Saudi kvinna/flicka kvarhållen på Suvarnabhumi flygplats

Zedo

Medlem
Rahaf Mohammed al-Qunun, 18, säger att hon var på resa till Kuwait med sin familj när hon flydde på ett flyg för två dagar sedan.
Ms Mohammed al-Qunun berättade BBC Newshour hon var nu på ett hotell i transitområdet.
Hon sa: "Jag delade min historia och mina bilder på sociala medier och min pappa är så arg på att jag gjorde det här ... Jag kan inte studera och arbeta i mitt land, så jag vill vara fri och studera och jobba som jag vill."
Thailändska polisen Maj Gen Surachate Hakparn berättade för BBC att Muhammed al-Qunun flydde från ett äktenskap. Eftersom hon inte visat visum för att komma in i Thailand, sa han att polisen hade förnekat sin inträde och var på väg att repatriera henne genom samma flygbolag som hon hade tagit, Kuwait Airlines.
Gen Surachate sa att han inte kände till något passbeslag.
Det är oklart varför Mohammed al-Qunun skulle behöva en thailändsk visum om hon var på väg till Australien och hade en australiensisk visum.
Saudiska medborgare som besöker Thailand är också berättigade att ansöka om visum vid ankomsten när de kommer in i landet.

/ Zedo

Det hela liknar det av en annan saudisk kvinna som var på väg till Australien i april 2017.
Dina Ali Lasloom, 24, var på väg från Kuwait via Filippinerna men togs tillbaka till Saudiarabien från Manila flygplats av hennes familj.
Hon använde en kanadensisk turist telefon för att skicka ett meddelande, en video av vilken var upplagd till Twitter, säger att hennes familj skulle döda henne.
Hennes öde på ankomsten tillbaka i Saudiarabien är fortfarande okänt.

Human Rights Watch Asia deputy director Phil Robertson said: 'What country allows diplomats to wander around the closed section of the airport and seize the passports of the passengers?'
'What is that so hard for governments and UN agencies around the world to understand, and why has the response to her pleas been so slow?
'Instead, Saudi Arabia's diplomats apparently have the run of the Bangkok airport while Thailand makes up stories about her being denied a visa when she was changing planes to go to Australia.

En märklig historia som visar hur politiken fungerar, Trump inte undantagen.

/ Zedo

Tycker historien haltar, "och min pappa är så arg på att jag gjorde det här" ...
Muhammed al-Qunun flydde från ett äktenskap. Ingånget eller ett kommande?
"Jag kan inte studera och arbeta i mitt land, så jag vill vara fri och studera och jobba som jag vill."
Kan det vara pappan som ligger bakom att hon stoppades? hederskultur?

Ja, historien haltar, men att ta ett sådant drastiskt beslut att försöka rymma på detta sätt måste ha allvarliga orsaker. Jag har arbetat i mellan östern i över 20 år och vet att livet för vissa kvinnor där är inte lätt. Två saudiska systrar begick självmord i New York för några månader sedan när familjen försöka tvinga dem tillbaka till Saudi.

/ Zedo

Nu har man tydligen ändrat sig?

Speaking at the Suvarnabhumi International Airport where Rahaf Mohammed Alqunun is refusing to board a flight back to her family that she fled in Saudi Arabi, Lt. Gen. Surachate Hakparn says now that Thailand has reversed it’s thinking on the matter and will not deport her against her will.
“If deporting would result in her death we definitely won’t do that,” he said.
He said, “Since Thailand is the Land of Smiles we won’t send someone to their death.”

Om jag förstått rätt så har hon inget visum till Australien, biljett men inget visum för vidare färd, vilket innebär att flygbolaget nekar ombordstigning, möjligt att hon tänkte söka asyl vid inresan till AU.

Thailands chef för invandringspolisen Surachate Hakparn sa på måndag eftermiddag lokal tid att landet skulle "skydda henne så gott vi kan".
"Hon är nu under Thailands suveränitet, ingen och ingen ambassad kan tvinga henne att gå någonstans", sa han. "Vi kommer att prata med henne och göra vad hon begär.
"Sedan hon flydde besvär för att söka vår hjälp ... kommer vi inte att skicka någon till deras död."

Senaste nytt Måndag kväll Bangkok

While the woman’s father, a Saudi government official, was believed to have arrived in Thailand last night, General Surachet said it would be up to her whether she met with him or not.
The outcome, after a dramatic day in which the 18-year-old woman refused to leave a transit hotel room in Bangkok’s Suvarnabhumi airport and tweeted regularly about her predicament to a viral international audience, came as a surprise after immigration authorities had earlier sought to deport her claiming she had tried to enter Thailand without a return ticket or hotel reservation.
Ms Alqunun denied the claim, saying officials had taken her passport on arrival in Bangkok from Kuwait where she had been holidaying with her family when she slipped away and escaped, and that she had intended only to transit through the airport en route to Australia where she hoped to claim asylum.
Ms Alqunun was granted a three-month Australian tourist visa online on December 6 which is valid for two years.
Thai officials had earlier claimed to have seized Ms Alqunun’s passport at the request of the Saudi government after being informed that she was a “runaway”, and also blocked UNHCR access to the woman, but later allowed UN officials to meet with the woman and assured them that Thailand would “not send anyone to their death”.
“She is now under the sovereignty of Thailand, no one and no embassy can force her to go anywhere. We will talk to her and do whatever she requests,” Major General Surachet said.
“She says she wants to go to Australia but to go to Australia you need to see if Australia will accept her or not,” he said.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp