Ransonering av diesel och bensin på Thailands bensinstationer

Hej

Ja visst kan man kalla en familj som lever på 10 Rai och tillfälliga inkomst som daglönare för ”egna företagare” om man vill, men det förändrar nog inget i sak för den här typen av familjer som utgör ca 20-30% av befolkningen.

Mvh isan lover
En sak är alla överens om i Thailand: turismen har gett mer pengar än bilmontering åt japaner de senaste 35 åren. Thailand gick från att vara ett fattigt land till ett välmående land tack vare turismen. Om jag räknar ihop alla pengar som jag själv har spenderat där under dessa år landar det på runt 900 000 till en miljon kronor. Multiplicera det med alla skandinaver och strunta i resten av världen för en stund så ser man effekten. Men det finns en kultur i Thailand där folk vill påstå att de är fattiga, de har inte lärt sig att leva som rika än. Det är bara den nya generationen som börjar förstå sig på rikedom bättre.

Det är ju tramsigt att jämföra levnadsstandarden i Sverige och Thailand. Det är ju så skilda samhällsstrukturer som går att hitta.

I Sverige finns en hyfsad "lägstanivå", ingen (utan andra problem) behöver svälta eller frysa ihjäl, det finns ett samhällsskyddsnät.
I Thailand finns inget sånt, cash is king, och att ha bra släkt (i princip klanstrukturer).

Så det blir alltid fel att slänga in vad en säsongare i risplockarbranschen långt uppe i norra Thailand tjänar för att påvisa vad lite det är jämfört med Sverige.
Samtidigt är det ju nästan hånfullt att sitta och påstå hur mkt 10-15,000 baht/mån är när det ska betalas för mat, husrum, skola med tillbehör, sjukvård etc. Ingen i Sverige skulle acceptera att leva under såna förhållanden (och som tur är så slipper vi det).

Men för att bli lite on topic oxå, jag gissar att det slår hårdare på thailändare med "bränslekrisen". De lever mer hand to mouth än svenskar. Men spektrumet i Thailand är oxå mkt större än i Sverige.

Det finns nog ingen thai som jobbar under medellönen på 650 per dag i HH men det gör tusentals burmeser.
Var i HuaHin på snabbvisit, 2dagar, senaste trippen till Thailand. Upplevde priserna något högre än på andra sidan bukten. Tex 1h fotmassage kostade 250baht i HuaHin mot 200baht på den sidan jag oftast befinner mig. Är din bedömning samma att priserna ligger lite över i HuaHin eller var det bara en tillfällighet att jag upplevde det så?

Det finns nog ingen thai som jobbar under medellönen på 650 per dag i HH men det gör tusentals burmeser.
Jo, det finns det. Det är ju trams att säga annat.
Nu räknar du kanske in dricks och annat, men i servicebranschen (bar, städ, moppebud etc) (även i HH) finns det MÅNGA som inte har 650 baht/dag, ffa kvinnor. Finns säkert även många som har det (650 baht/dag), men att påstå att ingen thai inte har det är fel.

Och du kan tjafsa om detta hur mkt du vill (misstänker att det är en rörkrökardiskussion på g), men det ändrar inte faktum. Har och har haft first hand insyn i dessa branscher, så inget du säger kan egentligen påverka faktum.

Thailand har utvecklats mkt senaste 20 åren, och för många har lönerna gått upp. Men för en stor grupp är det inte så. Orsakerna kan ju vara många, men det är ju en annan diskussion.

Var i HuaHin på snabbvisit, 2dagar, senaste trippen till Thailand. Upplevde priserna något högre än på andra sidan bukten. Tex 1h fotmassage kostade 250baht i HuaHin mot 200baht på den sidan jag oftast befinner mig. Är din bedömning samma att priserna ligger lite över i HuaHin eller var det bara en tillfällighet att jag upplevde det så?
Tror du är rätt ute, jag upplever också Pattaya och Jomtien billigare än HH på den typen av tjänster och på marknader.
Ännu lägre priser i Cha Am och Prachaup Kiri Khan.

Bangkok är dyrast.

Plötsligt händer det :p. En statistiskt sett i princip omöjligt kombo (på mitt inlägg). Efter 15 år i forumvärlden:).

Blir nog en trisslott idag:beer:
1774690491881.webp

Bra fråga som jag också funderar på. Är det hamstring som skapat mesta delen av bristen?
Jämför också med toapappershamstringen. Skillnaden är att jag lägger inte skulden på thailändarna för den hamstringen. Frugan säger att vi västerlänningar är tokiga som hamstrar toapapper. Varenda thailändare använder rövdusch som är mycket mera hygienisk.
Här hemma i Borås gick Thailändarna man ur huse och butik till butik för att hitta toalettpapper. Jag gnällde lite när kärringa kom hem att hon inte skall springa i butiker när covid är på gång och inte tar toalettpapper slut för det tillverkas här. Hon fick ligga slangad och nersövd över en månad då.

Ja att göra som du att bara räkna ingångslöner för trainee, nybörjare som verkliga löner gör jag inte.

Fortsätt tro att 300 är normala lönenivån som thailändare jobbar för.
Det sa jag inte. Däremot tvivlar jag starkt på ditt påstående att ingen thai i Hua Hin jobbar för mindre än 650 bath per dag. Det skulle ge en anställd på 7/11 som normalt jobba 6 dagar i veckan en månadslön på minst 15.600 per månad vilket inte stämmer. Nog om detta.

Det sa jag inte. Däremot tvivlar jag starkt på ditt påstående att ingen thai i Hua Hin jobbar för mindre än 650 bath per dag. Det skulle ge en anställd på 7/11 som normalt jobba 6 dagar i veckan en månadslön på minst 15.600 per månad vilket inte stämmer. Nog om detta.
Kolla vad en lön på 7-Eleven är om inte 15.000 för van personal eller mer beroende på befattning och ansvar och självklart lägre för trainee.

Hej

En begravningsentreprenör nekades fylla tre dunkar med diesel eftersom försäljaren trodde att det handlade om hamstring, då hämtade begravningsentreprenören kistan och tog med den till bensinstationen.

1774849154251.webp

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp