Song kran 2017

En del klagar att de som kommer till sverige inte följer våra seder, men här gäller tydligen tvärtom?
Fjantigt att klaga tycker jag, bra att ni som inte gillar stannar hemma så kan vi andra som vill fira slippa er surgubbar.

baby..Har du inte själv märkt hur löjligt det ser ut när falangen (du), står där och tror att du är världens medelpunkt med en spann vatten i nävarna.... fjantigt tycker jag!!

En del klagar att de som kommer till sverige inte följer våra seder, men här gäller tydligen tvärtom?
Fjantigt att klaga tycker jag, bra att ni som inte gillar stannar hemma så kan vi andra som vill fira slippa er surgubbar.

Till dig som tror dig kunna dessa seder i Thailand . om du visste vad dett med vattenkriget kommer ifrån så skulle du inte påsrå att det är kultur eller en sed , Det var från början en fråga om att smeta lite vitt pulver på kinden samt ta lite vatten försiktigt i handen och väta den andr med .. Detta med att kasta spannvis med isvatten eller stära hinkar blandat med färgat pulver är ett djäkla oskick och har inget med detta lulturella Songkranfirnade att gör a

Så läs på innan du sticker ut hakan ,, yngling ,, nu tror jag inte du är nån yngling utan du bara ingår en den allt mer fördummade kretsen som inte begriper bättre utan kastar vatten och orskar dödsfall i trafiken mm;)

Jag märker inte särskilt mycket av songkran, i HH pågår vattenkriget endast en dag och slutar när solen går ner så bara att hålla sig hemma under dagen om man vill slippa undan.
Ja kasta vatten från rullator är jobbigt :), eller så har någon vettig person satt en gräns för vad som kan anses kulturellt befogat :thumbsup:

Ja det är så jäkla idiotiskt att se dessa falanger leka vattenkrig, i något som absolut inte alls har med dom att göra. Detta är en thailändsk sedvänja och inte vår sedvänja. leka vattenkrig kan dom göra hemma i badkaret, duschen, eller på stranden. jäkla löjligt tycker jag också....

Men här i Isaan så är det lite mer begränsat med dessa fjant-falanger och leka vattenkrig faktiskt..

Lag läste att Påsken sammanfaller med Sonkran i år. Så om du ser mig kasta vatten på folk så är det inte Songkran jag firar. Jag har polskt påbrå och där firar man under Påsken Smingus Dingus där man öser vatten på varandra:)

Är jag förlåten då?;)

Om vi definierar kultur som "socialt överförda levnadsmönster", är inte vattenkriget ett sådant?
Sedan kan man ju sitta på sin kammare och förfasa sig över "dagens ungdom" när de har fest!

Själv anser jag ni göra vad fn ni vill , det drabbar inte mig då jag är hemma i Swedala då detta elände börjar ,jag hatar Songkran och alla djäkla alkisar i Thailand , är skittröttpå fyllskallar ...

Varken faranger eller Thai kan hantera alkohol...med vissa undantag då förstås

Songkrahn, är en högtid för Buddha, vattenkastande är bara en biprodukt av någon som vill vara värre än den andre. Sen att faranger vill vara med i detta, visar bara deras okunskap och respekt över andras filosofi över lord buddha.
Själv har jag fått min del av vatten över mig och det har gjort mig luttrad och jag ser till att jag undviker songkrahn så gott möjligt är.

Jag gillar Song Kran, men så klart inte allt. Jag håller mig borta från bilkörning under denna period, då extremt många kör onyktra. Jag sitter inte och dricker Lao Khao och spelar hög thaimusik. Jag undviker ställen som kastar isvatten.

Däremot har jag inget emot att leka vattenkrig, äta gott, besöka tempel och umgås med glada människor.

Kikade på denna tråd " Sonkran 2017". Fån början en trevlig tråd av kycklingen.
Men när man läser en del inlägg så verkar det som vissa personer har svår att vara trevliga.
En massa påhopp om medlemmars ålder mm. Hur löjliga andra är.
Det finns en tråd som heter "skitsnack" och en "off-topic" där man kan snacka skit.
Var snäll och för inte lågnivå snack på andras trådar.

Vad gäller sonkrat så är det en jättekul sak för både vuxna och barn hemma i byn i Korat.
Dagen börjar med högtid vid templet för alla i byn. Sedan lek och vatten krig med vuxna och barnen.
Inte fel när det är 35-40 grader varmt.. Mot kvällen görs det massor av god mat. Vi grillar med grannarna.

Att fira sonkrat på en bar i Pattaya eller Patong och vara skit full har inget med högtiden att göra.
Bara en massa krökande faranger...

Songkrahn, är en högtid för Buddha, vattenkastande är bara en biprodukt av någon som vill vara värre än den andre. Sen att faranger vill vara med i detta, visar bara deras okunskap och respekt över andras filosofi över lord buddha.
Själv har jag fått min del av vatten över mig och det har gjort mig luttrad och jag ser till att jag undviker songkrahn så gott möjligt är.

Nja Songkran har ju inte så mycket med Buddha att göra utan det har sitt ursprung ur en Hinduisk skördefestival Makar Sankranti eller Pongal.

Songkran kommer från ordet saṃkrānti som är Sanskrit och betyder bokstavligt talat astrologisk passage och då i betydelsen transformation eller förändring, alltså ur en planetarisk konstellation in i en annan enligt den hinduiska/buddhistiska kalendern.

I denna festival förekommer ju många buddhistiska ritualer dock men Songkran är ju inget som är tillägnad Buddha.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
742
H
A
Svar
94
Visningar
6 K