stopp för pengaväxling

Det finns en uppsjö av olika Non IM visa typer.

Gemensamt är att det ger innehavaren en rätt att vistas i Thailand under den tid som det står i passet.
Max ett år i taget och några max 90 dagar uppehållstillstånd.

Det är också en term som är motsatsen till residents. Dvs utböling.

Även Alien används ibland av myndigheter och beskriver olika Non IM xx variabler.

De flesta har lätt att förstå de olika alternativen av tillstånd för att vistas i Thailand och även hur man konverterar mellan olika Non IM
Fast frågan är fortfarande om man kan ansöka om och få ett NON Visa när man ÄR i Thailand?

Ovan har lagts in en bild som verkar tyda på att det går. Det skall tydligen framgå av Roal Thai Immigration också.

Hej! Jag frågade på mitt lokala migrations office och det går att fixa i Thailand fick jag till svar och fick lista på vad jag behöver.
Min Non O Immigrant stämpel visar väl hur tydligt som helst att det inte är omöjligt, sen att det finns en peter som inte kan skilja på stämplar för extension och för ett Non O är bara beklagligt

Vore taksam om du visar listan .
Har funnits flera trådar om hur man konverterar från ett ett 30 dagars visafritt eller turistvisum till Non IM single eller multi entry på IM, för de som vill stanna längre.
Eller från Non IM single sökt i Sverige till andra typer av uppehållstillstånd när man är i Thailand.
Kompletta guider.

Vad ? Försöker nu förklara att Peter och du som det verkar har fel i att det inte kan ansökas och erhålla ett Non O inne i Thailand . Ett Non O VISA är grunden innan du kan söka extension baserad på Married med 400 k alternativt retirement 800 k, bara att acceptera att det Peter påstår är galet, det går utmärkt och finns även på Thai Immigrationens hemsida . Acceptera nu fakta för en gångs skull Kurant ;)
Du försöker inte förklara något, du dumförklarade Peter när du hänvisar honom till SFI.
Men vad har SFI med en engelsk text att göra?

dU

Kan aldrig få ett visum i Thailand, det du får på Immigration är ett uppehållstillstånd så kallat extension of stay. Visum sökes i det land du kommer ifrån eller på en Thai ambassad eller konsulat i grannländerna.
Du kan få ett visum i Thailand, du kommer in på 30 dagars on arrival, du gör om det till Visa-O hos immigration då det behövs för 1 årigt extension.
Du får ett 3 månaders visa-O och efter 2 månader kan du söka 1 årigt extension baserat på pension eller familj.
Jag har lagt upp checklista från immigration och blankett som behövs fyllas ut i annan tråd på forumet.
Men för att få söka det så måste ditt syfte vara att söka ettårigt extension.

Senast ändrad:
Du kan få ett visum i Thailand, du kommer in på 30 dagars on arrival, du gör om det till Visa-O hos immigration då det behövs för 1 årigt extension.
Du får ett 3 månaders visa-O och efter 2 månader kan du söka 1 årigt extension baserat på pension eller familj.
Jag har lagt upp checklista från immigration och blankett som behövs fyllas ut i annan tråd på forumet.
Men för att få söka det så måste ditt syfte vara att söka ettårigt extension.
Jag tror att det är ordet visa folk hänger upp sig på. Visa söker man utanför landet och uppehållstillstånd inom landet men uppehållstillstånd går ju även att söka utifrån. Känns mest som hårklyveri och olika namn på samma sak. Den eviga striden, vad heter det :)

Jag tror att det är ordet visa folk hänger upp sig på. Visa söker man utanför landet och uppehållstillstånd inom landet men uppehållstillstånd går ju även att söka utifrån. Känns mest som hårklyveri och olika namn på samma sak. Den eviga striden, vad heter det :)
Jo men du gör om ditt 30 dagar on arrival till ett Non-O visum på immigration, ett visum.
För du kan inte söka 1 år extension på 30 dagars on arrival.
Så du får ett 3 månaders visum utfärdat av immigration som @Fiskarn visade.
Inte så allmänt känt då dom flesta söker non-O visum innan men det går som han skriver få det hos immigration och finns blanketter för det så inget påhitt av enskild imm.

Och vad står det på stämpeln ?? Står det Non O immigrant VISA så är det väl Visa. Ingen strid bara att läsa innantill ;)

Jag har inte stridit i huvudtaget. Struntar faktiskt i om man säger Visa eller uppehållstillstånd. Förstår ändå vad folk menar.
Det vet jag att du gör. Men märkligt att det skall vara så att när jag visar upp en stämpel som anger just Visa Non O immigrant så får man märkliga påståenden om att det inte är ett Visa , Bedrövligt och egentligen ganska larvigt ;)

Jag har inte stridit i huvudtaget. Struntar faktiskt i om man säger Visa eller uppehållstillstånd. Förstår ändå vad folk menar.
Jo men visumansökan i landet var lite mer komplicerad då iaf.
Jag har varit påväg 2 gånger.
Ena gången innan Big Joke, pga jag arbetar som jag gör så kunde jag få ett re-entry på min visa-O ansökan i landet och söka extension när jag kom tillbaks andra månaden, men sket sig pga dom ville ha WP av han jag hyrde av, så sa kommer tillbaks, vilket jag inte gjorde, han hade inte.
Andra gången trodde jag samma men då nej vi är toppkontrollerade nu pga Big Joke, så vågar inte ge re-entry på visa-O.
Men är du här 3 månader i sträck är det inget problem, får omgjort 30 day till visum hos imm som du sedan får extension på.

Skillnaden då på ett non-O är det finns inte re-entry men då kunde undantag göras, vilket dom inte vågade sen när Big Joke styrde.
Ett Non-O kan du få multiple entry men det visumet kan du inte få hos imm.

Tillbaka
Topp