Song Khran

Poliserna som tog ett järn var inga trafikpoliser, dom satt där för att förbättra ordningen i byn under Songkrahn. Sen påstår min fru att dom inte var några riktiga poliser utan någon sorts tillförordnade ordningsvakter med begränsade befogenheter. Jag vet inte och skiter fullständigt i vilket.
Jag anade att det var såna, min svärfar jobbar som sån ibland och de drack ju en del. Dock inte svärfar, sa han :)

Djäkla låtsaspoliser , detta med uniform är något att se upp till i detta land . Min fru säger att alla vill vara "Boss".. Ja, kanske är det så . vad vet jag ..................

Ändringen jag skriver är ju att förra året gick dom ut med att poliserna får inte fråga efter ditt pass medans nu skall du alltid kunna visa upp det för polisen.
Blev själv stoppad av polis förra året med moppen och tog fram körkortet och passet.
Polisen sa direkt att han ville inte se passet lägg tillbaks det också titta han sig oroligt om som om någon skulle ha sett att jag försökte räcka över passet.
Detta var från högsta ort som gick ut med i media.
Nu har det varit så mycket passkontrollen och faranger gripna i Pattaya sista månaderna och Passet skall alltid visas upp helt plötsligt.

Då är säkert Passpolisen med dom vanliga Poliserna,just för den kollen.

Siffrorna över döda och skadade bara stiger.

1679405.jpg

Det ser ju inte ut att gå åt rätt håll då man jämför mot förra året.

När man tänker på hur folk kör då vi körde dom dryga 50 milen hem igår så förstår man dessa siffror. Är det sedan lite alkohol inblandat så blir det än värre.

Thailändare är inte direkt kända för att stressa men i trafiken har dom jäkligt bråttom. Vi såg många farliga situationer igår som kunde ha slutat illa. Såg två bilar som stött ihop men endast plåtakador. En annan olycka med moppe inblandat där hade det gått sämre eftersom ambulans var på plats.

På vägarna rinner vettet ur skallarna på dom, frugan sa för flera år sen att man måste följa trafikrytmen, även om alla andra kör i 150 så måste även hon göra det

Frugan vill nu till Sverige , i går sade hon , de kör samt uppför sig som ...B...ar. jag skrattade gott då hon faktiskt är Thai hon med , om än efter många år i Sverige lite mer Svensk i sitt tänkande..

Kom just upp till Khon kaen ca 90 km från byn till Central Plaza, inte farlig trafik alls , iofs så kör jag över
Ban Phai , men det blir ändock ca 45 km på väg nr 2 .. helt ok resa , stannar hela dagen , sen i morgon upp med bilen på pall så däcken inte far illa ...

I morgon den 19 april är det siste dagen av Songkran Pattaya
Och Beach Road blir stängd för trafik , här blir det Parade med fina dräkter på Thai damer .

Hemskt och skrämmande! Det gäller nog att hålla sig hemma under Songkran när man bor där nere, eller åtminstone inte begära sig ut i trafiken.

Tillbaka
Topp