Röda och gul tröjor

• Trådstartare Trådstartare Gazton
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hörde/läste precis att den totala dödssiffran nu har stigit till 19.

Måtte detta sluta snart, det underbara landet Thailand har inte förtjänat detta. Tydligen har FN:s generalsekreterare manat till besinning och att parterna återupptar förhandlingarna, vad det nu är värt. Man kan bara hoppas att demokratiska val kommer till stånd med rättvisa regler.

Berralund :wai:

Nu är dödslistan uppe i 26 st men nu har röd skjortorna spårat ut fullständigt och tappar sitt stöd lika fort. deras agerande de sista 2 dygnen är helt sjuka och de är ena riktiga fegisar. Klär sig i andra färger då de inte törs stå för deras åsikter tydligen och sen attackerar bakifrån.

De värsta jag såg var när de stoppade en ambulans transport och slet ut den skadade soldaten och spöade han en gång till trots att han var medvetslös. helt otroligt vilket puckat agerande som kommer innebära deras eget fall nu då opinionen har vänt helt till den nuvarande presidenten.
Min amatör mässiga gissning är att thaksin nu är totalt chanslös till att återfå makten

Tråkigt att det går till på det viset nu, man trodde att dom uppförde sig anständigt i alla fall.

Modigt av dig att åka rätt in i hetluften, det hade jag aldrig vågat. Man får verkligen hoppas att allt lugnar ner sig snabbt nu, om det är som du säger bör det inte ta så lång tid.

Hej själv tror ja tyvär att de kommer att ta lång tid innan de blir bra när militären har rensat ut runt Lumini...

så tror ja att dom röda kommer att föra ett sorts gerilla krig o bomba strategiska mål liknande de man kan se från den södra lands änden

glimten66 :wai:

Hoppas verkligen att du har fel för en gångs skull. Ett sådant scenario vore nog tyvärr förödande för landets ekonomi. Läste tidigare idag att charterbolagen har en högre bokningsgrad inför nästa säsong, men blir det så lär ju turisterna åka någon annanstans.

Vi får hoppas att parterna besinnar sig! :(

Nu börjar de av befolkningen i Bangkok som bor på annan ort att lämna staden då de nu känner sig väldigt osäkra efter hot om nedbränning av hotell.Så nu har presidenten stängt av vattnet,sophämtning,mat och el leveransen.

Oavsett ståndpunkt så måste nu för tusan rödskjortorna ge med sig och möta upp för samtal och sluta bete sig som en tjurig tonåring och inse att loppet är kört för dom och att detta skadar turism landet något fruktansvärt. :wai:

Vet inte vad som är sant, men enligt nyheterna i Sverige, så sa de röda att de vill ha FN som medlare, men de gula vägrade.

På tal om nyheter.De är ganska kul att läsa nyheterna då det skiljer sig markant mot för vad som sker i verkligheten.Tidigare var jag mer åt röd skjortorna då de gynnade de fattiga men nu när de beter sig som små barn och förstör för landet nått otroligt så har de tappat vårat stöd.

Tyvärr så får ni inte se allt de gör såsom sprängningar/misshandel/stölder/sätter eld på de mesta och nu hotar de med att spränga bensinstationer och hotell.Dessutom använder de sina småbarn som skydd så inte militären kan förhindra katastrofer.Skandalöst och otroligt fegt gjort.
De förekommer även falska klipp och bilder ut på nätet på döda och sprängningar ifrån militärens sida.Men de krävs bara en modern dator med bra upplösning för att avslöja fejket:)

Men jag måste säga att de var de mest imponerande och sakliga tal jag har sett av en president på TV. Han inledde med att säga:Ni får bilda er en egen uppfattning av bilder/videor och intervjuver och vi kommer visa upp fakta och förklaringar så får ni ta en egen ståndpunkt om vad som är rätt eller fel......Och sen körde de presentationen och avslutade efteråt med att återigen upprepa detta med att de är upp till var och en att tro på vad som sker men att förstörelsen måste sluta och samtal inledas.:wai:

Jag tänker på hur detta kommer att påverka Turism landet med slogan
"Land of smile".Jag tror nog att människor kommer att resa hit i lika stor utsträckning då det är en central historia och inte påverkar de övriga delarna av landet på samma sätt. Men igår var det skolstart för barnen och vi får väl hoppas att deras framtid ser ljus ut.
Bifogar lite glädje och lite sorg i detta läge(alla var inte förtjusta i skolstarten)

Visa bilaga 1523

Visa bilaga 1525

Visa bilaga 1527

Jag såg samma TV-tal här hemma, och man får ju bilda sig en egen uppfattning om bilderna och videoklippen. Det var ju textat på engelska också, åtminstone här hemma. Men nog såg de fejkade ut alltid. Vem har fejkat vad dock? Inte vet jag vem man kan lita på.
Men helgonet - Thailand har väl ingen president???

Måtte det här eländet ta slut snart!!!

Har inte sett det talet, och det är ju bara ena partens tillrättalagda inlägg i vilket fall som helst, så därför frågar jag efter "insiderinformation" om någon vet något om vissa fakta. Som jag har fattat det är BÅDE röda och gula skit... :)
Sant?:
Historiskt:
Röda/ Hjälpte fattiga med t ex löneförhöjningar.
Öppnade krig mot droghandeln, så den minskade mycket.
Mycket korruption. Bl a fick Taksin betalt då han lät utlänska företag köpa bra jordbruksmark.

Gula/ Mindre korruption.
Men fuskade då de vann senaste valet.

Nu:
Båda sidorna gör våldsövergrepp.
Så sent som igår mördades den höge militär, som offentligt gick över till de röda nyligen.

Röda: Ledningen sa med 3-2 nej till att vänta ända till november med nyvalet. (För nya budgeten för ett år tas lite före det.)

Gula: Kräver att få räkna varje gul röst som 2, och röda bara som 0,5?
Vägrat låta FN medla (röda föreslog det)...

Ovan har jag samlat ihop från TV/Internet/thailändare, som jag frågat, som är varken röda eller gula (fast det sprids ju falsk info till dem också).
RÄTTA OVAN GÄRNA om ni vet något annat.

berralund: helt korrekt, premiär minister idag:)
The office of the "President of the People’s Committee" (ประธานคณะกรรมการราษฎร), later changed to "Prime Minister of Siam"
Nu så verkar en av rödskjortornas ledare ge upp men inte de övriga så vi får se vad som sker men som jag sa tidigare. De är nog bara någon dag till innan allt är över. Bifogar lite bilder om tidigare inlägg

Visa bilaga 1529

Visa bilaga 1531

Visa bilaga 1533

Visa bilaga 1535

Helgonet - enligt nyheterna här hemma är det flera ledare för rödskjortorna som har givit upp, man har även sett någon som gick till närmaste polisstation för att överlämna sig.

Thaksin har tydligen pekat på risken för ett gerillakrig ute i landet - måtte det inte inträffa. Det vore en jättekatastrof för Thailand.

Jag hoppas verkligen att du har rätt i att det hela är över om några dagar.

Det verkar sprida sig nu. Hörde på senaste nyhetssändningen att man har tänt eld på stadshuset i Udon Thani. Så nu är det tyvärr nära våra hemtrakter. >:(

Berraund :wai:

Udon Thani med? vafasen, dit tänkte vi åka upp ifrån den 29:e maj och chilla någon vecka.

Lunkan: de jag fått höra från thailändarna uppe i norr är att de har stöttat rödskjortorna tidigare men att på senare tid så har de orsakat så mycket skada så de vet inte längre vem de ska rösta på då de inte gillat gulskjortorna. Tyvärr som med islam så är de extremister som förstör för helheten.
De som var nytt för mig är att rödskjortorna har hela tiden förföljt den nuvarande ministern och försökt sabotera allt vad han har tänkt göra för landet såsom införa bättre pension till äldre från 60år och bättre sjukvård etc då han har "tagit" makten.Men trots allt tycker jag att, låt han göra sitt under nuvarande period och om allt nu blir så djäkla dåligt så kommer majoriteten att rösta annorlunda nästa gång.

Ja menar de är ju skrattretande igentligen vad de har lyckats med om man tänker på vilka resurser som de gula/militären har.
De röda använder tändare/bildäck och skjuter med slangbellor och är några tusen
De gula har stridsvagnar/soldater/skyddsvästar/granater och är i 100 000tals
Och likförbannat håller de röda emot, Militärens agerande tycker jag är otroligt svagt igentligen....Men hallå...slangbellor:)

ja då blev de Utegångsförbud nu som är utlyst från åtta på kvällen till sex på morgonen här nere
Jamen förfasen, de är ju som när man var liten ju och gjort nå fel :)
Korat/pattaya/bangkok/chang mai etc är totalt stängt för ca 30min sedan. de ser lite märkligt ut må jag säga i en miljonstad.Helt becksvart och även på tv:n på vissa kanaler nu då de eldat upp en tv station. jag hoppas nu att de får tag i eftersläparna då ledarna nu gett upp (röda)

Ja, jobbigt värre. Det har tydligen varit problem i Khon Kaen också, samma sak med stadshuset där. Tydligen har polisen rensat ut både i Khon Kaen och Udon Thani, får se vad som händer de närmaste dagarna. Helgonet - det är ju 10 dagar kvar tills du hade tänkt att resa till Udon, det har kanske ordnat upp sig tills dess.

Hur som helst, frugan säger att det inte är några problem på landsbygen, detta enligt familjen där nere. Det finns ju mycket att se utanför storstäderna.

Tråkigt men kanske nödvändigt med utegångsförbudet, man får hoppas att det inte blir långvarigt. Men säkerheten främst naturligtvis.

Hej Tack för dom lite trevliga bilderna från skolstarten dom va fina grabben började me sin termin igår o vi får väll hoppas att ur dessa ungdoms skaror kan komma fram någon som inte e korupt

men men tror de tar tid

o som ni sa förut så e de inte bara stadshuset i Udon som brann i dag kommer tyvär nog att fortsätta ett tag till när ja pratade me tanten i dag så va hon fly förbannad över att dom nya ledarna hade gett upp

Hon trodde lite som mig att de kommer att bli lite som i den södra delen av landet man kanske ska hålla sig ifrån myndighets kontor o sådant ett tag..

vet att för ett par dagar sedan så satt ungdommarna i byn o drack lite o de slutade me att dom spöa upp en familj som dom antydde inte va på deras sida hoppas att sådant inte före kommer när ja kommer ner i juli

glimten66

Hej! Det hoppas verkligen jag också, det är verkligen inte den bilden man har av Thailand och thailändarna "Land of Smile". Skulle familjen eller någon av våra bekanta råka illa ut där nere vet jag inte vad jag gör... >:(

Ja, jag har hört att många, som tidigare gillade röda, inte gillar dem längre/t o m är emot dem.

Är det sant att gula vann förra valet genom FUSK?
OM det är sant, så håller jag med röda om att det måste bli nyval, för vinst genom fusk kan man ju inte bara låta vara. MEN röda hade en massa korruption, så inte rätt om de vinner heller.

Jag vet att det finns några andra "skjortor" än röda och gula. Finns det några politiska alternativ, som är tillräckligt starka, för att kunna få bilda regering?
Efter det som hänt, så kanske de röda och gula tappat popularitet tillräckligt för att några andra ska kunna vinna :) Det skulle kanske bli bäst att en tredje vinner, för oberoende av om röda eller gula vinner, så är det stor risk att andra sidan kommer att demonstrera, antar jag.

Många busslinjer går genom oroliga städer, vilket ju kan ställa till det även om målet för resan är ofarligt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp