Påkörd 20-årig engelsk kvinna har problem att få vård, krävs på 1.4 miljoner baht.

Jag förlitar mig alltid på reseförsäkringen via vår hemförsäkring (gäller 45 dagar). Vad den täcker känner jag nu att jag bör titta på i detalj. Min MC (Scooter) är besiktigad och skattad men vilka försäkringar i övrigt den har vet jag ärligt talat inte. Jag uppfyller lagen vad jag vet i alla fall. Har alltid hjälm och giltigt körkort för MC. Har försäkringsdokument i plånboken och ICE information i mobilen men inget "runt halsen". Något att tänka på kanske.

Vad jag vet så finns det ännu inte något krav på att visa att man har en försäkring för Non Immigrant ”O” Retirement 1 Year Visa som kan sökas och utfärdas på lokala immigration kontor i Thailand. Däremot är det ju numera ett krav vid ansökan och utfärdande av ett Non Immigrant ”O-A” Retirement 1 Year Visa som om man är svensk som söks och utfärdas via thailändska ambassaden i Stockholm att man har en försäkring som uppfyller minimum villkoren. Som jag uppfattat det så är det så att i praktiken så att denna försäkring behöver att köpas via ett försäkringsbolag i Thailand och att giltigheten för ”O-A” visumet inte blir längre än giltighetstiden för försäkringen. Jag har själv tidigare haft ”O-A” visum men det blir nog vistelser med Visa Exempt, Tourist Visa och söka Non Immigrant ”O” Retirement Visa på plats framåt.

Men jag kommer under inga omständigheter att vistas i Thailand utan att vara försäkrad! Jag har Länsförsäkringar och via dem har jag 45 dagar reseförsäkring via min hemförsäkring. När jag eller min thai/svenska sambo är i Thailand mera än 45 dagar så tecknar och betalar jag via Länsförsäkringar deras Reseförsäkring innan jag reser från Sverige. Reseförsäkringen går att förlänga på plats om vistelsen skulle bli längre än ursprungligen planerats så länge att man förlänger innan försäkringsperioden gått ut. Jag har varit i kontakt med SOS International i Danmark som även Länsförsäkringar använder och ordnat så att jag har så att säga en fullmakt att kontakta SOS International å min sambos vägnar vid behov. För att få lov till detta så behövde SOS International att ringa upp min sambo på hennes mobilnummer och få verifierat direkt av henne att hon godkänner att jag får å hennes vägnar prata med dem. Bra även att stoppa ett kort med telefonnumret till SOS International i passet och i plånboken och till sitt försäkringsbolag och en kopia av sitt försäkringsbevis då det förhoppningsvis snabbar upp processen att få rätt vård utan fördröjningar då man ser hur det kan gå annars.

Vet inte, är försäkrad via frugans försäkring...
Som jag kan förstå är du som jag över 50 år gammal men du är vad jag kan förstå i Thailand i stort sett hela tiden till skillnad mot mig. Har du valt att vistas med Non Immigrant ”O” Reitirement Visa eller Non Immigrant ”O” Marriage Visa eller t.o.m. fått ett Permanent Residence alternativt thailändsk medborgarskap (det sista lär vara ytterst svårt att få dock)? Vad jag uppfattar det som rätt eller fel så är de allra flesta på detta forum bosatta i Sverige och rätt få bor i Thailand i stort sett hela tiden.

Hej

Ja hoppas vi får reda på mer detaljer i ärendet, men tragiskt är det om uppgifterna stämmer att en svårt skadad människa inte ens gavs smärtlindring utan att först ha betalat in 125 000 baht i förskott.

Dessutom tog man ju upp ett antal fall till i artikeln med liknande problem.

Mvh isan lover

När jag fick yrsel på flygplatsen på grund av att jag samlat på mig vatten i lungorna så transporterades jag till Samitvej sjukhuset och den första jag kom i kontakt med var en liten äldre thaigubbe som ville ha 150000 baht av mig i deposition.
När jag sa att jag inte hade det blev han sur.
Som tur var hade jag min hemförsäkring i ordning.

Pengar går före människors hälsa.

BTT

Ska man vara säker på att få rätt vård ska man ha ett inplastat kort runt halsen med passkopia, försäkring och telefonnummer till de närmaste i Thailand.
Det kan vara hotell, fru, sambo mm.

Riskabelt att ha det i en plånbok eller viktiga saker bara i en smartphone, det är det första som försvinner när någon ligger medvetslös i vägkanten.

För jävligt att det ska finnas såna jäkla svin som till och med stjäler skadade människors ägodelar.

Såna typer förtjänar inget annat än ett skott i pannan.

BTT

Som jag kan förstå är du som jag över 50 år gammal men du är vad jag kan förstå i Thailand i stort sett hela tiden till skillnad mot mig. Har du valt att vistas med Non Immigrant ”O” Reitirement Visa eller Non Immigrant ”O” Marriage Visa eller t.o.m. fått ett Permanent Residence alternativt thailändsk medborgarskap (det sista lär vara ytterst svårt att få dock)? Vad jag uppfattar det som rätt eller fel så är de allra flesta på detta forum bosatta i Sverige och rätt få bor i Thailand i stort sett hela tiden.
Bra gissat, men inte riktigt så, 50+ ung, skulle jag nog hellre vilja beskriva mig, från 2009 har jag använt mig av turistvisa, från 2015-2019 så blev det merrige-visa, uppehåll 2020-21, och nu 2022 inget visum 4 månader...stannar normalt över vintern 4-6 månader.

Vad jag vet så finns det ännu inte något krav på att visa att man har en försäkring för Non Immigrant ”O” Retirement 1 Year Visa som kan sökas och utfärdas på lokala immigration kontor i Thailand. Däremot är det ju numera ett krav vid ansökan och utfärdande av ett Non Immigrant ”O-A” Retirement 1 Year Visa som om man är svensk som söks och utfärdas via thailändska ambassaden i Stockholm att man har en försäkring som uppfyller minimum villkoren. Som jag uppfattat det så är det så att i praktiken så att denna försäkring behöver att köpas via ett försäkringsbolag i Thailand och att giltigheten för ”O-A” visumet inte blir längre än giltighetstiden för försäkringen. Jag har själv tidigare haft ”O-A” visum men det blir nog vistelser med Visa Exempt, Tourist Visa och söka Non Immigrant ”O” Retirement Visa på plats framåt.

Men jag kommer under inga omständigheter att vistas i Thailand utan att vara försäkrad! Jag har Länsförsäkringar och via dem har jag 45 dagar reseförsäkring via min hemförsäkring. När jag eller min thai/svenska sambo är i Thailand mera än 45 dagar så tecknar och betalar jag via Länsförsäkringar deras Reseförsäkring innan jag reser från Sverige. Reseförsäkringen går att förlänga på plats om vistelsen skulle bli längre än ursprungligen planerats så länge att man förlänger innan försäkringsperioden gått ut. Jag har varit i kontakt med SOS International i Danmark som även Länsförsäkringar använder och ordnat så att jag har så att säga en fullmakt att kontakta SOS International å min sambos vägnar vid behov. För att få lov till detta så behövde SOS International att ringa upp min sambo på hennes mobilnummer och få verifierat direkt av henne att hon godkänner att jag får å hennes vägnar prata med dem. Bra även att stoppa ett kort med telefonnumret till SOS International i passet och i plånboken och till sitt försäkringsbolag och en kopia av sitt försäkringsbevis då det förhoppningsvis snabbar upp processen att få rätt vård utan fördröjningar då man ser hur det kan gå annars.
Du har naturligtvis rätt. Vet inte varför jag glömde A'et.

Ska man vara säker på att få rätt vård ska man ha ett inplastat kort runt halsen med passkopia, försäkring och telefonnummer till de närmaste i Thailand.
Det kan vara hotell, fru, sambo mm.

Riskabelt att ha det i en plånbok eller viktiga saker bara i en smartphone, det är det första som försvinner när någon ligger medvetslös i vägkanten.
Man skulle kanske även lägga till vilken blodgrupp man har. Själv har jag en ganska udda blodgrupp, vilket innebär att väldigt få i Thailand kan donera blod som passar min blodgrupp. Så inga större operationer/olyckor för min del.

Man skulle kanske även lägga till vilken blodgrupp man har. Själv har jag en ganska udda blodgrupp, vilket innebär att väldigt få i Thailand kan donera blod som passar min blodgrupp. Så inga större operationer/olyckor för min del.

Då jag var i Sydkorea och jobbade så var vi tvungna att ha blodgrupp på våra hjälmar när vi skulle ut i ”fält”.
Det var väldigt få som hade koll på sin blodgrupp (inklusive jag själv).
En finne gav beskedet ”Hittar ni mig liggandes så ge mig bara sprit, jag är finne och det är till stor del det som finns i mitt blod”

Det är sorgligt att läsa om detta och liknande fall. Men det öppnar ögonen för hur viktigt att det är att vara försäkrad och även tänka till om försäkringen gäller om man t.ex. kört utan ha giltigt körkort, utan hjälm eller varit berusad? Kanske försäkringen går in och täcker så att man får vård i Thailand men sedan blir återbetalningsskyldig till försäkringsbolaget i hemlandet? Är försäkringen tagen i Thailand även försäkra sig om att försäkringen faktiskt även täcker trafikolyckor? Känner själv att jag bör ha med mig ännu mera dokumentation än försäkringsbeviset och passet (eller kopia av passet) om något händer och ta med i tankarna att plånboken och mobiltelefonen lätt kan försvinna i fel händer tyvärr.

Hej

Oavsett bör man väl i första läget ge en svårt skadad människa med ”brutet nyckelben, en bruten handled, fyra brutna ben i handen och ett brutet ben som stack ut från hennes högra arm” smärtlindring utan att först kräva att 125 000 baht betalas i förskott. Men min gissning är att det rör sig om ett privatsjukhus och inte ett statligt sjukhus.

Mvh isan lover
Stinker bangkok hospital lång väg

Liknande trådar

Tillbaka
Topp