R.I.P

Man kanske skall lämna mobilen hemma känns obehagligt att bli ofrivilligt vittne.
Nu rör jag mig förvisso inte i sådana områden eller kretsar. Men sådant kan ju hända varsomhelst.

Tyckte jag läste att det var han som var målsägande. Inte säkert man behöver vittna då? Kanske finns någon som är kunnig på sådant här på forumet?

Hämta från Google

Vad lagen säger om vittnesplikt
I Sverige har vi allmän vittnesplikt. Det innebär att du är skyldig att vittna i domstol om åklagaren eller den misstänkta personen och dess försvarare anser att det behövs. Du kan alltså inte bestämma själv om du vill vittna eller inte.

Det är iofs bara att "glömma" eller inte ha sett något. Varför tror du att polisen konstant har svårt att hitta vittnen och så många brott går ouppklarade trots att de begås mitt bland folk?

Hade du vittnat mot Dödspatrullen eller Vårbynätverket? Eller varför inte någon av klanerna i Angered eller Hjällbo? Jag har vittnat i min ungdom efter en misshandel, du får absolut noll skydd som vittne. Polisen förklarade att jag får kontakta dem ifall killen gav sig på mig efter han kom ut från fängelset. Att polisen eventuellt utreder i efterhand när du ligger på sjukan eller i kista är en klen tröst. Idag hade jag aldrig vittnat.

Jag tror inte att någon svensk med familj och jobb hade vittnat mot våra exotiska dödspatruller, förutom på internet då alla är Rambo.

Det är iofs bara att "glömma" eller inte ha sett något. Varför tror du att polisen konstant har svårt att hitta vittnen och så många brott går ouppklarade trots att de begås mitt bland folk?

Hade du vittnat mot Dödspatrullen eller Vårbynätverket? Eller varför inte någon av klanerna i Angered eller Hjällbo? Jag har vittnat i min ungdom efter en misshandel, du får absolut noll skydd som vittne. Polisen förklarade att jag får kontakta dem ifall killen gav sig på mig efter han kom ut från fängelset. Att polisen eventuellt utreder i efterhand när du ligger på sjukan eller i kista är en klen tröst. Idag hade jag aldrig vittnat.

Jag tror inte att någon svensk med familj och jobb hade vittnat mot våra exotiska dödspatruller, förutom på internet då alla är Rambo.
Jag visste inte att man är tvungen att vittna vilket i förlängningen betyder att du kan riskera ditt live. Känns obehagligt visst inte att det var på det viset.

Jag tittade just nu på en inspelning på Youtube med honom och hans mamma. Han pratar svenska med brytning later det som för mig. Märkligt då han är svensk och uppvuxen i Sverige.

Många gånger har inte lagstiftningen hunnit med brottslingarnas kreativitet och sedan är det många politiska partier vänstern och miljöpartiet som politiskt motsätter sig hårdare straff. De vill hellre prioritera rehabilitering. New York gjorde ett experiment med superhårda straff och det fungerade men då flyttade gängen till grannkommunerna istället....om jag minns rätt

Hämta från Google

Vad lagen säger om vittnesplikt
I Sverige har vi allmän vittnesplikt. Det innebär att du är skyldig att vittna i domstol om åklagaren eller den misstänkta personen och dess försvarare anser att det behövs. Du kan alltså inte bestämma själv om du vill vittna eller inte.

Man kan ju i vilket fall bestämma vilka ord som kommer ur den egna käften.

/ SatanG

Var nog mer än det, han greps ju för knivslagsmål i början av månaden, är ju med i ett av dessa gäng, läste att polisen hade en teori om att kunde vara en hämndaktion för ett mord tidigare i Kista där en anhörig till annan rappare blev mördad.
Så som sagt var, han har vart gripen för vålds, drogbrott flertalet gånger tillhörde ett av gängen etc med.
blev det lite mer skriverier väl för att han var vit.
Det är inte bara utlänningarna i dessa områden som är med i gängen, även dom få Svenskarna som växer upp där.
Men är ju i den här åldersgruppen dom flesta mord begås nu väl, både som offer och förövare?
Det nya Sverige.....

Många gånger har inte lagstiftningen hunnit med brottslingarnas kreativitet och sedan är det många politiska partier vänstern och miljöpartiet som politiskt motsätter sig hårdare straff. De vill hellre prioritera rehabilitering. New York gjorde ett experiment med superhårda straff och det fungerade men då flyttade gängen till grannkommunerna istället....om jag minns rätt
Hej

Det stora misstaget var väl egentligen att under så många år ha öppna gränser och släppa in så många ifrån dessa delar av världen, här var våra politiker naiva.

Bland befolkningen har det ju under 20-30 års tid funnits en majoritet för att ta emot färre flyktingar och invandrare, men i Riksdagen har partierna ifrån vänster till höger oavsett partifärg (undantaget SD nu på senare år) struntat i opinionen och kört på med öppna gränser.

Nu skyller dom ansvariga i dom äldre etablerade partierna på varandra fast dom alla gemensamt bär skulden till den uppkomna situationen, medans dom ägnar sig åt politisk pajkastning istället för att samarbeta för en lösning så eskalerar situationen än mer.

Mvh isan lover

Hej

Det stora misstaget var väl egentligen att under så många år ha öppna gränser och släppa in så många ifrån dessa delar av världen, här var våra politiker naiva.

Bland befolkningen har det ju under 20-30 års tid funnits en majoritet för att ta emot färre flyktingar och invandrare, men i Riksdagen har partierna ifrån vänster till höger oavsett partifärg (undantaget SD nu på senare år) struntat i opinionen och kört på med öppna gränser.

Nu skyller dom ansvariga i dom äldre etablerade partierna på varandra fast dom alla gemensamt bär skulden till den uppkomna situationen, medans dom ägnar sig åt politisk pajkastning istället för att samarbeta för en lösning så eskalerar situationen än mer.

Mvh isan lover

Glöm inte massmedias och vänsterns roll. Smutskastningen har varit enorm. När den gamle folkpartisten ville ha språkkrav var det ju stöveltramp... När någon ens viskade om minskat flöde var det rasiststämpel.

Vår landsfader gick ut med att vi bygger inga murar i hans Europa.

Allt som kunde tänkas vara något SD någonsin tyckt var tabu.

Glöm inte massmedias och vänsterns roll. Smutskastningen har varit enorm. När den gamle folkpartisten ville ha språkkrav var det ju stöveltramp... När någon ens viskade om minskat flöde var det rasiststämpel.

Vår landsfader gick ut med att vi bygger inga murar i hans Europa.

Allt som kunde tänkas vara något SD någonsin tyckt var tabu.
Hej

Ja det går inte att komma ifrån att det som hände under andra världskriget och vår historia med ex.vis dom vita bussarna, stora åtaganden vid katastrofer, svält och kriser runt om i världen har lett att våra politiker har försökt leva upp till den internationella synen på Sverige som ett medmänskligt och omhändertagande land, detta har nog har nog påverkat oss in i nutid.

Nu får vi som medborgare betala priset för detta och politikerna kan fortfarande inte komma överens om hur dom ska hantera detta, själv tror jag inte löngre att det räcker med att öka antalet poliser och bygga fler fängelser, jagtrir att det krävs många fler åtgärder och då både mjuka och hårda.

Nu försöker partierna överträffa varandra i antalet nya poliser och vem som föreslår hårdast straff o.s.v, men det är ju främst ett led i den kommande valrörelsen, själv tror jag tyvärr inte att det kommer att leda till någon större förändring oavsett vilka som kommer till makten efter nästa val.

Mvh isan lover

Hej

Ja det går inte att komma ifrån att det som hände under andra världskriget och vår historia med ex.vis dom vita bussarna, stora åtaganden vid katastrofer, svält och kriser runt om i världen har lett att våra politiker har försökt leva upp till den internationella synen på Sverige som ett medmänskligt och omhändertagande land, detta har nog har nog påverkat oss in i nutid.

Nu får vi som medborgare betala priset för detta och politikerna kan fortfarande inte komma överens om hur dom ska hantera detta, själv tror jag inte löngre att det räcker med att öka antalet poliser och bygga fler fängelser, jagtrir att det krävs många fler åtgärder och då både mjuka och hårda.

Nu försöker partierna överträffa varandra i antalet nya poliser och vem som föreslår hårdast straff o.s.v, men det är ju främst ett led i den kommande valrörelsen, själv tror jag tyvärr inte att det kommer att leda till någon större förändring oavsett vilka som kommer till makten efter nästa val.

Mvh isan lover
Det som du skriver kan tolkas på olika sätt. Jag anser det viktigt att inte ge upp trots alla svårigheter. Samhället måste mobilisera för att få Sverige bättre och måste man byta samtalsämnen och vänner i sandlådan. Tjafsandet måste ersättas av en vilja och handlingsplaner att skapa ett bättre samhälle. Det går men kräver att politikerna seriöst prioriterar att återskapa ett bra Sverige.

Din historiebeskrivning är inte invändningsfri. Jag tror, att framtida historieböcker kommer att lägga en stor del av skulden på Bengt Westerberg och hans initiativ till upphävande av sossarnas mer ansvarsfulla linje.

Hej

Mvh isan lover

Det blir en vinst, på sikt.
Du svamlar

Här har våra väljare varit naiva….
Hej

Nej inte alls, det har som sagt länge funnits en klar majoritet för en stramare migrationspolitik bland väljarna och i nästan samtliga etablerade partier, så det är inte där problemet ligger, det är politikerna i dom etablerade partierna ifrån vänster till höger som har struntat i opinionen.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Snarare att politikerna vill framstå som goda än att de faktiskt har något humanitärt intresse. Vår rasistiska regering har gång på gång visat att livet på en icke etnisk svensk är mindre värt än etniska svenskars liv. Icke etniska svenskar är bara värda något så länge de röstar rött.

Problem på Strandvägen? Fixat på ett par dagar... Problem i Hjällbo? Vem fan bryr sig så länge det röstas "rätt". Somalisk pojke mördas... "Hoppas detta inte gynnar SD". Svensk pojke mördas, statsministern engagerad inom någon timme.

Tillbaka
Topp