Vilken bensin till din moppe/MC?

Jag hade jätteproblem med bensinslangarna på min Lifan om jag tankade gasohol. De torkade ut och sprack på ett halvår. Kanske på grund av dåligt gummi men jag har hört det från fler som haft samma problem.
Etanolet i Gasoholen torkar ut gummit , tror jag, om inte Kurant vet nåt annat , då är det det som gäller :)

Annars finns ju produkten Benzene som kanske är samma som ren bensin.

• Benzene 95 (yellow)
  • Benzene 91 (red)
  • Gasohol 95 (orange)
  • Gasohol 91 (green)
benzine.jpg
Ja , vad tror du Kurant , kan det betyda Gasoholtro,, tro fn att det är Bensin 95 oktan ;)

Här häller vi bara i 95:an(el. Benzene), det lägre oktantalet som finns att inhandla hälls aldrig i, skulle fallet bli av att ett behov av påfyllnad behövs och stationen inte kan leverera 95:an(el. Benzene)vilket har hänt)), då fylls endast små mängder på av lägre oktantalet(max litern, inte mer) så man kan ta sig till närmsta mack som man vet levererar 95:an(el. Benzene)..

WP_20151113_10_33_14_Pro.jpg

Jag tycker i alla fall att cyckeln mår bättre av högre oktantal, rätta mig om jag har fel ;)
Men jag är ju bara en motorman: skurvat moppe och andra tvåhjulingar, bilar både 4or, 6or & V8or
Min CBR är gjord för91 oktan ,märker ingen skillnad mellan 91 och 95 oktan ,, om jag tankar gasohol så brukar jag slå i en centileter tvåtaksolja på en tank , smörjer spridarna ganska ok då etanolet kan få dessa att kärva ,, speciellt om hojen får stå

Här häller vi bara i 95:an(el. Benzene), det lägre oktantalet som finns att inhandla hälls aldrig i, skulle fallet bli av att ett behov av påfyllnad behövs och stationen inte kan leverera 95:an(el. Benzene)vilket har hänt)), då fylls endast små mängder på av lägre oktantalet(max litern, inte mer) så man kan ta sig till närmsta mack som man vet levererar 95:an(el. Benzene)..

WP_20151113_10_33_14_Pro.jpg

Jag tycker i alla fall att cyckeln mår bättre av högre oktantal, rätta mig om jag har fel ;)
Men jag är ju bara en motorman: skurvat moppe och andra tvåhjulingar, bilar både 4or, 6or & V8or
Ja högre desto bättre (iaf känns det så ;), brukar tanka Shell v power i bilen här i Sverige när jag har möjlighet (numera bara 98 oktan, var 99 förr i tiden).

Ingen som sett om det finns i Thailand?

Ja högre desto bättre (iaf känns det så ;), brukar tanka Shell v power i bilen här i Sverige när jag har möjlighet (numera bara 98 oktan, var 99 förr i tiden).

Ingen som sett om det finns i Thailand?
Shell V-power nitro gasohol 95 har dom på Shell iallafall.

Med så mycket olika blandningar som finns skall man tanka på samma tapp jämt eller för verkar ju vara olika blandningar på olika mackar?
Är det bra för motorn att mixa med olika?

Det jag nu vet är att att du nu får ännu mer bekymmer på din semester i Thailand. Blir det en ny tråd måntro innan avresa? :)
Jag har aldrig tankat Benzen om det var så du tänkte , Benzen är ett ämne som finns i Bensin , riktigt farligt dessutom ,,,
Och det står 91 oktan å tanklocket på CBR 500 sen vad jag tankar vet jag nog ,, utan att du hjälper till ...:)

Shell V-power nitro gasohol 95 har dom på Shell iallafall.

Med så mycket olika blandningar som finns skall man tanka på samma tapp jämt eller för verkar ju vara olika blandningar på olika mackar?
Är det bra för motorn att mixa med olika?
Fråga Kurant , han verkar vara djäkligt motorkunnig 555:):):)Precis som Långeman skriver , spelar ingen roll om du tankar ren Bensin eller om du tankar Gasohol i de nya maskinerna med insprutning , men förgasarmaskiner far illa av gasoholen

Fråga Kurant , han verkar vara djäkligt motorkunnig 555:):):)Precis som Långeman skriver , spelar ingen roll om du tankar ren Bensin eller om du tankar Gasohol i de nya maskinerna med insprutning , men förgasarmaskiner far illa av gasoholen
En del kunskap finns även i motorer, men även i andra ämnen så du Phonta är välkommen med frågor och rådgivning.
Långeman och Jonas klarar sig på egen hand utan tvekan skulle jag tro.

Saker jag är bäst på är visum med förlängningar, körkort i Thailand, slippa böter, skatt och försäkringar av motorfordon, ägarbyte och registreringsskyltar.
I Sverige är det att inte bli blåst av försäkringsbolag på dyra reseförsäkringar, att få bra pension efter avslutad tjänst och att hitta prisvärda flygbiljetter som är mina starka sidor.

Det skulle vara tarvligt om ens fritid och semester skulle drabbas av såna petitesser. ;)

En del kunskap finns även i motorer, men även i andra ämnen så du Phonta är välkommen med frågor och rådgivning.
Långeman och Jonas klarar sig på egen hand utan tvekan skulle jag tro.

Saker jag är bäst på är visum med förlängningar, körkort i Thailand, slippa böter, skatt och försäkringar av motorfordon, ägarbyte och registreringsskyltar.
I Sverige är det att inte bli blåst av försäkringsbolag på dyra reseförsäkringar, att få bra pension efter avslutad tjänst och att hitta prisvärda flygbiljetter som är mina starka sidor.

Det skulle vara tarvligt om ens fritid och semester skulle drabbas av såna petitesser. ;)
555 jag vet vad du tänker på , men inga problem med det , det har jag sörjt för, jag har kört hoj i Thailand i 10 års tid och en del olika hojar likaså ,, så jag vet vad som gäller , skiter det sig med mitt Thaikk så har jag ett Internationellt KK med mig, jag förstår att du blir sur när jag skojar med dig , men det får du fn tåla ,, du kan inte allt , det kan ingen ,, ibland skriver du så att man får känslan av att du ser dig själ som allsmäktig , iofs så kanske även jag gör det ibland

Senast redigerad av en moderator:
Ja, det finns flera olika uppgifter om detta, för mig är det inte mer sant än annat i Thailand.
Det är inte bara Långeman som skrivit om detta, har sett det på fler ställen.

Kanske finns det en kompromiss, det tillverkas bara 91 men det säljs fortfarande 95 på mackarna för man har inte bytt skyltarna.
Bättre att sälja 95 om folk efterfrågar det :):) man tjänar mer också ;)

I så fall är kompromissen den att det inte tillverkas 91 oktanig ren bensin längre, utan endast 95 oktan. Övriga drivmedel är, bortsett från Diesel, Gasoholprodukter.

Du kan se i Caltex prislista nedan, vilka sorter som dom har:

soppapriser.png

Vad jag kan få problem med på min hoj är effekt ljuddämparen ,men det skiter jag i ,, i så fall plockar jag bort den och handlar en originaldämp, jag har även fixat ett papper på att effektdämparen inte ger med ljud än 80 db , detta från Trafficoffice .. men djävlas kan de ju alltid göra .:).. . man får inte byta ut delar på MC i Thaiand , bara originaldelar accepteras , dock gamla custom -maskiner , brukar de se mellan fingrarna på

De har sagt länge att ren bensin kommer att försvinna inom kort ...
Dom flesta mackar har väl tagit bort det? Caltex gick motsatt väg läste jag i en gammal Bangkokpost artikel och sa att dom kommer behålla 95 oktanig bensin när dom andra mackarna började ta bort den.

Dom flesta mackar har väl tagit bort det? Caltex gick motsatt väg läste jag i en gammal Bangkokpost artikel och sa att dom kommer behålla 95 oktanig bensin när dom andra mackarna började ta bort den.
Så det kommer att finnas 95 oktanig ren bensin , är det så du menar ??
i så fall fine , inga större problem med lite mer oktan , värre med lägre an vad som skall vara , spikar som fn

Så det kommer att finnas 95 oktanig ren bensin , är det så du menar ??
i så fall fine , inga större problem med lite mer oktan , värre med lägre an vad som skall vara , spikar som fn
Som jag skrivit tidigare när jag tankade på Caltex för par veckor sen fick jag frågan om jag ville ha gasohol 95 eller bensin 95.
Eftersom det diskuterades här nu så kollade jag på nätet och fann en gammal Bangkokpost artikel där det stod att medans dom andra stationerna har tagit bort bensin 95 ur sitt sortiment så har Caltex gått ut med att dom kommer fortsatt ha bensin 95 till sina kunder på sina stationer.

Som jag skrivit tidigare när jag tankade på Caltex för par veckor sen fick jag frågan om jag ville ha gasohol 95 eller bensin 95.
Eftersom det diskuterades här nu så kollade jag på nätet och fann en gammal Bangkokpost artikel där det stod att medans dom andra stationerna har tagit bort bensin 95 ur sitt sortiment så har Caltex gått ut med att dom kommer fortsatt ha bensin 95 till sina kunder på sina stationer.
Djäkligt bra ,, tummen upp för Caltex , de kommer att få alla gamla MC i Thailand som kunder , smart:)

Jag minns just att jag fick den förfrågan sist för den har jag aldrig fått innan så det rådde en liten stunds förvirring 555555.
Har ju alltid bara sagt 95 full tank innan på andra stationer 555 ;)

Jag kommer även att ta en extra försäkring på hojen , dvs mot tredje part , det har jag alltid haft och kommer att fortsätta med

Tillbaka
Topp