Roffes Journal anteckningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Rolf

Gäst
En liten fundering bara, varför vill man flytta ner till ett land som bara ser besökande som en tänkbar inkomst :-X
Jag har inget bra svar. Men efter att ha semestrat i ett antal år så har vi trots allt bestämt att där ska sommarstugan stå :)

En grov förklaring, vårt hus i sverige är sålt. Vi har köp ett nytt. Huset i Rayong blir klar Nov/Dec.
Inflyttning i nya huset i Sv, 15/11. Lämna vårt hus den 1/12. Åka till nya huset 7-17/12.

Så ser det ut just nu. Hoppas bara att allt klaffar. Vi ska ha en besiktning på vårt hus på Tis. och jag ska besiktiga den nya kåken på Tors.
Sen tar det till den 15'e innan allt är spikat.
Men magkänslan säger att det ska inte vara några pröblem.

Det enda skulle vara om Legolas cycklar omkull igen och inte kan sköta transporten :D
Lego hjälm och bubbelplast vor ett önskemål tills vi är på plats.

Sen känns det skönt att ha en liten rävhona som ragnela på plats som kan stötta vilsna åldringar.

:wai: Rolf

"Rolf " sa:
En liten fundering bara, varför vill man flytta ner till ett land som bara ser besökande som en tänkbar inkomst :-X
Jag har inget bra svar. Men efter att ha semestrat i ett antal år så har vi trots allt bestämt att där ska sommarstugan stå :)

Rolf, det enda du inte skall ta med dig dit ner är förutfattade meningar, utan ta med dig ett öppet hjärta och mycket humor, så kommer ditt liv att bli alldeles fantastiskt bra!

Mvh insayt

"Rolf " sa:
Hmmmm. Du är förlåten :)
Det är nog en av mina starkaste sidor, hur mycket skit ellr gott som jag hör om en människa så tillåter jag mej att ha en egen uppfattning. :nod:

hee...jag skulle ändra "inte" till fetstil men jag råkade klicka citera :-[

Jo det tror jag också Rolf, du har nog din bild klar och köper inte vad som helst!

mvh insayt

Det här kommer att bli en spännande tråd att följa vilket jag kommer att göra med stort intresse. :)

Ett uppmuntrande karmaplus har redan adderats! :wai:

Det ska bli skoj att följa din/er tråd!

Så klart vi är glada om vi kan hjälpa er med något!

Så har jag tillbringat några timmar ute i verkstan, grunden är klar till packlådorna.
Så nu är det bara att sticka iväg till brädgården och köpa skivor till väggar och tak.

Frugan slutar aldrig att förvåna ??? Det kom en ny Biltema katalog här om dan.
Och medans jag satt och slöbläddrade i den så smyger hon fram ett block som var fullskrivet :-\ med artiklar som fanns i katalogen, hon som aldrig brukar öppan dessa kataloger.
Men nu passade det, grejor som var bra att ha nere i huset :D
Hon är rolig det lilla livet.
Så vill jag inte veta av nåt tjat om att skriva varje dag, för det kommer inte att ske.
Förresten så ska vi på Mickelsmässmarknad i Örsundsbro i morgon

IMG_0234.jpg

"gunnarg " sa:
Champangen är inte slut än....

Ser bra ut Rolf!...packlåren..!!! Jag är ju också på väg ner nästa år och måste fixa såna här "lårar". Vore roligt om du visade hur de ser ut i färdigt skick!Har tummen mitt i handen...så jag behöver all vägledning! Legolas ska även få "bli chef" över min transport till Buriram. :thumbsup:'

Lycka till med allt inför flytten!

Frank

Når sånt blir det men inte lika många pallkragar, det blir en längst ner mot pallen sen OSB skivor för resten. Jag kan ju plåta vart efter så kan du se.
I söndags så vart det marknad med div inköp.
Måndargen var det städning på gång för i dag kom beiktningmannen som köparen hade önskemål om.
Han var här i 2 tim och for omkrig.
Kontentan blev att vi fick godkänt inga större fel.
Så nu betraktar vi affären som klar.
Ska upp och kolla vårt nya hus på Tors och bet. handpenning.
Då känns det skönt att ha fått kåken synad.
Bilder av Knallarnas ikon samt allt folket.

IMG_0238[1].jpg

IMG_0239.jpg

Morrn!!
Idag ska vi se om vi får tag i några biljetter ner till Bangkok :-\
Peter på Jorden har vart på semester och kommer till jobbet i dag pigg och utvilad, redo att ta tag i vår resa :D
Vore bra att få ett ankomstdatum så att vi kan matcha skeppningen av vårt gods.
Det är ju en önskan att det kommer så snart som möjligt när vi är på plats.
(Legolas du behöver inte svara om sändningen här, jag mailar eller Skypar dej :nod:)

Rolf, javisst jag är tacksam om du sänder några bilder på embalaget när du är klar! :wai: För övrigt...VILDHASSE..lever han ännu tro? Minns han från Årjängs marknad...med en enorm svada!! Vilken försäljare!!! Och tror han var ganska "rundfotad" många gånger. En säljare av den "gammla stammen". :thumbsup:

Frank

"areeya " sa:
Rolf, javisst jag är tacksam om du sänder några bilder på embalaget när du är klar! :wai: För övrigt...VILDHASSE..lever han ännu tro? Minns han från Årjängs marknad...med en enorm svada!! Vilken försäljare!!! Och tror han var ganska "rundfotad" många gånger. En säljare av den "gammla stammen". :thumbsup:

Frank
Tack, det ska nog gå bra med flytten, ringer eller mailar Lego sen får han sköta resten :D Så att kåken är färdiginredd när vi kommer ner :D :D
Jo för f@n han lever, var tillochmed nykter i år :)

När planerar du din flytt?

Vi planerar flytta(vet inte om det blir för gott..vilket var planerat)..i jun, juli...så fort alla papper iom min pensionering är klara.har ju bott, byggt hus...sålt hus i Thailand förut så jag vet ju lite vad det handlar om nu. Men..har en då 4-åring att ta hänsyn till..så antar att vi till början bor 6 månader i Thailand och tillbringar vår, sommar i Sverige.Nu blir det lite längre...skall bygga om frugans Thaihus och samtidigt låta dottern gå på Thaidagis och förkovra sig i det Thailändska språket.

Mitt mål med att flytta till Sverige för att dottern skulle lära sig Svenska språk o seder och gå på Svenskt dagis innan vi flyttade permanent är i det närmaste uppfyllt. Dock..min fru älskar Sverige och har börjat jobba här samtidigt som hon studerar...och hon är nu tveksam till permanent boende i Thailand!!! ??? ???

Slutsats: Ta inte med Thaifrun till Sverige!!!........Kan bli omkullkastade planer för drömmen om pensionering och lustfyllt boende i Thailandet....he,he.. :-\

Frank

"areeya " sa:
Vi planerar flytta(vet inte om det blir för gott..vilket var planerat)..i jun, juli...så fort alla papper iom min pensionering är klara.har ju bott, byggt hus...sålt hus i Thailand förut så jag vet ju lite vad det handlar om nu. Men..har en då 4-åring att ta hänsyn till..så antar att vi till början bor 6 månader i Thailand och tillbringar vår, sommar i Sverige.Nu blir det lite längre...skall bygga om frugans Thaihus och samtidigt låta dottern gå på Thaidagis och förkovra sig i det Thailändska språket.

Mitt mål med att flytta till Sverige för att dottern skulle lära sig Svenska språk o seder och gå på Svenskt dagis innan vi flyttade permanent är i det närmaste uppfyllt. Dock..min fru älskar Sverige och har börjat jobba här samtidigt som hon studerar...och hon är nu tveksam till permanent boende i Thailand!!! ??? ???

Slutsats: Ta inte med Thaifrun till Sverige!!!........Kan bli omkullkastade planer för drömmen om pensionering och lustfyllt boende i Thailandet....he,he.. :-\

Frank
Tur att man inte har skaffat en sån då :D Men då så areeya då har du gott om tid att förbereda dej och snickra lådor.
Har du plats så samla på dej riktiga lastpallar och ev pallkragar, jag tänker bara använda en per pall som stöd för osb skivorna. Men kan du får tag i många gratis så är det ju bara att trava som Lego visade på bilden. Men dom blir tunga som fan.
Men jag fotar lite så kan du se hur jag tänker mej det hela.

"areeya " sa:

Frank

Dom planerna har redan blivit kullkastade men jag är lika glad för det. Jag har fått en underbar familj som jag älskar och som trivs i Sverige. Så nu får ungarna allt gå färdigt skolan här i Sverige, det får bli resor till Thailand på sommarloven. :)

I dag bär det av till nya kåken för att skriva kontrakt och bet. handpenning.
Så frammåt kvällen så har man 3 hus :D
Vi hade ju en besiktningsman här hos oss härom dan, så jag tassade ju efter honom för att se vad han kollade.
Så nu har jag en liten inblick i vad man bör kolla på huset.
Dessuom så har frugans brutna fot blivit så bra så att pjäxan och kryckorna ska lämnas tillbaks i dag.
Sen får vi se vad som händer när vi kommer hem igen. Vart lite dåligt med sömn inatt.
Men det blir nog en liten tur ut till verkstan för att fortsätta att bygga flytt lårarna :D
Min tanke var ju att bygga dom så att jag kan lyfta upp doom på släpan och sen trava in kartongerna och slutligen skruva dit den sista sidan.
Men det visar sej att det blir lite tajt på höjden med kärran i garaget och lådan på flaket.
Men tror att det fixar sej om jag tappar ur luften ur däcken när jag rullar ut den.
Får testa :D :D

"legolas " sa:
Underbart, 2 jobb på gång då.......

legolas

Nu såg jag din bild Legolas.(tre packlårar)...kan man andvända pallkragar hela vägen och fästa med spännband??...vore ju enkelt..men tungt kanske. ??? Bara att tillverka taket..i playwood..? :nod:

Frank

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp