Vilken bensin till din moppe/MC?

 
Gasohol - det hörs ju på namnet, gasolin - alkohol

Jag vet inte detta med blyfritt. 1986 började jag som lärling på en motorrenoveringsfirma då 16 år.

Om jag är rätt underrättad så skulle blyfritt finnas på alla mackar från 1987 och 1994 infördes totalförbud.

Folk var som galna och pratade om att alla motorer skulle gå sönder och skära. Vi fick in drivor av topplock för byte av ventilsäten och styrningar som skulle klara av den oblyade bensinen. 1994-95 körde vi street racing med en Camaro -69 med vedbod trimmad 350. Ventisäten original i gjutjärnet, styrningar likaså. Vi raceade på blyfri 98. Gick hur bra som helst ingen av mina gamla bilar har gått sönder pga oblyad soppa. Det kan ju vara så att den oblyade soppan utvecklades och blev bättre därför uteblev alla dessa förutspådda haverier. Många oroliga hällde ju också i blyersättning i tanken för dyra pengar.

Att köra på alkohol har sina för och nackdelar. Alkohol har högt oktantal så motorn spikar inte så lätt trots överladdning. Alkohol kyler bra. Nackdelar som att den suger åt sig vatten, det var därför man hällde i K-sprit på vintern förr. Det går åt nästan dubbelt så mycket bränsle att köra på ren alkohol kontra bensin. Kallstarter är svåra. Tror serviceintervallerna är kortare när man kör på t.ex. E85.
 
Tror det är så.
Har en 20% inblandning av något annat som inte är så bra för förgasare och insprutning.
Blyfri går bra till alla moderna motorer, men det finns inte 95 i Th bara 91 oktan...
I handboken till min Bike, står det att man kan köra på blyfri, men inget oktan finns angivet.

Bla, Texaco och Esso har 95 oktanig bensin.
 
Blyfri i Th är bara 91 95 finns inte
Är 95 oktanig bensin blyad här nere då eller? För som han skriver vissa tappar här nere har valmöjligheten 95 gasohol eller 95 gasoline.
Ställdes själv inför valmöjligheten nyligen på Caltex macken i korsningen sukhumvith och motorvägen i Pattaya.
Sa som jag brukar på PTT mackarna 95 full tank men fick motfrågan på Caltex tappen vill du ha 95 gasohol eller 95 gasoline.
 
Senast redigerad av en moderator:
95 Gasohol är 90% bensin och 10% etanol, 95 oktan

95 Gasoline är ren bensin med 95 oktan men inte bly numera utan något liknande, kanske natrium.
 
95 Gasohol är 90% bensin och 10% etanol, 95 oktan

95 Gasoline är ren bensin med 95 oktan men inte bly numera utan något liknande, kanske natrium.
Finns i alla fall i vår by 95 bensin (gul Pump) och ja det är natrium i denna som ersätter blyet som smörjmedel
 
95 Gasohol är 90% bensin och 10% etanol, 95 oktan

95 Gasoline är ren bensin med 95 oktan men inte bly numera utan något liknande, kanske natrium.

Jasså! Undra vilken 95 jag tankade i moppen senast. Jag vill inte ha någon gasohol i moppen. Som jag skrev tidigare så höjer alkohol oktantalet. Med 10% alkohol går således oktantalet upp.
 
Jasså! Undra vilken 95 jag tankade i moppen senast. Jag vill inte ha någon gasohol i moppen. Som jag skrev tidigare så höjer alkohol oktantalet. Med 10% alkohol går således oktantalet upp.
Säkerligen gasohol 95 oktan då ren bensin 95 inte finns på alla mackar men har inte hamnat på någon mack som inte har gasohol 95 än.
 
Jasså! Undra vilken 95 jag tankade i moppen senast. Jag vill inte ha någon gasohol i moppen. Som jag skrev tidigare så höjer alkohol oktantalet. Med 10% alkohol går således oktantalet upp.
Nu är troligen din moppe gjort för gasohol, kolla på dekalen under dynan. Som andra skriver så finns bara ren bensin på några mackar men gasohol på samtliga. Shell tror jag säljer ren bensin

Men både 95 Gasoline och 95 Gasohol har samma oktantal.
 
Lite basfakta

E20 is 20% ethanol and 80% gasoline

E85 is 85% ethanol and 15% gasoline

Gasoline 95 is 100% pure petrol in Octane 95, just like Grandma used to make

Gasohol 91 is 10% ethanol and 90% Gasoline in octane 91

Gasohol 95 is 10% ethanol and 90% Gasoline in octane 95

Diesel is 100% pure heavy oil or Diesel

B5 Diesel is 5% Ethanol and 95% Diesel

LPG is Liquid Petroleum Gas, the reason why taxi prices in Thailand can remain so low.

NGV is for Natural Gas Vehicles

CNG is Compressed Natural Gas
 
Det verkar stämma, ren bensin finns nog bara i 91.

I så fall är all 95 oktan gasohol.
Men herregud nu skriver ju flera att vissa tappar har också gasoline 95 @phontas mack i byn, Caltex macken jag var på för par veckor sen hade valmöjlighet gasohol95 eller Gasoline95 och @flimmer skriver att Caltex och Esso har det.
Jag tankade för första gången på Caltex sist och fick frågan.
 
Men herregud nu skriver ju flera att vissa tappar har också gasoline 95 @phontas mack i byn, Caltex macken jag var på för par veckor sen hade valmöjlighet gasohol95 eller Gasoline95 och @flimmer skriver att Caltex och Esso har det.
Jag tankade för första gången på Caltex sist och fick frågan.
Ja, det finns flera olika uppgifter om detta, för mig är det inte mer sant än annat i Thailand.
Det är inte bara Långeman som skrivit om detta, har sett det på fler ställen.

Kanske finns det en kompromiss, det tillverkas bara 91 men det säljs fortfarande 95 på mackarna för man har inte bytt skyltarna.
Bättre att sälja 95 om folk efterfrågar det :):) man tjänar mer också ;)
 
Annars finns ju produkten Benzene som kanske är samma som ren bensin.

  • Benzene 95 (yellow)
  • Benzene 91 (red)
  • Gasohol 95 (orange)
  • Gasohol 91 (green)
benzine.jpg
 
Här häller vi bara i 95:an(el. Benzene), det lägre oktantalet som finns att inhandla hälls aldrig i, skulle fallet bli av att ett behov av påfyllnad behövs och stationen inte kan leverera 95:an(el. Benzene)vilket har hänt)), då fylls endast små mängder på av lägre oktantalet(max litern, inte mer) så man kan ta sig till närmsta mack som man vet levererar 95:an(el. Benzene)..

WP_20151113_10_33_14_Pro.jpg


Jag tycker i alla fall att cyckeln mår bättre av högre oktantal, rätta mig om jag har fel ;)
Men jag är ju bara en motorman: skurvat moppe och andra tvåhjulingar, bilar både 4or, 6or & V8or
 
Senast ändrad:
Jag hade jätteproblem med bensinslangarna på min Lifan om jag tankade gasohol. De torkade ut och sprack på ett halvår. Kanske på grund av dåligt gummi men jag har hört det från fler som haft samma problem.
 
Källa Wikki:

Oktantal
är ett mått på ett bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck. Så kallade knackningar uppstår i en ottomotor då för högt tryck eller temperatur gör att bränslet antänds för tidigt. Ett högre oktantal hos bränslet medför att det motstår tryck och temperatur bättre och därmed minskas risken för att motorn ska "knacka".

För att man ska kunna utnyttja ett bränsles energiinnehåll maximalt är det viktigt att bränslet inte orsakar knackningar. Om en ottomotor kan konstrueras för ett bränsle med högt oktantal så kommer motorns effekt att stiga samtidigt som dess energiförbrukning (bränsleförbrukning) sjunker.

Ogrenade alkaner har låga oktantal, det vill säga att de lätt orsakar knackningar då de har veka sekundära C-H-bindningar, medan grenade alkaner har kraftigare primära C-H-bindningar och därmed högre oktantal. Skalan för oktantalet utgår från kolvätena heptan (n-heptan enligt äldre nomenklatur), som tilldelas oktantalet 0, och 2,2,4-trimetylpentan, ofta kallat isooktan, som tilldelas oktantalet 100. Heptan är ett ogrenat kolväte, med alla kolatomer på rad, och isooktan är ett grenat kolväte, vilket ger dessa två föreningar olika egenskaper. Denna skala föreslogs först av Graham Edgar 1927. N-heptan fanns på den tiden tillgängligt i ren form medan Edgar blev tvungen att tillverka iso-oktan syntetiskt. Anledningen till att dessa två kolväten valdes är att de har liknande kokpunkter. Man kan alltså variera volymförhållandet i blandningar av dessa två kolväten och således få olika oktantal medan kokpunkten förblir relativt konstant.

Provmetoder[redigera | redigera wikitext]
Det finns två laboratorietestmetoder för att mäta ett bränsles oktantal. Dessa är Research Octane Number (RON) och Motor Octane Number (MON), och de utförs båda med Cooperative Fuels Researchs förgasarförsedd encylindriga provmotor med variabel kompression. De standarder som reglerar detta är ISO 5164:2005 (RON) samt ISO 5163:2005, vilka kan användas för att mäta oktantal mellan 40 och 120. Vid provning blandar man ihop två referensbränslen (volymprocent iso-oktan i n-heptan), en med ett oktantal högre än förväntat och en med ett oktantal lägre. Man kör motorn på bränslet som ska testas och ställer in kompressionsförhållandet så att CFR-motorns knackindikator visar ett värde på 50. Referensbränslena ska nu testköras, visar de 30-40 respektive 60-70 på knackindikatorn så har vi kommit fram till oktantalet. Har vi använt referensbränslen på 97 respektive 99 oktan så rör det sig alltså om ett provbränsle på 98 oktan.

RON ger värden som passar bäst vid låga motorvarvtal och mild knackning medan MON passar bäst med höga motorvarvtal, höga temperaturer och dellast. RON ger högre värden än MON och skillnaden mellan dessa två kallas känslighet. (RON + MON)/2 kallas AKI AntiKnockIndex eller "AON Average Octane Number" (Pump Octane Number, PON).

Det finns även en tredje mätmetod kallad Road Octane Number, RdON. Med denna metod utför man istället mätningar i provbilar. Även i detta fall används iso-oktan och n-heptan som referens. Normalt krävs 10-15 provbilar, helst av olika typ för att oktantalet ska kunna fastställas med tillräcklig säkerhet.

För handelsbensin i Sverige och Europa är det RON som anges på pumpen medan man i USA och Kanada använder PON. I bränslets kravspecifikation finns dock krav på RON såväl som MON.

Oktantalet för bensin kan höjas med flera olika oktanhöjande tillsatser, till exempel tetraetylbly (förbjudet i Sverige sedan 1995).

Olika bränslens oktantal[redigera | redigera wikitext]
I Sverige saluförs motorbensin med oktantal 95 och 98. Tidigare förekom även bensin med oktantal 93, 94, 96, 97, 99 och 100 (Shells bensin V-Power var tidigare 99 oktan men är sedan juni 2011 sänkt till 98 oktan). E85 har ett oktantal på 104.

Tidigare användes, såväl tillsammans med som förutan, oktantalet med andra beteckningar, till exempel Regular (93/94 oktan), Premium (96/97 oktan) och Super (99/100 oktan).

Slut Wikki.
 
Men herregud nu skriver ju flera att vissa tappar har också gasoline 95 @phontas mack i byn, Caltex macken jag var på för par veckor sen hade valmöjlighet gasohol95 eller Gasoline95 och @flimmer skriver att Caltex och Esso har det.
Jag tankade för första gången på Caltex sist och fick frågan.
inget att diskutera Jonas , Kurant fakta är det som gäller 55555555:rolleyes:
 
 
 
Tillbaka
Topp