eller efter provet.

När jag var och tog PSA test så berättade ingen för mig att det fanns en osäkerhet i testerna, hade dom visat negativt hade jag trott 100% cancer.
Att det finns en osäkerhet och att inte 100% cancer har jag fått reda på nu, jag kan inget om cancer och cancerprover.
Intresserar mig inte direkt att sitta och läsa om det så håller mig oftast till vad 1177 skriver, deras info jag går på när gäller dom flesta åkommor.
Men nu läser jag och skriver här, så nu vet jag att finns en osäkerhet och behöver inte vara rädd för att ett negativt test betyder säker död.
Som sagt ingen på sjukhuset berättade att fanns en osäkerhet vare sig innan eller efter provet.
Du kan ju knappast ha tagit ditt prov i Sverige i den åldern du är i ?
Det är ju inget som rekommenderas om det inte förekommer i tidig ålder inom släkten.
När jag 2015 tog mitt första PSA-prov 66 år gammal så fick jag (tjata) mig till provet.
Det första de upplyste mig om var att om jag inte haft några symptom så ansåg de det var onödigt.
Även om PSA-provet i sig inte kan fastställa cancer så är det en billig och bra början.

Och jag tycker det är ett motsägelsefullt råd att ge när de vet att prostatacancer oftast inte visar några symptom förrän det är försent.
Det är därför jag ifrågasätter informationen från 1177.
Man kan ju inte bara läsa info från en sida som du säger.

Tillbaka
Topp